فریدون الهیاری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در زمان حاضر اصفهان به عنوان یکی از مقصد های مهم در حوزه گردشگری فرهنگی تاریخی جایگاه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه اصفهان در حوزه طبیعت گردی هم جایگاه نخست را دارد ، ادامه داد : حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در چند سال گذشته تحولات مهمی را پشت سر گذاشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان تصرح کرد : در سال های گذشته در حوزه میراث فرهنگی 233 اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی ایران داشتیم که اکنون به حدود هزار و 900 اثر رسیده است.
وی تصریح کرد: آثار واجد ارزش فرهنگی تاریخی شناسایی شده استان به 22 هزار اثر رسید و حدود 10 هزار کارگاه مرمت بناهای تاریخی در اصفهان اجرا شده است.
الهیاری اضافه کرد: اکنون در بخش صنایع دستی بیش از 40 هزار نفر هنرمند شناسنامه دار در استان داریم که این تعداد به جز افرادی بوده که بدون ثبت در سامانه میراث فرهنگی به فعالیت خود ادامه می دهند.
وی با بیان اینکه حوزه صنایع دستی در اقتصاد استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بیان کرد: رویداد های مهم بین المللی در حوزه صنایع دستی در سال های گذشته رخ داد که از جمله پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای خلاق صنایع دستی در یونسکو، ثبت اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در شورای جهانی صنایع دستی و میزبانی اصفهان برای هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع دستی برای اولین بار در ایران بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان خاطرنشان کرد: تعداد آثار هنرمندان در حوزه صنایع دستی و اخذ نشانه یونسکو و نشانه شورای جهانی صنایع دستی قابل ملاحظه است که این استان جایگاه نخست را در این حوزه در کشور و جایگاه ویژه ای در کشور کسب کرده است.
وی با اشاره به رخدادهایی در تجارت و صادرات صنایع دستی، خاطرنشان کرد: در زمان حال شرکت های فراوانی در راستای تجارت دیجیتال صنایع دستی فعالیت می کنند همچنین صادرکنندگان صنایع دستی اکنون بنگاه های بزرگی هستند که فعالیت بین المللی انجام داده و در کشورهای مختلف دنیا در صادرات صنایع دستی نمایندگی دارند.
الهیاری با بیان اینکه در حوزه گردشگری ظرفیت اقامت افزایش پیدا کرد، گفت: در سال های گذشته ظرفیت اقامت استان کمتر از پنج هزار نفر بوده که در زمان حال به حدود 30 هزار نفر افزایش پیدا کرده است.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، تعداد هتل های این استان از 23 به 120 هتل افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، استان اصفهان دارای بیش از 600 خانه تاریخی است که بیش از نیمی از آن ها در شهر اصفهان قرار دارد.
هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
اصفهان 24 شهرستان و بیش از پنج میلیون و 120 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 6.41 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد.
9913/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.