یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: سودِ اقدام اخیر ایران در افزایش سطح غنی‌سازی، بیشتر از ضررش است و در شرایط فعلی ترامپ تنها زبان هزینه را می‌فهمد.

علی امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان در خصوص سطح غنای تولید اورانیوم از 3.67 به 4.5 درصد و کاهش تعهدات ایران در برجام، اظهار کرد: متأسفانه اروپا ثابت کرد اراده قوی برای همکاری در خنثی‌سازی فشارهای آمریکا و تحقق وعده‌های اقتصادی برجام ندارد. دو دلیل دارد که اروپا این اراده سیاسی یا توانایی لازم را ندارد. کشورهای سرمایه‌داری اقتصادشان تحت کنترل بخش خصوصی است و دولت تنها حاکمیت در این کشورها می‌کند.

وی در همین خصوص افزود: بنابراین دولت نمی‌تواند به بخش خصوصی خود دستور دهد که در ایران سرمایه‌گذاری کند یا با ایران معامله انجام دهد. مگر اینکه شرایطِ فعالیت در ایران برای شرکت‌های کوچک اروپایی که فعالیت‌های محدود بین‌المللی دارند فراهم شود.

دولت های اروپایی نمی توانند به بخش خصوصی دستور دهند

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: آمریکا در گذشته شرکت‌هایی که با ایران در زمان تحریم معامله انجام می‌دادند را جریمه سنگین کرد. شرکت‌های خصوصی دنبال دردسر نمی‌گردند. در نتیجه دولت‌های اروپایی نمی‌توانند به بخش خصوصی دستور دهند. بنابراین در این مورد دست دولت‌های اروپایی چندان باز نیست.

امیدی با بیان اینکه فشار آمریکا بر کشورهای اروپایی شدید است، گفت: متأسفانه سیستم بانکداری آمریکا کل سیستم مالی جهان را تحت کنترل دارد و 60 درصد پس‌انداز جهانی و تبادلات مالی با دلار است. بنابراین شرکت‌های اروپایی دنبال دردسر نمی‌گردند و به همین دلایل اروپایی‌ها کار چندانی نمی‌توانند انجام دهند.

اختلاف اروپا با آمریکا در خصوص ایران راهبردی نیست

وی ادامه داد: دلیل سیاسی که اروپا کار زیادی برای تحقق وعده‌هایش در برجام انجام نمی‌دهد این است که اختلاف اروپا با آمریکا در خصوص ایران یک اختلاف راهبردی نیست. اروپا به سیستم چندجانبه گرایی اعتقاد دارد و آمریکا به سیستم یک‌جانبه‌گرایی. بنابراین اگر به عملکرد دولت‌های اروپایی توجه کنیم متوجه می‌شویم که اختلاف اروپا با آمریکا در خصوص ایران بیشتر تاکتیکی است تا استراتژیک.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، در همین خصوص، افزود: برای مثال وقتی صحبت از برنامه موشکی ایران می‌شود اروپا با آمریکا هم‌داستان می‌شود. دلیل دیگر این است که اروپایی‌ها با آمریکا هویت فرهنگی و سیاسی مشترکی دارند و بسیاری از مردم آمریکا را اروپایی‌های مهاجر تشکیل می‌دهند و در تنش‌های اخیر، انگلستان به طور کامل با آمریکا علیه ایران یکی شده است.

امیدی گفت: اگر بپذیریم که منطق جهان زور است ایران اگر بخواهد فقط خودش به برجام متعهد باشد چیزی عاید کشورمان نمی‌شود. بهترین راهبرد برای ایران این است که به طرف مقابل بفهماند اگر شما بخواهید از یک پیمان بین‌المللی خارج شوید و هزینه‌ها را به دوش ایران بگذارید، دودش به چشم شما هم می‌رود.

وی با بیان اینکه چند راهکار پیش روی ایران است، گفت: یکی از این راهکارها این است که ایران از تعهدات برجام به شکل قدم به قدم خارج شود. رییس جمهور بارها اعلام کرده است که اگر اروپا به تعهداتش عمل کند ایران اسلامی دوباره به تعهدات خود در برجام بر خواهد گشت.

از غنی سازی وحشت دارند

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: غرب و آمریکا روی بحث غنی‌سازی و سایت اتمی فردو و آب‌سنگین اراک، خیلی حساسیت دارند. هر چه درصد غنی‌سازی اورانیوم افزایش یابد طرف مقابل بیشتر وحشت می‌کند. این امکان وجود دارد که با افزایش غنی‌سازی، به ایران امتیازاتی بدهند هرچند که این احتمال صد درصدی نیست.

امیدی گفت: یکی دیگر از راهکارهای پیش روی ایران راه‌اندازی "سانتریفیوژهای" سایت هسته‌ای فردو است. ایران دارد به مردم آمریکا می‌فهماند که اگر ترامپ از برجام خارج شد نه تنها چیزی عایدش نشد بلکه ایران به شرایط قبل از برجام می‌تواند برگردد. این مورد برای ترامپ هزینه دارد و بدون شک نمی‌توانیم به پدیده‌های بین‌المللی به شکل صفر و یکی نگاه کنیم.

وی افزود: اقدام دیگری که ایران می‌تواند انجام دهد این است که بگوید" تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز هزینه دارد. وقتی نتوانیم نفت بفروشیم هزینه‌های تأمین امنیت این منطقه را از کجا فراهم کنیم." نمی‌شود که فقط کشورهای عربی، چین و ژاپن سود ببرند و ایران هزینه‌های سنگین تأمین امنیت خلیج فارس را در شرایط تحریم تقبل کند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که ایران می‌تواند انجام دهد این است که ایران بگوید به دلیل افزایش هزینه‌های امنیتی تنگه هرمز، کشتی‌هایی که از دریای سرزمینی ما رد می‌شوند، باید عوارض پرداخت کنند چرا که نمی‌شود که ایران سواری رایگان به دیگر کشورها بدهد.

امیدی افزود: نباید تصمیمات سیاست خارجی را صفر و یکی بدانیم. به هر حال هر تصمیم سیاسی، هزینه‌ها و فوایدی دارد. سود اقدام اخیر ایران در افزایش سطح غنی‌سازی، بیشتر از ضررش است. در شرایط فعلی ترامپ تنها زبان هزینه را می‌فهمد و در نتیجه باید با زبان هزینه با او صحبت کنیم، خروج ترامپ از برجام با هیچ منطقی سازگار نیست.

کد خبرنگار: 13040


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.