به گزارش ایرنا، ماراتن مسیه، رقابتی است که مُنجمان آماتور برخی کشورها هر سال در ماه مارس(اسفند و فروردین) برگزار می‌کنند و هدف از آن رصد اجرام غیرستاره‌ای در آسمان شب است که 'شارل مسیه' (Charles Messier) منجم مطرح فرانسوی شناسایی کرد و به نام 'فهرست مسیه' معروف است.
مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: رقابت مسیه، امسال در سه بخش رصد(مقدماتی و پیشرفته)، عکاسی و آموزش برگزار می شود.
مهدی اسحاقی افزود: علاقه مندان نجوم از سراسر کشور می توانند در این رقابت ها شرکت کنند و حضور در آن محدودیت سنی یا تحصیلی ندارد.
وی با بیان اینکه بخش رصد این مارتن با دوربین 2 چشمی و تلسکوپ برگزار می شود، گفت: در این بخش، شرکت کنندگان در بخش مقدمانی باید به رصد110 جرم فهرست مسیه از غروب 16 اسفند تا سحرگاه 17 اسفند بپردازند.
اسحاقی افزود: در بخش پیشرفته، رصدگران علاوه بر110 جرم فهرست مسیه،70 جرم از اجرام دیگر آسمانی را نیز رصد می کنند.
وی با اشاره به اینکه امتیاز شرکت کنندگان بستگی به تعداد رصد اجرام آسمانی دارد، خاطرنشان کرد: هرچه تعداد رصد اجرام بیشتر باشد، امتیاز بیشتری کسب می شود.
این کارشناس با بیان اینکه بیشتر مخاطبان این رقابت از نوجوانان و جوانان علاقه مند به نجوم هستند، افزود: برگزیدگان این دوره از رقابت ها می توانند در دوره آینده بعنوان داور فعالیت کنند.
اسحاقی در باره بخش عکاسی این رقابت نیز گفت: علاقه مندان بخش عکاسی می توانند با توجه به خلاقیت هنری و ترکیب آسمان و طبیعت، به خلق تصاویر زیبا بپردازند که عکس های آنها مورد داوری قرار می گیرد.
وی ادامه داد: در بخش آموزش نیز علاقه مندان به رصد و نجوم، آموزش هایی در باره چگونگی پیدا کردن صُور فلکی، آشنایی با ستارگان آسمان شب و رصد آسمان شب با تلاسکوپ می بینند.
به گزارش ایرنا، ماراتن مسیه از سال1380 در کشورمان آغاز شد و منجمان آماتور در آن شرکت می کنند.
امسال هجدهمین دوره این مارتن در رصدگاه 'شیخ حافظ رجب برسی' در شهر زواره از توابع شهرستان اصفهان توسط مجله نجوم با همکاری مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان، سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و بخشداری زواره برگزار می‌ شود.
این رصدگاه که در کنار مقبره شیخ حافظ رجب برسی، عارف شیعی قرن هشتم هجری قرار دارد، در حاشیه کویر مرکزی واقع است و از آسمانی صاف و پُر ستاره بهره می‌برد و از رصدگاه‌های هدف منجمان آماتور محسوب می‌شود.
آخرین فرصت ثبت نام در این رقابت نجومی، 11 اسفند در سامانه اینترنتی http://messiermarathon.ir/ اعلام شده است.


6027/3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.