به گزارش ایرنا، اصفهان از چند روز گذشته شاهد پرواز گسترده پروانه های رنگارنگی در آسمان شهر است، بطوریکه در سال های اخیر چنین چیزی بی سابقه بود.
از کوچه ها، خیابان ها، چهارباغ و بوستان های اطراف زاینده رود که می گذریم، این پروانه ها هستند که سنگفرش آجری رنگ را پیش چشم ما می گسترانند، آن را به پرواز در می آورند، لابه لای گل ها و درختان می چرخانند و تا به عرش آسمان می برند تا گوشه کوچکی از بهشت نمایانگر شود.
این رنگین بانوها که پرهای آنها ترکیب زیبایی از خلقت خداوند را در رنگ های مشکی و آجری متجلی می سازد، با ساز خنکای اردیبهشت چنان به چرخ در می آیند که گویی لطیف ترین و آرام بخش ترین ملودی ها را می نوازند.
امسال، بهار بارانی و زاینده رود جاری، سرسبزی و طراوت بی نظیری به اصفهان بخشیده است و این روزها، پرواز پروانه ها شادی و شعف شهر را دو چندان کرده و لبخندی دلنشین را بر لبان مردم جاری می سازد تا به وجد بیایند و تلخی و یاد سال های خشک و زرد گذشته را به فراموشی بسپارند.
این روزها، کودکان که مدت های مدیدی، مهمانی بزرگ پروانه ها را در بهار ندیده بودند در میان بوته ها و سبزه ها به دنبال پروانه ها می دوند و صدای خنده آنها در فضای عطرآگین اردیبهشت، طنین انداز می شود.
مادر یکی از کودکانی که در فضای سبز دانشگاه اصفهان به دنبال پروانه ها می دود با لبخندی بر لب می گوید که مدت ها، این همه پروانه در اصفهان ندیده بود و امروز با دیدن آنها شگفت زده شد.
خانم عسگری، معتقد است بارش های خوبی که امسال در کشور و اصفهان داشتیم باعث شد تا فصل بهار به معنای واقعی خود نمایان شود و طبیعت سرسبز و حشرات فراوان از جمله پروانه ها را در آن شاهد باشیم.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که بارش‌ های فراوان امسال به پوشش مناسب گیاهی، سر سبز شدن مراتع و حضور بیشتر حشرات در طبیعت منجر شد، پاسخی به رفتار طبیعت در این فصل است و چرخه گرده افشانی، تولید بذر گیاهی و ذخیره بانک بذری را تکمیل می کند.
سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد که با تغییر دوره‌های بارشی کشور شاهد گونه‌ای از پروانه ها متناسب با شرایط اقلیم کشور خواهیم بود.
این پروانه ها با نام علمی ' Vanessa cardui ' همان پروانه هایی هستند که با بال‌ های آجری و زیبای خود'بانوی رنگین ' (painted lady) خوانده می شوند.
حضور گسترده این حشرات در بهار امسال در حالی به وقوع پیوست که کارشناسان در سال های گذشته نگران کاهش و یا انقراض این گونه و سایر حشرات به دلیل تغییرات اقلیمی، گسترش شهر‌نشینی و صنعتی شدن، از بین‌رفتن جنگل‌ ها، خشک شدن رودها و تالاب‌ها و آلودگی های زیست محیطی در کشور بودند.
در چند هفته گذشته گزارش های بسیاری از هجوم این پروانه ها به نقاط مختلف کشور در شمال و جنوب و تهران به گوش می رسید و این موج به اصفهان رسیده است.
هجوم یک باره پروانه ها در مراتع بزرگ استان ها از طرفی نگرانی هایی را برای کشاورزان بوجود آورد اما مسوولان و کارشناسان تاکید دارند که این پروانه، آفت محسوب نمی شود.
به گفته سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان، هجوم میلیون ها پروانه به مناطق شهری و روستایی استان نگران کننده نیست و آنها آفت محسوب نمی شوند.
حسین اکبری در گفت و گو با ایرنا افزود: از اواسط هفته جاری حضور میلیون ها قطعه از گونه پروانه ' روزپر' در نواحی شهری و روستایی، صحنه های زیبایی را در بوستان ها، مزارع و باغزارها خلق کرده است.
وی اظهارداشت: افزایش جمعیت پروانه های روزپر در اثر بارندگی های اخیر و رطوبت زمین در دشت ها ایجاد شده است و این پروانه ها موجب گرده افشانی گیاهان و غذای خوبی برای پرندگان محسوب می شوند.
اکبری با بیان این پروانه ها مهاجر نیستند، تصریح کرد: بر اساس گزارش کارشناسان، پروانه های روزپر موجود در مزارع و باغ ها آسیبی به تولیدات کشاورزی وارد نمی کنند.
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز به ایرنا گفت: خود این پروانه ها خطری برای مزارع ندارند زیرا از محصولات کشاورزی تغذیه نمی کنند.
حسنعلی رحیمی افزود: تنها احتمال آسیب برای مزارعی وجود دارد که نزدیک مراتع باشند زیرا لارو ( کرم) پروانه ها به دلیل تغذیه زیادی که از گیاهان دارند ممکن است برای این قبیل مزارع خسارت آفرین باشند که اطلاع رسانی لازم درباره آن شده است.
به گفته کارشناسان، این پروانه ها تا زمانی که بارندگی‌ها تداوم داشته باشد، هوا معتدل و محیط مرطوب باشد، گل‌ها، گیاهان و علف‌های هرز در مزارع و مراتع سبز باشند، ماندگار هستند.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.