حسین اکبری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پیشگیری از مخاطرات پروازی هوبره ها و پرندگان شکاری با ایمن سازی حفطوط برق در زیست بوم عباس آباد و حاشیه ریگ جن واقع در نایین اصفهان ایمن سازی شد.
وی اظهارداشت: این طرح زیست محیطی در قالب یک اقدام ارزشمند مشارکتی با نصب 450 عدد اسپیرال در طول هفت کیلومتر از خطوط شبکه توزیع نیرو برق در زیستگاه های غنی منطقه چوپانان نایین به منظور پیشگیری از برخورد و اتلاف پرندگان شاخص با شبکه خطوط برق در اسفند ماه 97 اجرایی شد.
وی تصریح کرد: هوبره با نام علمی Clamydotos macqueeii به عنوان پرنده بزرگ جثه و مختص زیستگاه های بیابانی گونه ای کمیاب و در خطر انقراض محسوب شد که دارای بالاترین حساسیتها و اهمیت حفاظتی در جهان بوده است.
اکبری ادامه داد : ایران یکی از غنی ترین زیستگاه ها و بویژه از مهمترین عرصه های زادآوری و تولید مثل این پرنده بین المللی در کل آسیا بوده و بدون تردید پهناورترین و متنوع ترین زیستگاه های این پرنده را به خود اختصاص داده است.
سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست اصفهان تصریح کرد: پناهگاه حیات وحش عباس آباد و منطقه ریگ جن در مجاورت چوپانان نایین با برخورداری از زیستگاه های متنوع ، برنامه های مستمر حفاظتی، تلاش های شبانه روزی محیط بانان و همراهی مردم و مسوولان در 18 سال اخیر به یکی از غنی ترین گنجینه های انواع گونه های حیات وحش تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: این منطقه زیستگاهی برجسته و کم نظیر برای جمعیت های زمستان گذران، دایمی و مقیم هوبره و بویژه جمعیت بسیار گرانبها جوجه آور محسوب می شود.
اکبری ادامه داد : یکی از تهدیدات و مخاطرات در موضوع حفاظت پایدار از هوبره، واقع شدن خطوط توزیع برق در مسیر پرواز بوده که در برخی مواقع برخورد هوبره ها با این خطوط سبب آسیب جدی و اتلاف این گونه ارزشمند می شود.
وی بیان کرد: پس از بررسی های میدانی و کارشناسی، این طرح با همکاری این اداره کل، اداره حفاظت محیط زیست نایین، سرمحیط بانی چوپانان، شرکت توزیع برق اصفهان، تلاش و پیگیری فعال انجمن مردم نهاد آوای بوم اصفهان و دفتر تخصصی پرندگان و شبکه های برق اجرا شد.
به گفته وی این اقدام نقش موثری در کاهش برخورد پرنده کمیاب و در خطر انقراض هوبره و پرندگان شاخص شکاری مانند عقاب طلایی، عقاب صحرایی، عقاب مارخور، شاهین، دلیجه، سارگپه، و انواع باقرقره با خطوط انتقال برق و داشته و نمونه ای ارزشمند و تاثیرگذار از مشارکت در امر حفاظت محیط زیست است.
اکبری تصریح کرد: چرا که موثرترین و مطمئن ترین راهبرد برای حفاظت پایدار از طبیعت و تنوع زیستی در تمامی ابعاد، مشارکت عمومی آحاد مردم و مسئولان، هم افزایی ظرفیتها و نهادینه شدن و اشاعه فرهنگ همگانی در حفاظت می باشد.
پناهگاه حیات وحش عباس آباد با مساحت بیش از 320 هزار هکتار، زیستگاه انواع وحوش و پرندگان است.
عباس آباد در 190 کیلومتری نایین و شهرستان نایین در 140 کیلومتری شرق اصفهان قراردارد.
8114/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.