به گزارش ایرنا، شاعظیم منور اف چهارشنبه شب در دیدار با استاندار اصفهان در استانداری افزود: اصفهان دارای جاذبه های فراوان تاریخی و باستانی است و می تواند تعاملات نزدیکی با شهرهای کشور ازبکستان از جمله سمرقند و بخارا داشته باشد.
وی با بیان اینکه بر اساس آمار سالانه بیش از 500 هزار گردشگر به شهر اصفهان سفر می کنند، خاطرنشان کرد: ما می توانیم مسیر گردشگری پاریس - اصفهان - سمرقند را برقرار و صنعت گردشگری را بین این شهرها، توسعه دهیم.
رییس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان با اشاره به سفر خود به ایران، اظهارداشت: در این سفر با مقام های ارشد از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس کتابخانه ملی ایران دیدار و درباره تحکیم و گسترش روابط فرهنگی گفت و گو و تبادل نظر کردم.
وی با اشاره به بازدید خود از شهر قم و کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، اضافه کرد: این مجموعه های ارزشمند من را تحت تاثیر قرار داد و اصفهان از آثار تاریخی و معماری ارزشمندی برخوردارست که مشابه آن در کشور ازبکستان وجود دارد.
منور اف به تفاهم نامه هایی که با استادان معماری، هنر کاشی کاری و مرمت آثار تاریخی ایرانی بمنظور همکاری با مرکز تمدن اسلامی ازبکستان منعقد شد، اشاره و تصریح کرد: ما با کتابخانه ملی ایران تفاهم نامه همکاری منعقد کردیم.
وی به سیاست های جدید کشور ازبکستان برای گسترش روابط سیاسی و فرهنگی با کشورهای مختلف از جمله ایران اشاره و اضافه کرد: رییس جمهوری ما برای فرهنگ و هنر اسلامی اهمیت خاصی قائل است و در زمان حاضر حدود یکصد هزار نسخه دست نوشته ارزشمند در کشورمان در حال بررسی و مطالعه است.
رییس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان با بیان اینکه ما در صدد جمع آوری همه آثار و نسخ خطی کشورمان هستیم، گفت: ما تمایل داریم با همکاری ایران، موزه هنرهای اسلامی را در ازبکستان راه اندازی کنیم تا مردم و بویژه جوانان را با روح متعالی فرهنگ و هنر اسلامی آشنا و به جهانیان ثابت کنیم که مسلمانان، مدارا گرا و اهل صلح و امنیت هستند.
وی با اشاره به اینکه ما پیش از این 45 دست نوشته و نسخه خطی با ارزش را از کتابخانه ملی ایران دریافت کردیم، افزود: مسیر این همکاری ها را می توانیم با برقراری ارتباط با موزه ها و مراکز فرهنگی و هنری مختلف ایران و از جمله اصفهان ادامه دهیم.
استاندار اصفهان در این دیدار با استقبال از پیشنهاد خواهر خواندگی اصفهان و سمرقند، گفت: این شهر جاذبه های فراوانی برای همه گردشگران دنیا دارد و آمادگی خود را بطور کامل برای ارتباطات بیشتر با کشور ازبکستان اعلام می کنم.
عباس رضایی با بیان اینکه سفارتخانه های 2 کشور در توسعه روابط 2 جانبه فرهنگی و گردشگری، نقش بسزایی دارند، افزود: تبادلات فرهنگی و عقد تفاهم نامه های همکاری بین مراکز آموزشی و تحقیقاتی زمینه ساز بسیاری از روابط و مشکل گشای بسیاری از مسائل است.
وی با اشاره به اینکه اصفهان از مراکز علمی و فرهنگی فراوانی برخوردارست، تصریح کرد: مرکز تمدن اسلامی ازبکستان می تواند پرچمدار توسعه روابط بین 2 کشور باشد.
استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه باید از بیراهه رفتن پرهیز کرد تا اسلامی دروغین و امریکایی به مردم دنیا معرفی نشود، گفت: ما باید ابتدا شناخت دقیق از مفاهیم اسلامی داشته باشیم و سپس آن را به دیگر مردم دنیا انتقال دهیم که راه آن، گفت و گوی بین ملت هاست.
رضایی اضافه کرد: با وجودیکه به فضای مجازی اعتقاد دارم اما به شدت بر این باورم که این رفت و آمدها، گفت و گوی بین ملت ها را تقویت می کند.
استاندار اصفهان با بیان اینکه گفت و گوهای بین مسوولان و فعالان کشورها برای زمینه سازی روابط، ضروری است، خاطرنشان کرد: ما از همکاری با شهرداران ازبکستان برای توسعه روابط فرهنگی و گردشگری استقبال می کنیم.
شهر تاریخی اصفهان هم اکنون با شهرهای شیان چین، کوالالامپور مالزی، فلورانس ایتالیا، یاش رومانی، بارسلون اسپانیا، ایروان ارمنستان، کویت، فرایبورگ آلمان، هاوانا کوبا، لاهور پاکستان، سنت پترزبورگ روسیه، داکار سنگال، بعلبک لبنان و نجف عراق عقد خواهرخواندگی دارد.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های 'وزوان' ،'مزدآباد' و 'مون' به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
همچنین در استان اصفهان بیش از 600 خانه تاریخی وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.
اُزبَکِستان، کشوری در آسیای مرکزی و در کنار جاده ابریشم با حدود 33 میلیون نفر جمعیت و پایتخت این کشور، شهر تاشکند است. حدود 80 درصد از جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند.
سمرقند، بخارا، خیوه ، ترمذ و شهرسبز از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای این سرزمین هستند.
سَمرقند، شهری با جمعیتی بالغ بر 600 هزار نفر، دومین شهر بزرگ ازبکستان است. بیشتر ساکنان این شهر فارسی زبان هستند و به فارسی تاجیکی سخن می گویند. این شهر یکی از مراکز تاریخی مردم تاجیک در آسیای میانه است. در سال ۲۰۰۱، یونسکو این شهر باستانی را در فهرست میراث فرهنگی جهان قرار داد.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.