یک عضو هیئت علمی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه کامپوزیت به واسطه اینکه همرنگ دندان‌ها است، بیشتر مورد توجه قرار دارد، گفت: اکثر پزشکان نیز بیشتر علاقمندند که از کامپوزیت به جای آمالگام استفاده کنند.
حمید مظاهری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان با بیان اینکه کامپوزیت و آمالگام دو ماده اصلی برای پر کردن دندان ها هستند، اظهار کرد: این دو مواد از ترکیبات خاصی ساخته شده اند.
وی با بیان اینکه ترکیب اصلی آمالگام جیوه است و این ماده سمی است، افزود: اما این سم تاکنون مشکلی ایجاد نکرده و دو قرن است که از آن استفاده می شود. همچنین تاکنون آماری که مبنی بر سمی شدن فرد استفاده کننده، اعلام نشده است.
این دندان پزشک تصریح کرد: "آمالگام" با وجود اینکه جیوه و سمی است، اما طبیعی بوده و استفاده آن برای بشر چندان خطر ناک نیست.
مظاهری با بیان اینکه کامپوزیت نیز دارای ترکیباتی است که ممکن است سرطان زا باشد، گفت: البته تاکنون آماری در این خصوص نیز اعلام نشده است. به طور کلی و به صورت تئوریک هر دو این مواد دارای معایبی هستند، اما به قدری نیست که مصرف آنها محدود شود.
وی ادامه داد: آمالگام ماده ای قوی‌تر نسبت به کامپوزیت است و در طی این دو قرن استفاده بشر مشکل خاصی ایجاد نکرده است، اما به دلیل رنگ خوبی که ندارد، چندان مورد توجه نیست. البته ماده بسیار خوبی است، به شرطی که درست از آن استفاده شود.
این عضو هیئت علمی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه کامپوزیت به واسطه اینکه همرنگ دندان‌ها است، بیشتر مورد توجه قرار دارد، افزود: همچنین اکثر  پزشکان بیشتر علاقمندند به استفاده از کامپوزیت به جای آمالگام هستند.
مظاهری با بیان اینکه معمولا در دندان‌های جلویی از کامپوزیت استفاده می شود و در دو الی سه دهه اخیر کامپوزیت بیشتر به جای آمالگام استفاده شده است، گفت: برای نمونه ترمیم هایی که قبلا با آمالگام صورت می‌گرفت در حال حاضر با کامپوزیت نیز انجام می شود.
وی ادامه داد: نحوه استفاده و کارکردن با کامپوزیت نسبت به آمالگام حساس‌تر است و باید بهتر و دقیق‌تر بر روی آنها کار شود که نتیجه بهتری داشته باشد. کامپوزیت‌ها امروز بیشتر از قبل برروی دندان‌های عقبی استفاده می شود. با توجه به اینکه هر دو مواد کاملا متفاوت اند، اما هر دو قابل قبول هستند.
این دندان پزشک در خصوص اینکه آیا کامپوزیت‌ها نسبت به آمالگام  بیشتر باعث پوسیدگی عمیق دندان می‌شود یا خیر؟، خاطرنشان کرد: کامپوزیت‌ها خودشان باعث پوسیدگی دندان‌ها نمی شوند، زیرا تنها یک ماده پر کردنی‌اند، اما در برخی مناطق دندانی که تمایلی به استفاده از کامپوزت‌ها نداریم (به خاطر نقطه ضعف‌هایی که دارند) باعث می شود که اگر درست کار نشود احتمال پوسیدگی در آن نواحی بیشتر می‌شود.
مظاهری با بیان اینکه آمالگام در این موارد کمی قوی تر است و پوسیدگی کمتر اتفاق می افتد، ادامه داد: کامپوزیت نسبت به روش اجرا و انجامشان حساس تر است و باید به درستی استفاده شود، دندان پزشکان باید هر کدام از این مواد را بر اساس خصوصیاتی که دارند استفاده کنند. یعنی در برخی مناطق دندانی که لازم است از کامپوزیت استفاده شود و اگر به خوبی کار شود قابل قبول است.
وی با بیان اینکه ترمیم کردن با کامپوزیت مستلزم دقت خاصی است و باید منطقه دندانی کاملا از رطوبت خالی باشد، افزود: اگر یک کامپوزیت خوب ترمیم نشود، از نظر دندان پزشکان حکم شکست خورده دارد در مورد آمالگام نیز می توانیم بگوییم ترمیم کامپوزیت متوسط است.
مظاهری افزود: برای همین است که مردم به درست و غلط می گویند این مواد عمرشان کمتر است و زود خراب می شوند، در صورتی که اگر هر کدام را دندان پزشک با اطلاع در جای خود استفاده کند، می تواند نتیجه بهتری داشته باشد. کدخبرنگار:13025


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.