امروز بیش از 15 سال از مطرح شدن طرح آقا نورالله نجفی و بیش از 7 سال از اجرایی شدنش می‌گذرد، صحبت از گذری پشت میدان نقش جهان درست در جوار گنبد مسجد شیخ لطف الله است، آنجایی که برای مسدود شدن میدان نقش جهان طرحش روی میز آمد و کسی آن روز نپرسید که پس تکلیف میدان نقش جهان و حریمش چه می‌شود؟ مسئولان بر سر عرضش کشمکش کردند تا روی 14 متر به نتیجه رسیدند.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، این گذر 700 متری حالا پنج سالی می‌شود که از یک سو یکی از مهمترین آثار میراث فرهنگی کشور یعنی میدان نقش جهان را تهدید می‌کند و از سوی دیگر تخریب‌ها و آزادسازی‌هایش مردم محله را آزار داده است و آینه دقی برای مدیران میراث و شهرداری شده است. گذری که در مهرماه سال 93 مصوبه کمیسیون ماده 5 خود را می‌گیرد، اما نکته جالب و اندوهناک این است که علت وجودی این گذر محدود شدن میدان نقش جهان عنوان شده، اما امروز میدان نقش جهان بیش از سه سال است که بر روی اتومبیل‌ مسدود شده در حالی که گذر به نتیجه نرسیده است.
22 تیرماه سال 98 میراث فرهنگی اصفهان هشداری به نقل از معاون میراث فرهنگی خود منتشر کرده که در آن پس از سال‌ها کشمکش می‌گوید "امید می‌رود تا تمام مسئولان ذی‌ربط در مدیریت شهری، در انتظار رأی نهایی شورای عالی معماری و شهرسازی کشور شکیبایی نموده و از انجام هرگونه فعالیت پراکنده در این منطقه که عملاً تأثیرات مستقیمی در روند رسیدگی به پرونده قضائی این مجموعه نیز خواهد داشت، اکیداً خودداری کنند." او در جای دیگری اعلام می‌کند" در ماه‌های پایانی سال۱۳۹۷، با پیگیری‌های اداره کل میراث فرهنگی استان، کمیسیون «ماده ۵ استان» برای چندمین مرتبه به موضوع گذر آقا نجفی پرداخت و در آخرین اظهارنظر این کمیسیون صراحتاً رأی به توقف هرگونه عملیات اجرائی جهت احداث این گذر در حریم میدان نقش‌جهان تا تعیین تکلیف و اعلام نظر معاونت میراث فرهنگی کشور صادر شد." 
این در حالی است که هم اکنون طرح متوقف است تا شورای عالی معماری و شهرسازی آخرین تصمیم خود را ارائه کند، اما با این حال ابلاغیه‌هایی در تیرماه سال جاری به ساکنین این طرح ارائه شده است که باید سریعتر منازل خود را ترک و برای تخریب آماده کنند.
حسین کارگر شهردار منطقه سه شهرداری اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایسنا می‌گوید: نمی‌دانم چرا دوستان میراث فرهنگی تکلیف را مشخص نمی‌کنند که بالاخره باید برای این گذر چه تصمیمی گرفته شود. این گذر طبق مصوبه کمیسیون ماده5 که به امضا استاندار وقت رسیده به عرض 14 متر تصویب شده است.
وی افزود: بر اساس این مصوبه 70 درصد این گذر تعیین تکلیف شده است، اما قرار شد میراث فرهنگی برای سیما و منظر آن تعیین تکلیف کند و اگر اصلاحی بر اساس همین طرح 14 متری اگر دارند ارائه کنند که تا این لحظه هیچ اقدامی نکرده اند.
شهردار منطقه سه شهرداری اصفهان تاکید کرد: بر اساس ردیف‌های اعتباری باید این گذر تعیین تکلیف شود زیرا موجب اذیت و آزار مردم منطقه شده است. 
کارگر با بیان اینکه حدود یک ماه پیش در اخرین جلسه کمیسیون ماده5 که استاندار اصفهان حضور داشت دستور به تسریع در این زمینه داده شد، اظهار کرد: در این جلسه که دستور تسریع در تعیین تکلیف این گذر داده شد مقرر شد بر روی همین خط اگر اصلاحاتی نیاز است انجام شود.
وی افزود: از زمانی که میراث فرهنگی به ما اعلام کرده است که طرح متوقف باشد این طرح را پیش نبرده ایم، اما از مالکین برای تعیین تکلیف ملکشان دعوت کرده ایم، اما سوال اساسی این است که پس از این همه مدت میراث فرهنگی چرا برای این گذر تکلیفی تعیین نمی کند.
شهردار منطقه سه شهرداری اصفهان گفت: اگر این طرح خلاف است و توافقی نشده بگویند اشتباه شده و خلاف است تا ما فکری برای اینجا انجام دهیم اگر تایید است بگویند تایید است تا کار را پیش ببریم ما هر بار کسب تکلیف کردیم گفتند هفته دیگر، روزهای گذشته نیز من از معاون میراث فرهنگی سوال کردم مجدد گفتند هفته آینده مشخص می‌شود.
کارگر تاکید کرد: هیچ حکم قضایی مبنی بر توقف کار نداریم، اما با این وجود دست نگه داشته‌ایم و فعلا کاری پیش نمی بریم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این گذر از طرف خیابان حافظ آزادسازی شده و تکمیل خواهد شد و گام اول آن نیز آسفالت ریزی شده است، فقط قسمت وسط مانده که امروز و فردا می‌کنند و دست نگه داشته ایم.
خیابان آقا نورالله نجفی قرار بوده خیابان حافظ را به خیابان نشاط متصل کند تا تردد خودروها پس از مسدودسازی نقش جهان روان تر باشد، حالا این خیابان شمشیری شده بر قلب شهر اصفهان که نه می‌شود به داخل فرستادش و نه می‌شود آن را بیرون کشید!
کدخبرنگار:13023
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.