به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه پیام نور استان در این زمینه گفت: طرح استفاده از خاک های آلوده به مواد نفتی در فرایند تولید سیمان از جمله طرح های علمی موفقی بود که با همکاری دانشگاه و صنعت و دریافت مجوز اداره صنعت، معدن و تجارت و حفاظت از محیط زیست به اجرا درآمده است.
مهدی یوسفی با تبریک این موفقیت افزود: این خاک های آلوده به دلیل وجود فلزات سنگین مشکلات زیست محیطی داشتند که با کاری دانش بنیان و استفاده از آنها در تولید سیمان این مشکل برطرف خواهد شد.
وی بهره وری اقتصادی، استفاده از فناوری سبز و کمک به حفظ محیط زیست را از جمله مزیت های این طرح برشمرد و بیان کرد: طرحی مشابه پیش تر در اروپا به اجرا درمی آمد که در ایران بومی سازی شده و خاک های آلوده پالایشگاه اصفهان از این پس مورد استفاده کارخانه سیمان اردستان قرار خواهد گرفت.
رییس دانشگاه پیام نور اردستان با اشاره به 320 عضو هیات علمی این دانشگاه بیان کرد: تلاش داریم تا با استفاده از ظرفیت این استادان و دانشجوها وارد کارهای دانش بنیان شده و از توان علمی آنها در جهت پیشرفت کشور به ویژه در بخش صنعت استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: فرصت های مطالعاتی برای اعضای هیات علمی با وزارت نفت در قالب امضای توافق نامه ای فراهم شده که این الگو برای بخش صنعت نیز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دنبال می شود.
مدیرعامل کارخانه سیمان اردستان نیز به ایجاد اشتغال پایدار با اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: حفظ محیط زیست به عنوان اصلی ترین مزیت این طرح با هزینه پنج میلیارد ریال از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و در این راستا با برنامه ریزی نسبت به کاهش مصرف آب و استفاده از پساب ها در آبیاری فضای سبز نیز اقدام شده است.
احمدرضا عمرانی فرد با اشاره به مصرف سوخت فسیلی کمتر با بهره گیری از فناوری های جدید افزود: طرح پژوهشی نیز با همکاری دانشگاه آزاد به ارزش سه میلیارد ریال برای استفاده از گاز کربن مونواکسید داریم.
وی عنوان کرد: تولید برق از هوای گرم کارخانه نیز پیگیری می شود که موافقت اصولی آن گرفته شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در ادامه به وجود 20 صنعت سبز در این استان از جمله نیروگاه سیکل ترکیبی زواره و کارخانه سیمان اردستان اشاره کرد و گفت: تعامل دانشگاه، صنعت و محیط ریست در زمینه استفاده از پسماندهای 40 ساله پالایشگاه اصفهان رویدادی مبارک است که امیدواریم تداوم داشته باشد.
سید رحمان دانیالی افزود: محیط زیست آماده همکاری و استفاده از توان متخصصان دانشگاه پیام نور در طرح های گوناگون و همچنین سایر دانشگاه های استان است.
فرماندار اردستان نیز حفظ محیط زیست را دغدغه ای ملی و منطقه ای دانست و بیان کرد: اجرای طرح در راستای اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان، بخشی از مشکلات زیست محیطی را برطرف می کند.
حمیدرضا تاملی تصریح کرد: اردستان در حوزه معدن، گردشگری و صنعت جای کار دارد و پیشنهاد می شود که دانشگاه پیام نور با استفاده از ظرفیت مرکز نوآوری، یک مرکز صنایع خلاق را راه اندازی کند و به سوی توسعه شهرستان گام بردارد.
به گزارش ایرنا، کارخانه سیمان اردستان در سال 86 به بهره برداری رسیده و ظرفیت تولید کنونی آن روزانه سه هزار و 500 تن محصول می باشد.
اردستان با برخورداری از افزون بر 40 واحد صنعتی فعال با ظرفیت اشتغال یک هزار و 500 نفر در فاصله 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.
7431/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.