به گزارش ایرنا؛ بر اساس موجود در زمان حکومت پادشاهان ایلام، زن سالاری در ایران حاکم بود و آنان گاهی در اندازه خدایان پرستش می شدند، در زمان هخامنشیان، زنان حق ارث و مالکیت داشتند و در تخت جمشید سنگ نگاره‌های بسیاری از زنان ایرانی در کنار مردان است همچنین گِل‌نوشته‌ های بسیاری از تخت جمشید در آمریکا وجود دارد که نشان می دهد دریافتی بانوان به عنوان سرکارگر است و در موارد بسیاری حقوق بالاتری نسبت به مردان دریافت می کردند.
زنان ایران در دوران ساسانی نیز حقوق بسیار بالاتری نسبت به زنان در روم داشته‌ اند، همچنین زنان توانایی گرفتن ارثیه برابر مرد ، طلاق ، مهریه مشخص را داشته‌ اند.
در قرن هفتم میلادی، دو زن به نام‌های 'آزرمیدخت' و 'پوراندخت' توانستند به پادشاهی ایران ساسانی برسند و در نبرد با رومیان، وجود تعداد زیادی سربازان زن در ارتش ایران گزارش شده‌ است.
در دوران قاجار زنان در جایگاه پایین ‌تری نسبت به مردان قرار داشتند، در جریان تحولات سیاسی انقلاب مشروطه فعالیت بیرونی زنان بیشتر شد به طوری که انجمن‌ های خصوصی و سازمان ‌های مخفی ایجاد کردند، در تظاهرات شرکت کردند، و برای مشروطیت به مبارزه‌ های مسلحانه و اقدامات غیرخشونت‌آمیز پرداختند، در سال 1933، رضاشاه پهلوی پس از دیدار با مصطفی کمال آتاترک در ترکیه اقداماتی را به منظور بهبود موقعیت زنان آغاز کرد، او به مؤسسات آموزشی به ویژه دانشگاه تهران دستور داد که از دختران ثبت نام به عمل آورند، رضاشاه در سال های بعد دستور به کشف حجاب داد و چادر و روبنده را ممنوع کرد، اما از سوی دیگر سازمان ‌های زنان مانند جمعیت نسوان وطن‌خواه تعطیل شدند و نشریات زنان بسته شد.
در سال‌ های 1309 تا 1313 قانون مدنی ایران نیز تدوین شد، به موجب آن میزان ارث فرزندان دختر نصف فرزندان پسر است و زنان از زمین ارث نمی‌ برند، در دوران محمدرضا پهلوی، لایحه انجمن‌ های ایالتی و ولایتی به تصویب رسید و برای نخستین بار زنان حق رأی و نامزدی در انتخابات را به دست آوردند، اولین وکلای زن در مجلس شورای ملی ایران در سال 1963 در انتخابات سراسری رای آوردند و به مجلس راه یافتند. سازمان زنان ایران تشکیل شد و در اواخر دوره پهلوی مواردی از قانون حمایت خانواده 1354 تصویب شد.
پس از انقلاب، بانوانی در منصب‌ های دولتی حضور داشته یا به عنوان نمایندگان مجلس و دیگر نهادهای اجرایی برگزیده شده‌اند.
در زمان حاضر بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن 95 ،جمعیت کشور افزون بر 79 میلیون نفر است که مردان 51 درصد و زنان 49 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.
نگاهی به آمار و ارقام نشان می دهد پیشرفت جمعیت زنان کشور بسیار محسوس و قابل مشاهده است؛ به طوری که به عنوان نمونه در سال 1357 ، تنها 35 درصد زنان کشور باسواد بودند اما امروز نزدیک به 90 درصد آنان باسواد هستند.
همچنین تعداد دانش آموزان دختر از دو میلیون و 777 هزار و 724 نفر در سال 1355 به 6 میلیون و 956 هزار و 34 نفر در سال 1396 رسیده و تعداد دانش آموختگان دانشگاهی زن از 6 درصد در سال 1355 به 44 درصد در زمان حاضر افزایش یافته است.
در میان این تحولات، تعداد طلاب زن از چند ده نفر در قبل از انقلاب به 80 هزار طلبه و 40 هزار دانش آموخته رسیده است، پیش از انقلاب تنها 6،13 درصد استادان دانشگاه ها زن بودند اما امروز زنان 20 درصد استادان دانشگاه ها را شامل می شوند، امروز هفت هزار نفر از استادان دانشگاه ها و دو هزار و 700 نفر از استادان حوزه علمیه، زنان هستند.
تاسیس ده ها دانشگاه، دانشکده و پژوهشگاه ویژه بانوان، افزایش آمار نهادهای مردم نهاد خاص بانوان از 5 مورد در قبل از انقلاب به 2 هزار مورد در شرایط کنونی، افزایش تعداد رشته های بانوان از هفت به 38 رشته، رشد نجومی تعداد مربیان زن از 9 نفر به 35 هزار نفر، رشد تعداد داوران ورزش زن با افزایش 2 هزار برابری از هفت به 16 هزار نفر و افزایش ورزشگاه های اختصاصی بانوان با رشد 30 برابری پس از انقلاب، از دیگر دستاوردهای حوزه زن و خانواده است.
همچنین پیش از انقلاب حضور زنان در مسابقات خارجی تنها 6 مورد بود اما پس از انقلاب به 12 هزار مورد رسید، کل مدال های جهانی ورزشی بانوان در سال 1357 نیز پنج مورد و طی 40 سال پس از انقلاب 160 مورد بوده است، نهاد ورزشی بانوان پس از انقلاب اسلامی تاسیس شد و تعداد بسیار ناچیز ورزشکار حرفه ای زن به 540 هزار نفر رسید.
پس از انقلاب بزرگترین تشکل مردمی زنان با 9 میلیون نفر عضو و 16 هزار پایگاه بسیج زنان ایران است، همچنین هفت هزار شهید و پنج هزار جانباز زن، نماد مقاومت و نقش آفرینی ممتاز زنان در انقلاب و دفاع مقدس است، مشارکت فعال 23 هزار امدادگر و 2 هزار و 300 پزشک زن در جبهه های دفاع مایه افتخار و نماد مقاومت جامعه زنان است.
در این دستاوردها میزان امید به زندگی زنان از پنجاه سال در 1355 به 78 سال در سال 1395 ارتقا یافته است، پزشکان عمومی زن با رشد 16 برابری از سه هزار و 500 نفر در سال 1355 به 60 هزار نفر در سال 1395 رسیده است، بانوان پزشک متخصص در سال 1395 از 597 نفر به 30 هزار نفر رسید.
تاکنون انقلاب اسلامی در راستای ارائه خدمات پزشکی به بانوان، پنج هزار و 300 نفر پزشک فوق تخصص تربیت کرده است، طبق آمارهای جهانی تعداد مرگ و میر مادران در هنگام زایمان نسبت به قبل از انقلاب 90 درصد کاهش یافته است، مشارکت زنان در امور سیاسی از حد ناچیز و غیرقابل شمارش در قبل از انقلاب با شایسته سالاری و بر اساس توانایی زنان در دوران بعد از انقلاب رشد قابل توجهی کرده است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی 159 قانون ناظر به تعالی زنان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، تعداد نویسندگان زن قبل از انقلاب که کمتر از 50 نفر در سال 1357 به هشت هزار نفر رسید.
افزایش تعداد داستان نویسان زن به چهار هزار نفر و تعداد ناشران زن به 712 ناشر، افزایش تعداد نشریات ویژه بانوان به 45 عنوان در سال 96، وجود 6میلیون نفر از زنان به عنوان مخاطبان 11 هزار موسسه قرآنی کشور و افزایش تعداد شاغلان آموزش و پرورش زنان به 532 هزار نفر رسیده است.

**جرقه های شروع قیام
نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی به قدری پررنگ است که گاهی از آنان به عنوان 'جرقه های شروع قیام' یاد می شود.
بر اساس بیانیه شورای عالی احزاب زنان اصلاح ‌طلب که به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران به تازگی منتشر شده است، پس از شهریور 1320، زنان ایرانی توانستند با استفاده از فرصت «نوسازی غربی» پهلوی اول، برای بهبود و ارتقاء جایگاه اجتماعی خود، درون و بیرون خانه ‌ها به نتایجی روشن دست یابند.
راه مبارزه برای رسیدن به حقوق و کرامت انسانی برای زنان در دهه ‌های 40 و 50، چه در متن جریان ‌های چپ و چه در جریان ‌های نوگرای اسلامی ادامه پیدا کرد.
در نیمه دوم دهه 50 با پیوند روشنفکران دین ‌گرا و روحانیت پیشرو به رهبری امام خمینی (ره) و تفسیرهای جدید ایشان از فقه پویای شیعه و ضرورت توجه به دو عنصر «زمان و مکان» مسیر تازه‌ای فرا‌روی زنان ایرانی گشوده شد که نه نظام‌ های ضدالهی شرقی را پاسخگوی نیازهایشان می ‌دانستند و نه الگوهای غربی که زنان را ابزار نظام سلطه و سرمایه‌داری می ساخت.
در بازخوانی الگوهای تراز مکتب زن مسلمان در صدر اسلام و بزرگانی چون حضرت زهرا و حضرت زینب (س)، زنان ایرانی ظرفیت ها و فرصت‌ های تازه‌ای جهت زدودن تبعیض ‌های ناروا و استیفای حقوق انسانی خود یافتند.
دیدگاه ‌های امام خمینی (ره) در نوفل ‌لوشاتو برای ایجاد شرایطی جدید در جامعه ایران، نوید «توسعه‌ای دین‌ محور» را می ‌داد، چنین شد که زنان ایرانی با نفی خشونت و با تمرکز بر روش ‌های مسالمت ‌آمیز، پیروزی انقلاب اسلامی را رقم زدند.
انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از آموزه ‌های مترقی دینی، زنان را از حوزه خصوصی و درون خانه‌ ها به حوزه عمومی، یعنی عرصه سیاست، اقتصاد و فرهنگ کشاند.
دیدگاه امام خمینی (ره) مبنی بر این‌که 'زنان باید در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند.'، حضور زنان در عرصه اجتماعی - سیاسی را تثبیت و بر دیدگاه سنت‌ گرایان مخالف حضور زن در اجتماع، مهر بطلان زد.
دوره هشت ساله جنگ تحمیلی و دفاع مقدس مردم ایران از سرزمین خود نیز، یکی از دوره ‌های درخشان حضور و مشارکت زنان است، زنان چه در حمایت و تقویت روحیه همسران و فرزندان خود برای مبارزه و چه در صحنه‌ های رزم و مقاومت و در خطوط مقدم خوش درخشیدند و شایستگی و ضرورت حضور خود را به اثبات رساندند، نقش پررنگ آنان در عرصه فرهنگ و هنر دفاع مقدس و ثبت و انتقال این حماسه به نسل ‌های بعد نیز غیرقابل انکار است.
پس از جنگ و در دوران دولت ‌های سازندگی، اصلاحات، دولت‌ نهم و دهم و دولت اعتدال، شاهد تلاش زنان برای استیفای حقوق همه‌ جانبه آحاد مردم سرزمین ‌مان هستیم، آنان به ‌خوبی دریافتند دستیابی به دمکراسی و تحقق حقوق انسانی به‌ ویژه حق مشارکت در تعیین سرنوشت در جامعه‌ای که استبداد در آن قرن ‌ها به صورت‌ های مختلف، حتی درون خانه ‌ها، باز تولید شده و در صحنه عمومی امتداد پیدا کرده است، کار سهلی نیست و نیاز به تلاشی مضاعف دارد.

**احیای ملموس هویت زن در قرن معاصر
رئیس بسیج جامعه زنان کشور در نشست خبری اخیر خود گفت: رژیم پهلوی هویت زن را نادیده گرفته بود و قبل از انقلاب اسلامی جنسیت زن بر انسانیت آن غلبه داشت و زن ایرانی در شکل و شمایل زن غربی تبیین شده بود.
به گزارش ایرنا، مینو اصلانی افزود: در دوران انقلاب اسلامی زنان بزرگی مانند مرضیه دباغ، فاطمه جعفریان یا حاتمی، نقش آفرینی کردند و تحت شکنجه های سخت رژیم پهلوی قرار گرفتند و برخی از آنان نیز به شهادت رسیدند.
وی گفت: احیای هویت زن در قرن معاصر بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است و امام راحل نقش مهم و تاثیرگذار برای زن قائل شد به این معنا که زن باید در مقدرات اصلی کشور نقش آفرینی کند.
اصلانی افزود: نگاه انقلاب اسلامی به زن، عمیق، انسانی و مبتنی بر شخصیت واقعی زن با حفظ کرامت زن از دیدگاه اسلام است.
به گفته وی در زمان حاضر 9 میلیون و 400 هزار زن در ایران عضو بسیج هستند و در حوزه های مختلف فعالیت دارند.
وی تشکیل 90 هزار حلقه معرفتی، تربیتی ، هزار گروه جهادی با عضویت 10 تا 20 زن در هر گروه، تشکیل 20 هزار پایگاه مقاومت بسیج، عضویت 500 هزار نفر در شوراهای پایگاه های مقاومت بسیج، تشکیل سه هزار مهد قرآنی را از جمله اقدامات در زمینه سازماندهی و کار تشکیلاتی اعضای بسیج برشمرد.
وی با بیان اینکه افراد داوطلبانه وارد بسیج زنان می شوند، افزود: بسیج دانشجویی زنان 800 هزار عضو در کشور دارد و در همین راستا بسیج ادارات و بسیج دانش آموزی نیز فعالیت های متنوعی در این حوزه انجام می دهند.
اصلانی ادامه داد : اخیرا فعالیت بانوان بسیج بازتعریف شده و 12 عرصه فعالیتی برای آنان مشخص شده که می توانند متناسب با علاقه مندی و توانمندی خود در آن عرصه خدمت کنند.

**تصویب 200 قانون در حمایت از زنان پس از انقلاب
رئیس بسیج جامعه زنان کشور ادامه داد : بعد از انقلاب اسلامی 200 قانون در حمایت از زنان و خانواده به تصویب رسید تا جایگاه الهی زن مورد توجه قرار گیرد و زمینه حضور امن و فعال اجتماعی زنان فراهم شود.
اصلانی افزود: وجود 12 هزار زن نویسنده، 10 هزار زن فعال در عرصه علمی و فرهنگی، 56 هزار زن مربی ورزشی، کسب هزاران مدال در حوزه ورزش زنان، توسعه سالن های ورزشی ویژه زنان، حضور فعال اجتماعی زنان در عرصه های مختلف مدیریتی و کاری از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
وی تشکیل ستاد ملی خانواده با ریاست رئیس جمهوری و عضویت هشت وزیر کابینه، قانون حمایت از خانواده و سند ملی جمعیت و قانون حجاب و عفاف را از جمله قوانین جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از خانواده و حضور فعال زنان در جامعه ذکر کرد.
وی ادامه داد: با این حال برخی قوانین توسط برخی دولتها مورد غفلت یا کم توجهی قرار گرفته است که از جمله آنها قانون بیمه زنان سرپرست خانوار، قرار گرفتن مهارت های زندگی یا اصول خانواده طبق سندهای بالادستی در بین دروس علمی دانشگاه ها، سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش را می توان نام برد.

** افزایش 60 درصدی انتصاب زنان در سال جاری
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده چندی پیش در نشست بانوان فعال اجتماعی و فرهنگی کاشان گفت : یکی از سیاست های دولت توان افزایی بانوان، ایجاد مهارت های کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار و حمایت از فعالیت های داوطلبانه تشکل های غیر دولتی با توجه به ظرفیت های موجود در هر استان و شهرستان است.
معصومه ابتکار با اشاره به تحمیل شرایط حساس کنونی در اثر خروج یکجانبه و ظالمانه آمریکا از برجام ایجاد مهارتهای کارآفرینی و توان افزایی در زمینه صنایع دستی و آموزش های مرتبط با کشاورزی و گردشگری را بسیار ضروری دانست و گفت: چنین ظرفیت ها از جمله مزیت های کاشان است که این معاونت آمادگی لازم را در راستای حمایت کامل برای توان افزایی و فعالیت های کارآفرینی بانوان به ویژه زنان سرپرست خانوار دارد.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به افزایش 60 درصدی انتصاب زنان در دولت در سال جاری نسبت به سال گذشته اضافه کرد : انتصاب زنان در پست های مدیریتی البته با مصوبه شورای عالی رئیس جمهوری و بکارگیری 30 درصدی آنها فاصله دارد که امید می رود این رقم تا پایان دولت دوازدهم محقق شود.
وی به اجرای طرح ارتقای تاب آوری اجتماعی در نقاط آسیب پذیر کشور اشاره و اضافه کرد : مرحله نخست این طرح در 300 نقطه اجرا شد و مرحله دوم در همین تعداد مناطق در حال اجراست و تا پایان سال ادامه دارد.
ابتکار با اشاره به فراهم شدن مقدمات اجرای مصوبه ستاد ملی زن و خانواده تصریح کرد: اجرای این مصوبه هم اکنون با تقسیم کار بین دستگاه های اجرایی در حال بررسی است.
وی آموزش به دانشجویان و دانش آموزان دختر و پسر را در راستای سالم سازی، قوام و پایداری بنیان خانواده از دیگر اولویت های دولت در معاونت امور زنان و خانواده اعلام و تاکید کرد: نگاه به زوایای خانواده از جمله توجه به حقوق، لایحه ها و قانون های خانواده از دیگر اولویت های این معاونت می باشد.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اشتغال ایجاد شده در سال های 95 و 96 از سوی دولت تدبیر و امید ، سهم بانوان از این فرصت های شغلی را بین 60 تا 67 درصد اعلام کرد.
ابتکار افزود : 2 سال گذشته بین 850 تا 900 هزار شغل جدید در کشور ایجاد شده که البته افزایش سهم بانوان از این اشتغالزایی به علت های گوناگونی مانند مشاغل خانگی یا خانوادگی بودن آنها می باشد.
وی اظهارداشت : امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به صورت ویژه بر روی مشاغل خانگی متمرکز است و موضوع بیمه و برخی پشتیبانی های دیگر برای این مشاغل مانند بازنگری در مقررات فعلی و قوانین کار را هم در دست بررسی دارد.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده بیان کرد : بین سه و نیم تا چهار میلیون نفر زن سرپرست خانوار در کشور داریم که از جنبه اقتصادی به درآمدهای خودشان متکی هستند و بر این اساس پیگیر پشتیبانی و تقویت آنها هستیم.
وی اضافه کرد: همچنین دوره های مهارتی برای کارآفرینی زنان از سال گذشته تاکنون در حال اجراست که با توجه به شرایط اقتصادی هر استان، بانوان از این دوره ها استقبال کردند و جای امیدواری وجود دارد.
به گفته ابتکار طرح هایی در حوزه شرکت های دانش بنیان، گردشگری، صنایع دستی و کشاورزی برای زنان روستایی اجرا شده که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
ابتکار خاطرنشان کرد: نزدیک به 27 درصد زنان ایرانی دانش آموخته دانشگاهی بوده و بسیاری از آن ها تجربه کار اجرایی و مدیریتی دارند که انتظار می رود در شهرستان ها از این زنان و جوانان در نهادها استفاده شود.
وی اظهارداشت : بر اساس مصوبه شورای اداری به ریاست دکتر روحانی در آغاز فعالیت ولت دوازدهم، 30 درصد از پست های مدیریتی دولت در سطوح عالی، میانی و پایه باید در اختیار زنان شایسته و توانمند قرار بگیرد.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اضافه کرد: بر اساس این مصوبه سن مدیریتی دستگاه ها باید هشت سال کاهش یابد تا هم چهره دولت تغییر کند و هم زنان بتوانند در تصمیم سازی ها نقش آفرین باشند.

**نظر مثبت بنیانگذار انقلاب اسلامی به زنان
عضو شورای عالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در گفت و گو با ایرنا، اظهارداشت: دستاوردهای زنان در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی بعد از انقلاب اسلامی گسترده است و نتایج درخشانی برای نظام داشته است.
سودابه ادیب افزود: در قبل از انقلاب به دلیل پایین بودن سطح سواد و فقر فرهنگی، زنان و دختران توانمندهای لازم را جهت حضور در عرصه های مختلف نداشتند و صرف زمانی که در فعالیت های اجتماعی ،سیاسی، فرهنگی و اقتصادی وارد می شدند که متعلق به قشر خاصی در جامعه یا به نوعی قشر متحول جامعه بودند.
وی اظهارداشت: در زمان پهلوی سعی بر آن شد از طریق سپاه دانش ، سواد آموزی در مناطق محروم و افزایش سطح سواد در بین دختران و بانوان رواج یابد اما بدلیل فقر فرهنگی در جامعه و مهم تر در خانواده ها و شیوع نگرشهای منفی نسبت به مشارکت زنان در عرصه های اجتماعی این موضوع چندان اثر گذاری در تغییر دیدگاههای افراد نداشت.
وی تصریح کرد: با وقوع انقلاب و نظر مثبت امام خمینی (ره) نسبت به فعالیت های زنان در اجتماع و اعلام نظر مستقیم ایشان در خصوص اهمیت توانمندی زنان و مشارکت آنان در حوزه های گوناگون ،بتدریج نگرشهای فرهنگی نسبت به زنان تغییر یافت.
وی تصریح کرد : از طرف دیگر با تغییر نگاه خانواده ها نسبت به سواد آموزی و تشویق آنها و جاری شدن طرحهای سواد آموزی درسطح جامعه، میل ورود به دانشگاهها و مراکز دانشگاهی در جامعه تقویت و در این بین زنان فرصت بیشتری را در این مورد اختصاص دادند به گونه ای که بیشتر خانواده ها تمایل به ورود فرزندانشان و بخصوص دختران به دانشگاه را داشتند.
وی بر وضعیت سینمای ایران قبل از انقلاب تاکنون اشاره و اضافه کرد : وضعیت سینمای ایران قبل از انقلاب تاکنون این تغییر نگرش و فرهنگ را به رخ می کشد و سینمای به خوبی جایگاه زنان را درحوزه های تصمیم سازی و تصمیم گیری ، مشارکت و خانواده بیان می کند.
ادیب یادآور شد: توسعه بسترهای لازم برای افزایش سواد و ارتقا دانش وپژوهش،کسب مهارتهای علمی و اجتماعی، فرهنگی ، ورزشی پس از انقلاب بسیار مشهود است.
وی ادامه داد : حضور زنان در رخداد انقلاب و حوادث پس از آن، مشارکت زنان در عرضه جنگ تحمیلی و اثر گذاری آنان در حمایت و پشتیبانی از نیروهای جنگ و ارائه خدمات و از همه مهمتر تشویق وروانه سازی جوانان خویش به جبهه های جنگ نمودهای بارز انقلاب فرهنگی در حوزه زنان پس از انقلاب می باشد.
وی اضافه کرد: پس از اتمام جنگ و فرارسیدن دوران بازسازی کشور به طور طبیعی حوزه زنان مورد توجه ویژه مقامات ارشد کلان قرار گرفت و نقش زنان در درجه اول در خانواده و سپس در اجتماع مورد تاکید واقع شد.
عضو اتاق بازرگانی اصفهان افزود : بتدریج با ورود نسل های پس از انقلاب در جامعه و جوان سازی آن نسل فعلی زنان پس از انقلاب مصمم به افزایش سهم مشارکت خویش در امور اجتماعی می باشند، چرا که این موضوع به خوبی قابل ذکر است که زنان می توانند ضمن مدیریت اجتماع خانواده اوقات فراغت خویش را در تقویت امور فرهنگی سپری کنند و یا با برنامه ریزی و مدیریت در همه حوزه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری، سیاسی و ورزشی ایفای نقش نمایند.

** اتاق بازرگانی اصفهان، حائز رتبه برتر توانمندی زنان
عضو اتاق بازرگانی اصفهان وکارآفرین نمونه در ادامه بیان کرد : افزایش حضور زنان در عرصه های مختلف علمی، پژوهشی، تحقیقاتی، نوآوری، ورزشی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی گویای نتیجه دیدگاههای مثبت و ارزنده امام راحل و مقام معظم رهبری است که همچنان جای بسی فعالیت و کار دارد.
به گفته وی اتاق بازرگانی اصفهان نیز افتخار دارد در طول یک دوره ده ساله در راستای جامه عمل پوشاندن به اهداف کلان کشوری در حوزه تقویت و توانمندسازی زنان گام ارزنده ایی برداشته است.
وی تصریح کرد: در طی یک دهه فعالیت مباحث توانمندسازی بانوان در حوزه اقتصادی و اجتماعی و تقویت نقش زنان در خانواده و جامعه مورد تاکید قرار گرفته به طوری که در سال 96 اتاق اصفهان توانست در رقابتهای بازرگانی جهان در بین چهار برگزیده اول در بخش توانمندسازی زنان قرار گیرد.
وی افزود: کسب افتخار مقام بانوی نمونه فرهنگ ترویج کارآفرینی این شورا در سطح استان حاصل تلاش های انجام شده در این بخش بوده است.

** قبل از انقلاب فقط یک شرکت تعاونی بانوان در اصفهان وجود داشت
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان با اشاره به نقش برجسته جامعه زنان در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی به ایرنا، گفت: 30 درصد از مدیریت مراکز مشاوره کارآفرینی را بانوان برعهده دارند و 88.9 درصد از تسهیلات مشاغل خانگی به بانوان پرداخت شده است.
محسن نیرومند افزود: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فقط یک شرکت تعاونی بانوان در سال 48 با 45 نفر عضو در زمینه تولید صنایع دستی در استان داشت و این در حالی است که در چهل سال اخیر 569 شرکت تعاونی بانوان در استان تشکیل شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان تصریح کرد: در زمان حال تعداد 10 هزار و 68 شرکت تعاونی بانوان با وضعیت فعالی و در دست اجرا در سطح کشور مشغول فعالیت هستند که از این تعداد 264 شرکت تعاونی مربوط به استان اصفهان است.
وی با اشاره به اینکه این استان رتبه اول کشور در تعداد عضوهای شرکت تعاونی بانوان را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: تعداد اعضای شرکت های تعاونی بانوان در کل کشور 132 هزار و 585 نفر و تعداد اعضای این شرکت ها در استان اصفهان 13 هزار و 957 نفر است.
نیرومند با بیان اینکه استان اصفهان رتبه دوم کشوری در تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده توسط شرکت های تعاونی بانوان را داراست، گفت: تعداد فرصت های شغلی این شرکت ها در کشور 122 هزار و 945 نفر و در استان اصفهان 13 هزار و 957 نفر است.
به گفته مسوولان، سهم زنان در بخش های مختلف کشور و استان و توجه به نیازها و مطالبات آنان پس از پیروزی انقلاب سرعت قابل توجهی به خود گرفت، به طوری که به اذعان کارشناسان اکنون زنان ایران در بسیاری از عرصه های ملی و بین المللی حضور گسترده و موثر دارند.
مورخان با مقایسه وضعیت زنان قبل و بعد از انقلاب در عین اینکه به برخی محدودیت های سیاسی مدنی و تنبعیض های جنسیتی برای زنان در زمان حاضر اشاره دارند اما بر این باورند زن پس از انقلاب از بند ابتذال، تحقیر و نگاه کالایی رها و همانند مردان در بیشتر بخش ها صاحب امتیاز برابر و حقوق اجتماعی و سیاسی شد و به بیشتر عرصه ها ورود پیدا کرد.
6026/9861
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.