مدیرعامل انجمن اهدای عضو اصفهان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اهدای عضو از افراد مرگ مغزی برای پیوند یک فرایند فرهنگی ، اخلاقی، عاطفی، اعتقادی و درمانی است و با توجه به ابعاد گوناگون این موضوع، وجود انجمنی برای کمک به این روند ضرورت دارد.
پرویز کاشفی با بیان اینکه برای ارتقای ابعاد فرهنگی و اجتماعی اهدای عضو نیاز به همکاری بین بخشی و بین سازمانی است، افزود: اهدای عضو فرآیندی اورژانسی و پر اضطراب و شامل مراحل مختلفی چون شناسایی افراد مرگ مغزی، تاییداولیه، اخذ رضایت از خانواده، انتقال، نگهداری، برطرف کردن مشکل حاد ارگان های مرگ مغزی، انتخاب فرد گیرنده و جراحی پیوند است و نیاز به یک تیم قوی، منسجم و فعال دارد.
وی با اشاره به اینکه این تیم نیاز اساسی به حمایت سازمان های دولتی، جامعه و سازمان های مردم نهاد دارد، ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع، در یک سال ‌گذشته با برنامه ریزی و اخذ مجوزهای لازم، تشکیل انجمن اهدای عضو در اصفهان پیگیری شد.
کاشفی گفت: هیات مدیره انجمن اهدای عضو اصفهان تشکیل شد تا بتوان بر اساس اساسنامه آن از ظرفیت های موجود در فرایند اهدای عضو تا پیوند کمک گرفت.
وی مهمترین مرحله در فرایند اهدای عضو را اخذ رضایت از خانواده فرد مرگ مغزی خواند و افزود: ضروری است تا با برنامه های فرهنگی و آموزشی، همه خانواده ها را با این موضوع آشنا کرد تا در زمان وقوع چنین حوادثی، خانواده ها از قبل اهمیت اهدای عضو را بدانند و فقط با بار عاطفی آن کنار بیایند.
رییس مرکز فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه در فرایند اهدای عضو، بعد اجتماعی و عاطفی نسبت به سایر موارد بیشتر است، تصریح کرد: انجمن اهدای عضو اصفهان نیز در صدد است با همکاری با سایر بخش ها از جمله رسانه ها و نهادهای آموزشی و فرهنگی به این مساله بپردازد.
کاشفی با اشاره به اینکه سال جاری حدود یکهزار و 500 بیمار مرگ مغزی در استان اصفهان شناسایی شدند، خاطرنشان کرد: از بین آنها فقط از 49 فرد اهدای عضو صورت گرفت که لازم است این میزان افزایش یابد.
وی اضافه کرد: سال جاری حدود 115 عضو از افراد مرگ مغزی به بیماران نیازمند، پیوند شد که 16 مورد پیوند کبد، یک مورد قلب و بقیه، کلیه بود.
هر فرد مرگ مغزی می‌ تواند با اهدای اعضای حیاتی خود جان هشت نفر را نجات دهد و با اهدای نسوج (از جمله قرنیه، پوست و تاندون) 53 نفر را از معلولیت برهاند.
مرگِ مغزی به وضعیت غیرقابل بازگشت همه عملکردهای مغز اطلاق می‌شود، مرگ مغزی یکی از معیارهای قطعی تعیین ‌کنندهٔ مرگ است.
سال گذشته حدود 6 هزار عضو بدن افراد مرگ مغزی در کشور که می توانست به 6 هزار بیمار نیازمند پیوند عضو اهدا شود به دلیل رضایت ندادن خانواده ها به زیر خاک رفت و فرصت اعطای سلامتی و زندگی بدون درد و رنج به این بیماران و آرامش خاطر به خانواده های آنها را از دست داد.
به گفته مسوولان امر دست کم 25 هزار بیمار نیازمند به اهدای عضو در صف انتظار هستند که به خاطر نبودن عضو پیوندی مناسب روزانه هفت تا 10 نفر از آنها در کشور فوت می کنند.
تاکنون حدود 17هزار نفر در استان اصفهان کارت اهدای عضو دریافت کرده اند.
/6022 / 3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.