حسن ساسانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: روند افزایشی ذخیره سد زاینده رود در مقایسه با سال گذشته همچنان ادامه دارد، اما آب ذخیره پشت سد نسبت به دوره زمانی متوسط بلندمدت(44 ساله)40 درصد کمتر است.
وی ورودی فعلی سد زاینده رود را 176 و خروجی آن را 93 مترمکعب بر ثانیه اعلام کرد.
معاون آب منطقه ای اصفهان، مقدار بارش ها از ابتدای سال آبی جاری(مهر 97) تاکنون در سرشاخه های زاینده رود را 2 هزار و 135 میلی مترمکعب اعلام و تصریح کرد: این مقدار نسبت به دوره زمانی متوسط بلندمدت60 درصد بیشتر بوده است.
ساسانی با تاکید بر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب تصریح کرد: با توجه به کاهش منابع آب سطحی و زیرسطحی در منطقه مرکزی کشور در سال های اخیر، بارش های ماه های گذشته نمی تواند خشکسالی ها را جبران کند، بنابراین مصرف بهینه مایه حیات همچنان به عنوان یک اصل محسوب می شود.
وی گفت: تصمیم گیری برای ادامه جریان یا قطع جریان زاینده رود پس از20 خرداد امسال بر مبنای نظر شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود خواهد بود.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد مترمکعب بهره برداری شد.
این سد قوسی شکل در110 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در سال های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.
6027/6020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.