سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نامه ای به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها حمایت و تقویت فضای نقد آزاد در کشور و کمک به ارتقای فرهنگ پرسش گری در حوزه رسانه خواستار شد.

سید جواد حسینی در این نامه تصریح کرد: در راستای حمایت و تقویت فضای نقد آزاد در کشور و کمک به ارتقای فرهنگ پرسش گری در حوزه رسانه، به عنوان یکی از رویکردهای جدی مدنظر دولت در برنامه های عملیاتی حقوق شهروندی و قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، شایسته است هرگونه اختلافات با اصحاب رسانه در کمیته ای با حضور افراد تعیین شده مورد بررسی و مسائل فی مابین با توافق حل و فصل گردیده و از ارجاع آن به نهادهای قضایی جلوگیری به عمل آید.

وی ادامه داد: از جمله اعضای کارگروه رفع اختلاف میان رسانه ها و آموزش و پرورش، مدیرکل استان به عنوان رئیس کارگروه، رئیس حراست و رئیس اداره ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایت ها به عنوان عضو و نماینده رسانه ها هستند.

همچنین در متن این نامه آمده است که مشابه این کارگروه در شهرستان ها و مناطق استان نیز تشکیل و شروع به کار کند.

در همین ارتباط کارگروهی روز یکشنبه با حضور مدیر آموزش و پرورش ناحیه چهار اصفهان و کارشناس مسئول حراست و ارزیابی و کارشناس روابط عمومی این ناحیه و نماینده خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) اصفهان برگزار شد.

یاری کردن رسانه ها به آموزش و پرورش، کمک رسانه ها در شرایط بحرانی به آموزش و پرورش، ارتباط موثر در جهت هم سو بودن این ۲ سازمان، ارتباط مستمر مسئولان روابط عمومی آموزش و پرورش با رسانه ها، شفاف سازی مسائل در آموزش و پرورش و ارسال واقعیت اطلاعات و بررسی رسانه ها در جهت تقویت فضای نقد و تقویت آموزش و پرورش از جمله مصوبات کارگروه حمایت و تقویت فضای نقد آزاد و کمک به ارتقای فرهنگ پرسش گری بود.

نگهداری آموزش و پرورش هزینه بالایی دارد

مدیر آموزش و پرورش ناحیه چهار اصفهان در این کارگروه گفت: آموزش و پرورش با ۱۴ میلیون دانش آموز و یک میلیون فرهنگی در سطح کشور وظیفه تعلیم و تربیت را برعهده دارد.

کریم کمال با بیان اینکه بزرگترین مرز مشترک دولت و ملت، آموزش و پرورش است، افزود: حساسیت دستگاه تعلیم و تربیت ایجاب می کند تا به حمایت بیشتر از مردم و رسانه ها که رکن چهارم دموکراسی هستند بپردازیم.

وی با اشاره به نبود سرانه دولتی برای آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدرسه توسط مشارکت های مردمی گردانده می شود و این در حالی است که در قانون اساسی عنوان شده تعلیم و تربیت برای همگان رایگان است.

به گفته کمال، سرانه دولتی آموزش و پرورش در دولت های نهم و دهم از ردیف بودجه حذف شد که اکنون با کمبودها و مشکلات متعددی در این راستا مواجه هستیم.  

وی با اشاره به اینکه نگهداری تجهیزات مدارس کاری هزینه بر است، گفت: همچنین نگهداری آموزش و پرورش هزینه بالایی دارد و باید در قانون به این موضوع اشاره می شد که مردم باید در این راستا آموزش و پرورش را یاری کنند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ اصفهان اظهار داشت: در آموزش و پرورش استان با کمبود بیش از ۱۵ هزار نیروی انسانی مواجه هستیم اما تلاش این اداره کل بر این است که سال تحصیلی با کمبود نیروی انسانی مواجه نباشد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود منصفانه عمل کردن رسانه ها در زمان بحران و مشکلات را خواستار شد و بیان کردک رعایت انصاف از جمله مطالبات آموزش و پرورش از رسانه ها است.

کمال همچنین یکی دیگر از مشکلات را وجود دانش آموزان اتباع عنوان کرد و گفت: از این منظر به جهت تعارض فرهنگی و مذهبی با مشکلاتی مواجه هستیم.  

تامین بودجه، کمبود فضا و نیروی انسانی مشکل آموزش و پرورش است

کارشناس مسئول ارزیابی آموزش و پرورش ناحیه چهار اصفهان با بیان اینکه آموزش و پرورش دستگاهی مردمی و گسترده است، تصریح کرد: متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی کنونی تامین بودجه، کمبود فضا و نیروی انسانی یکی از مشکلات اصلی این اداره کل است.  

سید محسن هاشمی با اشاره به اینکه ۸۰ هزار دانش آموز در این ناحیه به تحصیل مشغول هستند، بیان کرد: با توجه به کمبودها تلاش کردیم هیچ دانش آموزی در خانه نماند و به تدریس مشغول شود.

وی ادامه داد: چهار هزار نیرو در آموزش و پرورش ناحیه ۴ مشغول به کار هستند اما متاسفانه مسائل و مشکلات متعددی را در این راستا شاهد هستیم.

کارشناس مسئول ارزیابی آموزش و پرورش ناحیه ۴ اصفهان، دقت، شفافیت و قضاوت درست رسانه ها در راستا انتشار اخبار آموزش و پرورش را خواستار شد و اظهار داشت: رسانه بلندگویی است که مردم را در برمی گیرد از این رو باید شاهد هماهنگی، تعامل و همدلی با رسانه ها باشیم تا واقعیت ها بیان شود.

ایجاد فضای همدلی و تعامل میان رسانه و آموزش و پرورش اجتناب ناپذیر است

کارشناس مسئول حراست آموزش و پرورش ناحیه ۴ اصفهان خاطرنشان کرد: سازمان ها و ارگان های مختلف کشور می توانند بر روند اهداف آموزش و پرورش تاثیرگذار باشند که از جمله یکی از این نهادهای موثر رسانه ها هستند که به پیشرفت اهداف آموزش و پرورش کمک می کنند.

حمید امینی گفت: اگر اجازه ایجاد فضای همدلی و صمیمی بین رسانه ها و آموزش و پرورش وجود نداشته باشد در تقابل با اهداف این اداره کل حرکت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه رسانه حامی و کمک به نقد درست مسائل و چالش ها و مشکلات آموزش و پرورش است، افزود: با توجه به محدودیت های موجود شاید نتوان تمامی انتظارات و مطالبات مردم را برآورده کرد از این رو برخی از انتظارات مردم از طریق رسانه ها و بدون سو نیت برآورده گردد.

به گزارش ایرنا،در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ بیش از ۹۲۰ هزار و ۵۰۰ دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در پنج هزار و ۳۰۰ آموزشگاه استان اصفهان تحصیل می کنند.

اداره آموزش و پرورش ناحیه چهار  اصفهان، بیش از ۸۰ هزار دانش آموز و ۱۱ هزار دانش آموز اتباع دارد.

استان اصفهان افزون بر 850 هزار دانش دارد.

۹۹۱۳/6026/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.