سیدیاسر معین‌الدینی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه بخش اعظمی از اقتصاد کشور دولتی است و دستگاه‌های اجرایی مختلف دارای شرکت‌های بزرگ هستند، نیاز بالایی در این بخش به فناوری وجود دارد.
این فعال اقتصاد دانش ‌بنیان اظهار داشت: ضروری است که این دستگاه‌ها و شرکت‌ها به جای تامین فناوری از خارج کشور از توانمندی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در این زمینه استفاده و محصولات آن‌ها را خریداری کنند.
وی با بیان اینکه این کار علاوه بر افزایش سطح تولید و بومی ‌سازی فناوری، منافع ارزی برای کشور به همراه دارد، تصریح کرد: بخشی از این موضوع، فرهنگی و اجتماعی است و رسانه‌ها باید فضای مطالبه ‌گری از دستگاه‌های اجرایی برای تامین فناوری از داخل کشور را ایجاد کنند.
معین الدینی با اشاره به اینکه هنوز اجماع کلی در این زمینه وجود ندارد، اضافه کرد: همان طور که حمایت از کالای ایرانی مورد تاکید است باید فناوری و تولیدکننده فناوری ایرانی نیز حمایت شود.
وی با بیان اینکه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان کشور در همه فناوری‌ها اعم از پیشرفته (High Tech)، سطح میانه (Mid Tech) و سطح ابتدایی (low Tech) دارای توانمندی هستند، گفت: با وجودی که تحریم ها ظالمانه، مشکلاتی را ایجاد کرده است اما فرصتی برای تولیدکنندگان کالا و فناوری داخلی است.
دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌ بنیان استان‌اصفهان با اشاره به اینکه این آمادگی نیز در میان شرکت‌های فناور کشور وجود دارد، افزود: حمایت‌های لازم برای ایجاد و تجاری‌سازی فناوری‌ها در این جهت ضروری است.
وی از جمله راهکارهای حمایتی را هدایت سرمایه‌گذاری به جای بخش دولتی به سمت بخش خصوصی و نیازسنجی بازار کشور خواند و تصریح کرد: لازم است پارک‌های علم و فناوری، قالب حاکمیتی پیدا نکنند بلکه تسهیل‌گر امور برای واحدهای فناور باشند.
معین الدینی توضیح داد: اگر پارک‌های علم و فناوری ضعیف عمل کنند، به بوروکراسی اداری مبتلا و مانعی برای کسب و کار شوند، بخش خصوصی چندان به سمت آن‌ها گرایش پیدا نمی کند.
به گفته وی، یکی از مهمترین نقش‌هایی که پارک‌های علم و فناوری می توانند داشته باشند، شناسایی بازارهای نیاز منطقه‌ای و ملی به ‌منظور شناسایی اولویت‌ها و جهت‌گیری شرکت‌های دانش ‌بنیان و استارتاپ‌ها به آن سمت است.
انجمن شرکت‌های دانش ‌بنیان استان‌اصفهان در سال 94 با هدف ایجاد انسجام بین این شرکت‌ها در استان تاسیس شد.
استان اصفهان دارای بیش از 500 شرکت دانش بنیان، یک شهرک علمی و تحقیقاتی، 2 پارک علم و فناوری و بیش از 10 مرکز رشد است.
6022/ 3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.