همزمان با روز درختکاری 44 اصله درخت چنار 20 ساله به روش جا به جایی به خیابان چهارباغ آمد تا این خیابان را احیا کند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، این درختان جایگزین درختانی هستند که سال های گذشته به دلیل عملیات عمرانی مترو قطع شده بود. حالا با بازگشت چنارهای 20 ساله به چهارباغ، این خیابان جانی دوباره می گیرد.

درختانی که در محور چهارباغ عباسی کاشته شدند درختان گونه چنار "پلاتانوس اورینتالیس" هستند که مقاومت ژنتیکی خوبی نسبت به روش جا به جایی دارند. این درختان در سال 1377، در محدوده باغ گل ها کاشته شده بودند و اکنون با روش جا به جایی جعبه ای که یکی از مطمئن ترین و ایمن ترین روش ها است به خیابان چهارباغ عباسی منتقل شده اند.

قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان در این باره با اشاره به روز درختکاری گفت: با بازگشت درختان چنار به چهارباغ عباسی بخشی از هویت تاریخی شهر اصفهان که به درختان چنار چند صد ساله گره خورده است، احیا شد.

وی با اشاره به اینکه چهارباغ عباسی در برنامه‌های شهرداری به عنوان محور فرهنگی شناخته شده و قرار است مرکز اتفاقات فرهنگی، هنری و گردشگری باشد، اظهار کرد: با توجه به سابقه دیرینه این خیابان و خاطراتی که مردم از درختان چنار داشتند، تصمیم به کاشت دوباره درختان چنار در این محور گرفتیم.

وی ادامه داد: هدف از کاشت این درختان، احیای خیابان چهارباغ و بازگشت بخشی از هویت شهر اصفهان است. چراکه بخشی از هویت اصفهان با این درختان شناخته می شود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: چهارباغ عباسی با این هدف، پیاده راه شد که به عنوان محور گردشگری اصفهان شناخته شود. از نظر شهرداری این خیابان محور فرهنگی است و در سال جاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هماهنگی شهرداری، دو نقطه از این محور را به عنوان گذر فرهنگ و هنر انتخاب کرد.  

وی با اشاره به اینکه با طرح هایی که در این محور اجرا خواهد شد، یکی از مکان های مورد بازدید گردشگران در آینده محور فرهنگی چهارباغ خواهد بود، ادامه داد: باید زیرساخت ها، پیاده راه ها و فضای سبز در این خیابان ساخته شود و هر مغازه بخشی از هنر اصفهان در انواع غذاهای سنتی، صنایع دستی و .... را به نمایش بگذارد.

نوروزی با بیان اینکه محور چهارباغ باید عرصه ارائه هنر اصفهانی باشد، تصریح کرد: البته این رویا به چهارباغ ختم نمی شود و برای میدان امام حسین (ع) هم برنامه ریزی هایی انجام شده است. در همین راستا پیاده راه سازی خیابان سپه هم از سال دیگر آغاز می شود تا این مسیر به میدان امام (ره) و بعد به میدان امام علی (ع) متصل شود.

وی با بیان اینکه این مسیر یک راه طولانی برای پیاده روی خواهد شد که هر قدم آن هویت و تاریخ اصفهان را نمایش می دهد، گفت: ما زیرساخت ها و صحنه ها را برای هنرنمایی آماده کردیم و به منظور حمایت های شهرداری و شورای شهر اصفهان از هنرمندانی که در محور چهارباغ مستقر می شوند باید آئین نامه های لازم تدوین شود.  

شهردار اصفهان اضافه کرد: بخش هایی از محور چهارباغ در اختیار کسبه است که آنها خود باید از کسب و کارهای جدید استقبال کنند. این محور زمینه حضور استارت آپ ها را نیز فراهم کرده است که البته این کارها فرآیندی دارد که با سرمایه گذاری مردم سرعت می گیرد و شهرداری نیز در مسیر ایده پردازی، تسهیل گر شهروندان خواهد بود.

 با حضور مسئولان شهری اصفهان ، 44 اصله درخت چنار 20 ساله با روش جابجایی به چهارباغ عباسی منتقل و در این محور کاشته شد. درختان چنار نماد هویتی اصفهان به ویژه چهارباغ عباسی به شمار می روند که با داشتن ویژگی های منحصر به فرد نظیر قامت استوار، شاخه های موزون، تاج پهن و سایه گسترده، مناظر و چشم اندازهای زیبایی ایجاد می‌کند.

برخی درختان چنار شهر اصفهان عمری چند صد ساله دارند که چنار عظیم الجثه «مرتضی‌علی» در محله ناژوان اصفهان با عمر 1400 سال از جمله آنهاست.

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.