رییس  اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا تشریح کرد: کوشک سرهنگ‌آباد که از شاهکارهای معماری دوره قاجار و برگرفته از بنای تاریخی چهلستون اصفهان و باغ عفیف‌آباد شیراز است، در ۴۰ سال گذشته مورد بی‌توجهی قرار داشت و کسی برای حفظ و نگهداری آن کاری انجام نداده بود.

مهدی مشهدی افزود: این بنای ارزشمند در فروردین ۹۷ از سوی افرادی به آتش کشیده شد که آسیب‌های جبران ناپذیری به آن وارد کرد که موضوع از سوی دستگاه قضایی پیگیری شد و میراث فرهنگی نیز کار مقاوم سازی این بنای تاریخی را در چند مرحله انجام داد.

وی بیان کرد: آخرین قرارداد به مبلغ ۲ میلیارد و ۱۷۰میلیون ریال از محل اعتبارهای ملی جذب و عملیات مقاوم‌سازی ضلع غربی، اتاق‌ها، حیاط اندرونی، هشتی ورودی، سقف ها، صندوقچه سازی، کاهگل پشت‌بام، اجرای سقف زیرین، خاک‌برداری حیاط، نصب تیرهای چوبی سقف دوم، ساخت دیوارهای بیرونی و پاکسازی حوض اصلی انجام شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان اضافه کرد: همچنین تاکنون از محل اعتبارهای دولتی مبلغ هفت میلیارد ریال در کوشک سرهنگ‌آباد اردستان هزینه و از جمله مجموعه به چند دوربین مدار بسته مجهز شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: جذب اعتبار ملی برای تکمیل این مجموعه همچنان پیگیری می‌شود زیرا اعتبارهای تملک دارایی‌ها و استانی پاسخگوی نیازهای مرمتی این بنای با ارزش تاریخی نیست.

مشهدی یکی از مشکلات اثر تاریخی کوشک سرهنگ‌آباد را بحث مالکیت عنوان کرد و اظهار داشت: برخی از روستاییان در این زمینه مدعی هستند اما باور داریم که در نهایت این بنا باید به دولت واگذار شود تا در کنار بازسازی کامل و نگهداری، به مرکزی برای جذب گردشگران در شهرستان اردستان تبدیل شود.

نخستین گزارش از کوشک سرهنگ آباد که باشکوه‌ترین کاخ تاریخی به جا مانده از دوره قاجار در مناطق کویری ایران به شمار می‌رود، به سفرنامه حاج سیاح در حدود سال ۱۲۵۸ باز می‌گردد.

کوشک سرهنگ آباد که سال ۱۲۶۰ در محدوده دهستان خوش آب و هوای سفلی بخش زواره در فاصله نزدیک به ۷۶ کیلومتری شرق اردستان ساخته شد، نزدیک به یک سده پس از ساخت، در سال ۵۵ به شماره ۱۲۷۸ در فهرست آثار تاریخی ملی به ثبت رسید.

اردستان با برخورداری از یک اثر تاریخی ثبت جهانی، ۶۷ اثر تاریخی ثبت ملی، ۲ بافت تاریخی و ۷۸ محوطه باستانی در فاصله ۱۱۸ کیلومتری شمال‌شرقی اصفهان قرار دارد.

۷۴۳۱/۸۱۲۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.