یک استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: تک نرخی شدن نرخ ارز بهبود اقتصاد را به دنبال خواهد داشت.
کمیل طیبی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان اظهار کرد: اگر کاهش نرخ ارز را به عنوان نوسان در نظر بگیریم به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود و نوسان در شاخص های اقتصادی به منزله عدم تصمیم گیری صحیح در کسب و کار است که به تبع آن مشکلات تولید از این بخش سرچشمه می‌گیرد.
وی ادامه داد: به طور کلی زمانی که بی اعتمادی در جامعه افزایش پیدا می‌کند، ریسک واحدهای اقتصادی بالا خواهد رفت، اما در حالت کلی سیاست‌های بانک مرکزی در قالب انقباض ارزی قرار دارد و بسیاری از کانال های ارزی موجود که سبب تقاضای ارزی بوده اند، محدود شده اند.   این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه طبیعتا قیمت واردات افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: باید گفت به صورت برون زا و درون زا از حجم واردات کاسته شده است، باتوجه به این توضیحات، سیاست برون زا مربوط به بانک مرکزی و درون زا مربوط سیاست‌های حاکم در بازار است.   طیبی افزود: زمانی نرخ ارز به حالت تک نرخی میل می‌کند که زمینه های آن فراهم شود و مهمترین زمینه بحث آماردهی بانک مرکزی  و  واقعی شدن قیمت‌ها است و باید گفت تک نرخی شدن نرخ ارز بهبود اقتصاد را به دنبال خواهد داشت.   وی درخصوص تجارت الکترونیک، اظهار کرد: زمانی که از تجارت الکترونیک صحبت می‌شود پرداخت های مبادله کالا به صورت مجازی انجام می‌شود. این در حالی است که مشتری به عنوان خمیر مایه اصلی حاضر و ناظر است و تنها سیستم توزیع مبادله کالا متفاوت است.
 در استفاده از ارزهای دیجیتال باید فرهنگ سازی انجام شود
استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان اضافه کرد: باید جریان عرضه و تقاضا در تجارت دیجیتال حاکم شود تا نقش خود را به درستی ایفا کند و اینجا است که نقش دستگاه های دولتی اعم از بانک مرکزی و ... مشخص می‌شود، باید گفت در استفاده از ارزهای دیجیتال باید فرهنگ سازی های لازم انجام شود.   طیبی در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه گذاری ها باید در بخش تولید انجام شوند، گفت: اگر محدودیت ها زمینه ساز افزایش دلالی ها شود قطعا بخش تولید متحمل ضربه خواهد شد که مطمئنا ساماندهی این امر موجب بهبود اقتصاد خواهد شد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.