جمال الدین صمصامی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس آمارهای موجود افت آب های زیرزمینی شهرستان آران و بیدگل در سال آبی 96- 97 به 41 سانتیمتر رسید که این میزان در سال آبی گذشته نزدیک به 77 سانتیمتر بود.
وی بیان کرد: علت اصلی این امر کاهش کارکرد چاه ها، پلمب چاه های غیرمجاز و بارش های اردیبهشت امسال بود که امید می رود با تداوم بارش در سال آینده و استمرار اجرای طرح پلمب چاه های غیرمجاز بتوانیم شاهد روند افزایشی سطح آب های زیرزمینی باشیم.
رییس اداره منابع آب آران و بیدگل اضافه کرد: نزدیک به 50 میلیون مترمکعب آب از ذخیره های زیرزمینی راهبردی این شهرستان در سال آبی 96-97 برداشت شد که رقم بسیار قابل توجهی بوده و باید تمهیدی برای کاهش برداشت اندیشیده شود.
صمصامی یادآور شد: افت سطح آب های زیرزمینی مشکلاتی مانند خشک شدن چاه های آب، کاهش دبی رودخانه ها و آب دریاچه ها، پایین آمدن کیفیت آب، افزایش هزینه پمپاژ، استحصال آب و نشست زمین را به دنبال دارد.
وی عنوان کرد: وضعیت نگران کننده آب و سفره‌های زیرزمینی آران و بیدگل واقعیت است و طرح تعادل بخشی و مدیریت آب های زیرزمینی نیز تنها راه و آخرین فرصت برای احیا می باشد اما در صورت فرصت سوزی، حفظ تمدن و آبادانی با دشواری رو به رو خواهد شد.
رییس اداره منابع آب آران و بیدگل با اشاره به مصرف نزدیک به 88 درصد منابع آبی این شهرستان از سوی بخش کشاورزی اضافه کرد: میزان مصرف آب در بخش کشاورزی این شهرستان نزدیک به 6 هزار لیتر بر ثانیه بود که با اقدام های صورت گرفته در یک سال گذشته به نزدیک چهار هزار و 500 لیتر بر ثانیه رسید.
وی بر ضرورت توجه به کاهش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی آران و بیدگل تاکید کرد و گفت: اقدام هایی مانند نصب کنتور هوشمند و اصلاح و تعدیل پروانه های مصرف آب در بخش کشاورزی این شهرستان در جریان می باشد و تا کنون نیز مصرف آب در این بخش نزدیک 22.5 درصد کاهش داشته است.
صمصامی همچنین بیان کرد: نزدیک به هشت درصد آب آران و بیدگل (370 لیتر بر ثانیه) در بخش آشامیدنی مصرف می شود و بخش های صنعتی، مرغداری ها، دامداری ها و سایر خدمات چهار درصد (نزدیک به 200 لیتر بر ثانیه) مصرف دارند.
به گفته وی 250 حلقه چاه دارای پروانه در بخش کشاورزی، 26 حلقه چاه آب آشامیدنی در اختیار آبفا، 30 حلقه چاه آب آشامیدنی در اختیار آبفای کاشان و 120 حلقه چاه صنعتی و خدماتی در محدوده شهرستان آران و بیدگل فعال می باشد.
آران و بیدگل با جمعیت افزون بر 103 هزار نفر در فاصله نزدیک به 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
7472/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.