فریدون الهیاری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح های مختلف حوزه میراث فرهنگی و آثار تاریخی در اصفهان در حال انجام است و نمایندگان سازمان های مردم نهاد و دوستداران فرهنگ و تاریخ می توانند با نظرات کاربردی خود ما را در انجام هرچه بهتر اقدامات و طرح ها یاری کنند.
وی اضافه کرد: طرح های مصوب میراث فرهنگی وحی منزل نیست و اصلاح و تغییر آن ها بر مبنای نظرات صاحبنظران و کارشناسان انجام پذیر است.
الهیاری انعطاف پذیری در طرح های مشترک بین میراث فرهنگی و شهرداری را ضروری خواند و تصریح کرد: برای مثال در طرح قطار شهری در ایستگاه ‌های دروازه دولت و میدان انقلاب که در بافت تاریخی و میراثی واقع است، با تشکیل کمیته راهبری تعامل ها افزایش یافت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به تشکیل کمیته راهبری طرح چهارباغ اصفهان، اظهارداشت: این کمیته وظیفه نظارت و تصمیم گیری برای اجرای بهترین راه حل ها برای ساماندهی و حفظ این اثر تاریخی را بر عهده دارد همچنین این کمیته می تواند در صورت نیاز به تغییر در مصوبه های مربوط به پیاده راه سازی خیابان یاد شده، این موضوع را اعلام کند.
وی به ضرورت ساماندهی محور چهارباغ اشاره و بیان کرد: موضوع احیای این خیابان مطرح نیست، زیرا احیا باید به دوره زمانی خاص مانند صفویه و یا قاجاریه باشد، اما ساماندهی برای این محدوده اهمیت دارد.
به گزارش ایرنا، چهارباغ یکی از بی نظیرترین محورهای ارتباطی شهری و خیابان ‌های تاریخی و اصلیِ اصفهان به شمار می رود و پل الله وردی خان یا همان سی و سه پل، خیابان چهارباغ را به دو قسمت (خیابان چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی) تقسیم می ‌کرده و راه ارتباط چهار باغ بالا و چهارباغ عباسی بوده ‌است.
در گذشته جوی آب از میان این خیابان تا زاینده رود جاری بوده که در محل تقاطع ‌ها به حوض‌ هایی می ‌ریخته ‌است، در خیابان مسیری خاص برای افراد سواره تعیین شده بوده و در اطراف آن باغ‌ هایی بوده که میان امرا برای ساخت عمارت تقسیم شده بوده اما عموم مردم می ‌توانستند از آنها استفاده کنند.
دو قسمت چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا در عصر شاه عباس اول طراحی و اجرا شد و تاریخ تقریبی ساخت آن به سال هزار هجری قمری(1591 میلادی) باز می گردد.
چهارباغِ پایین (چهارراه تختی تا دروازه دولت) در دوره پهلوی اول و با همان طرح به چهارباغ دوره صفوی ساخته شد، در گذشته جوی آبی از میان خیابان تا زاینده ‌رود جریان داشته است و در محل تقاطع‌ ها حوض‌ هایی نیز ساخته بودند،در دو طرف خیابان درختان چنار به موازات خیابان و در دو ردیف کاشته شده بودند.
تبدیل خیابان چهارباغ به پیاده راه به اعتقاد برخی از کارشناسان، علاوه بر کاهش میزان تردد خودرو در این خیابان و کاهش آلودگی هوا در کلانشهر اصفهان، مزایای متعددی در پی دارد.
چندی پیش طرح پیاده رو کردن میدان نقش جهان اصفهان نیز با موفقیت اجرا شد و رضایت شهروندان و مسافران داخلی و خارجی را بدنبال داشت.
اواخر دهه 70 بود که طرح پیاده راه شدن خیابان چهارباغ عباسی مطرح و پس از تایید یونسکو به استانداری اصفهان ارسال شد.
عملیات پیاده راه سازی چهارباغ در محور شرقی از 15 فروردین سال 96 و عملیات اجرایی پیاده راه سازی محور غربی چهارباغ نیز از 22 اردیبهشت سال جاری آغاز شد و عملیات کف سازی این خیابان تاریخی پایان تابستان 97 به اتمام رسید، بر این اساس تردد خودرو از 22 اردیبهشت ماه در محور غربی این خیابان نیز ممنوع شد تا عملیات عمرانی آن آغاز شود.
همچنین مقرر شده که محور پیاده راه چهارباغ از سمت دروازه دولت میدان و خیابان سپه به میدان نقش جهان، خیابان حافظ ، سه راه کرمانی، هارونیه و میدان امام علی (ع) متصل شود.
پیش تر برخی از کارشناسان و تشکل های مردمی معتقد بودند که معتقدند طرح چهارباغ فوری نیست و هیچ تعجیلی برای اجرای سریع آن وجود ندارد و این طرح نیاز به لایه شناسی و نگاهی مفهومی دارد و نگاه کالبدی باید از آن حذف شود.
از سوی دیگر مطرح کرده بودند که چهارباغ یک طرح ناموفق است که هنوز هم در مرحله اجرا بوده و برای اصلاح آن دیر نشده و باید بازآفرینی شود.
در همین ارتباط مدیرکل حفظ و احیا بناها، بافت ‌ها و محوطه‌ های تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور دوشنبه گذشته درباره برخی بتن ریزی ها در محور چهارباغ که باعث توقف کاوش های باستان شناسی می شود، اظهارداشت: اینگونه موارد باید اصلاح و بتن های بدین شکل باید برچیده شود.
هادی احمدی تصریح کرد: تصمیمات احساساتی در این زمینه صحیح نیست، هیچ کس اجازه نمی ‌دهد در خصوص چهارباغ هر طرحی اجرا شود، زیرا متولی حفظ این آثار هستیم.
وی به اهمیت اجرای طرح ها به استناد مجوزهای کتبی اشاره و تصریح کرد: هیچگونه تاکید و تایید و مجوز ضمنی لازم الاجرا نیست و همه هماهنگی ها کتبی خواهد بود.
رییس پژوهشکده باستان شناسی کشور درباره این که آیا امکان دارد در باستان شناسی های این محدوده کشفیاتی باشد؟ خاطرنشان کرد: در خیابانی با قدمتی بالغ بر 400 سال بطور حتم چیزهایی وجود دارد.
روح الله شیرازی با اشاره به اهمیت کاوش اضافه کرد: در زمان حاضر اگر شهرداری اصفهان تامین هزینه کند باستان شناسی انجام خواهد شد.
استان اصفهان جدا از تنوع زیست محیطی و اقلیمی با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های 'وزوان' ،'مزدآباد' و 'مون' به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران خارجی و داخلی بویژه در ایام نوروز است.
همچنین در استان اصفهان بیش از 600 خانه تاریخی وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.
6020/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.