حسن ساسانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به بارش های روزهای اخیر در حوضه زاینده رود افزود :خروجی از سد در حداقل تنظیم شده و افزایش آورد میان حوضه ای، دبی آب جاری در رودخانه زاینده رود را افزایش داده و این افزایش ناشی ازاین آورد میان حوضه ای است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان پیش از این گفته بود که به دنبال بارش‌های مناسب اخیر ذخیره سد زاینده ‌رود به 187 میلیون مترمکعب رسیده است.
گنجایش سد زاینده رود در بالاترین تراز یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب است و خروجی آن 10 و ورودی آن افزون بر 200 متر مکعببر ثانیه برآورد می شود.
در حالی که دریچه های سد زاینده رود روی حداقل خروجی تنظیم شده است که احیای رودخانه فصلی شور در دهاقان و ریزش آن به زاینده رود از محل سد نکو آباد مبارکه، موجب افزایش دبی این رودخانه به میزان حدود 100 متر مکعب در ثانیه و بالا آمدن سطح آن شده است.
زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته که به علت تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت بی رویه به یک رود خانه فصلی تبدیل و در محل پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه می شود.
6022/ 7150
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.