مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،گفت: کارگزار روابط عمومی باید اولویت پنج‌گانه منافع جامعه و اجتماع، منافع مشتری، منافع خود، منافع کارفرما و منافع حرفه خود را مورد توجه قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان در کاشان، علیرضا عبدالهی نژاد امروز(شنبه) در همایش مدیران روابط عمومی اداره‌های این شهر، اظهار کرد: منافع جامعه و تأثیر آن بر اجتماع و منافع گروه‌های مختلف جامعه همه در جهت هدف والای خدمت به مردم است.

وی افزود: تصمیم‌های سازمان باید در راستای منافع مردم باشد و هزینه‌ها و محل تأمین آن باید به طور شفاف به مردم گفته شود. همان‌طور که در سنگ ‌نوشته‌های تخت جمشید در نه هزار و 500 سال پیش  شاهد و ناظر بوده‌ایم .

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،تصریح کرد: منافع حرفه‌ای نباید آسیب ببیند. مدیر ضعیف به روابط عمومی ضعیف رضایت می‌دهد. روابط عمومی فقط برای اعلامیه و تابلو و پارچه نوشته نیست بلکه باید در کانون بحث و مشورت باشد.

عبدالهی نژاد تأکید کرد: مسئولان روابط عمومی قوی باید طرف مشورت مدیر باشند. ضرورت نیست که در همه جلسه‌ها حضور داشته باشند، اما روابط عمومی را نباید در حاشیه ببیند که اعتبار آن را ضعیف می‌کند و این حرفه در ایران آسیب دیده است .

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: نقش روابط عمومی باید بیشتر از سایر بخش‌ها مورد توجه مدیران باشد، زیرا روابط عمومی برای سازمان تصویرسازی می‌کند. در زمانی که سازمان اشتباهی داشت، ضمن پذیرش مسئولیت و عذرخواهی از مخاطب، مراتب اصلاح کارها را اطلاع رسانی کند.

وی با اشاره به نقص فنی در ترمز ماشین‌های تویوتا در سال‌های دهه 80، افزود: در این شرایط روابط عمومی تویوتا ضمن پذیرش مسئولیت، در رسانه‌های بین‌المللی از همه مشتریان خود در کل جهان عذرخواهی کرد و مراتب اصلاح امور را اطلاع‌رسانی کرد، فراخوان تعویض داد و بازرسان کیفی را دو برابر کرد .

این استاد دانشگاه تأکید کرد: زمانی که افکار عمومی، قانع نمی‌شود، ایجاد مشکل برای سازمان می‌کند.

وی گفت: جامعه امروز، با وجود شبکه‌های اجتماعی درگیر اضافه بار اطلاعات است که قادر به تفکیک اخبار درست و نادرست نیستیم. شهروند آگاه بهینه تصمیم‌گیری می‌کند، اما مقام پاسخگویی می‌خواهد چون پرسش‌های تازه طرح می‌کند و نیازمند به جواب است.

عبدالهی نژاد افزود: فضای رسانه‌ای را باید در نظر بگیریم و به زمینه فرهنگی و اجتماعی توجه کنیم، هر خبر یک زمینه اجتماعی دارد که اگر برای آن باید برنامه‌ریزی نکنیم یک بی‌اعتمادی در جامعه شکل می‌گیرد و اثرگذاری رسانه بی‌اثر می‌شود .

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تصریح کرد: پر کردن فضای رسانه از اخبار مثبت یک سازمان، در شرایط امروز، اثرگذار نیست زیرا مخاطب ممکن است که از خبر، خوانش مثبت نداشته باشد، بنابراین روابط عمومی باید به سمت الگوهای ترکیبی پیش برود.

وی گفت: روابط عمومی پل ارتباط رأس سازمان با بدنه آن است. کار روابط عمومی ایجاد تسهیل ارتباطات درون سازمانی است. ضمن آنکه برنامه‌های مطلوب سازمان را اطلاع‌رسانی می‌کند، بازخوردها را به مدیر می‌رساند و به ایجاد نشاط در سازمان کمک می‌کند.

عبدالهی نژاد در مورد نگرش‌های بین روابط عمومی و رسانه، گفت: نگرش‌ها در دوره‌ای، رسانه را در مقابل روابط عمومی می‌دید که روابط عمومی، نهاد حفظ منافع سازمان و پنهان کردن اخبار ناگوار است و روزنامه‌نگار نماینده افکار عمومی و تأمین منافع مردم است و در عصر جدید این نگاه، جایگاه ندارد .

وی افزود: نگاه مثبت روابط عمومی و رسانه را دو شاخه مهم ارتباطات می‌داند که کارکردهای مشترک دارند. ایجاد توسعه همبستگی اجتماعی کارکرد ملی رسانه است و بر طبل تفرقه نمی‌کوبد. کژکارکردها را می‌گویند اما بحران سازی نمی‌کنند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تأکید کرد: عوامل مؤثر بر ارتباط روابط عمومی با رسانه‌ها شامل، مدیریت و مالکیت رسانه، سیاست و خط مشی رسانه، دوره و زمینه انتشار، شرایط سیاسی، اجتماعی و مناسبت‌ها است.

عبدالهی نژاد گفت: فصل سه‌گانه مشترک روابط عمومی و رسانه نیز شامل، اطلاع‌رسانی در جهت شفاف‌سازی، پاسخگویی و اطلاع‌رسانی عملکردها است.

همایش مدیران روابط عمومی‌های دستگاه‌های دولتی و عمومی شهرستان کاشان امروز 5 مرداد در  تالار عامری‌ها، برگزار شد. کارگاه آموزشی روابط عمومی و رسانه نیز برگزار شد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.