به گزارش ایرنا، محمد اعتدادی در سخنرانی پیش از خطبه های این هفته نمازجمعه اصفهان به مناسبت 'هفته شورای آموزش و پرورش' افزود : این شورا ها بزرگترین مرکز تصمیم گیری مسائل کلان آموزش و پرورش به منظور بهره گیری از همه امکانات سازمانها و نهادها در امر آموزش و پرورش و رفع تنگناهای آموزشی با همیاری دستگاههای دیگر است.
وی با اشاره به تاکیدات سند چشم انداز 1404، سند تحول بنیادین در خصوص تحول در نظام آموزشی خاطرنشان کرد: هدف سند تحول تغییر نظام آموزشی به یک نظام فرهنگی و تربیتی و جایگزینی مهارت محوری و تربیت محوری به جای حافظه محوری است.
وی اضافه کرد: از این رو تجهیز کارگاهها، کار آفرینی متناسب با نیاز جامعه، تقویت تربیت اسلامی، فعال سازی منابع آموزش و پرورش، تلاش برای تکریم فرهنگیان و ارتقای درسی و آموزشی از طریق تعامل با سایر مراکز علمی و آموزشی در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: تحقق این اهداف به همیاری همه مردم نیازمند است و از سوی دیگر حق مردم است که بر امور آموزش و پرورش نظارت داشته باشند زیرا تربیت فرزندان خود را به این نهاد سپرده اند.
وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر 850 هزار دانش آموز در پنج هزار و 300 واحد در 41 ناحیه و منطقه آموزش و پرورش استان تحصیل می کنند که 55 هزار فرهنگی در 2 هزار و 900 واحد ابتدایی، یک هزار و 300 واحد متوسطه اول و یک هزار و 80 واحد متوسطه دوم به این دانش آموزان خدمات آموزشی و پرورشی ارائه می کنند.
اعتدادی بیان کرد: از مجموع مدارس استان اصفهان سه هزار و 330 آموزشگاه دولتی و یک هزار و 390 آموزشگاه غیر دولتی است و در مجموع 18 درصد دانش آموزان استان در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند که از متوسط کشور بالاتر است.
وی اشاره به تلاش نظام جمهوری اسلامی ایران در ایجاد عدالت آموزشی، اضافه کرد: اکنون 557 مدرسه چند پایه در مناطق محروم است و در برخی نقاط تنها واحد حاکمیتی مدارس هستند و در برخی مناطق سخت گذر مدارسی وجود دارد که تعداد دانش آموزان آن از تعداد انگشتان دست کمتر است.
اعتدادی با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش استان، یادآور شد: بحران کمبود نیروی انسانی در سالهای اخیر یکی از این مشکلات است زیرا در سالهای اخیر با موجی از بازنشستگی مواجه شده ایم و تعداد ورودی های آموزش و پرورش کفاف نمی دهد.
وی ادامه داد: جذب بازنشستگان، خرید خدمات آموزشی و همچنین تربیت و تامین نیروی ثابت و متخصص نیاز آموزش و پرورش است‌.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: با وجود خدمات خیرین هنوز با یک سوم مدارس فرسوده مواجه هستیم و با توجه به اینکه رعایت ایمنی در سرلوحه کار ماست، با همکاری خیرین تلاش می کنیم این مشکلات برطرف شود، از همین رو در یک سال اخیر 60 درصد کلاس هایی کانکس برگزار می شد به مکان های مناسب منتقل شده است.
اعتدادی اظهارداشت: بهبود وضعیت معلمان از جمله سیاست های آموزش و پرورش است ولی مردم مطمئین باشند، معلمان اگر چه انتظار دارند که مسولان کلان کشور توجه ویژه ای به این جایگاه داشته باشند ولی وظایف خود را متعهدانه انجام می دهند.
به گفته وی آموزش و پرورش یک دستگاه مصرفی نیست بلکه یک دستگاه سرمایه گذاری برای آینده است.
24 تا 30 دی ادامه هفته شوراهای آموزش و پرورش نامگذاری شد.
بنا به ‌ماده 3 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش امام جمعه مرکز استان یا نماینده وی، استاندار، مدیر کل آموزش و پرورش استان، شهردار مرکز استان، رییس سازمان برنامه و بودجه استان، معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان، مدیر کل یا رییس نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان، دو نفر از رؤسای آموزش و پرورش شهرستان، یکی از استادان دانشگاه‌های استان با اولویت اساتید تعلیم و تربیت و سه تا پنج نفر از معتمدان، فرهنگ‌دوستان اولیای دانش‌آموزان یا صاحبان حرف و اصناف شهر مرکز استان، در این شورا عضو هستند.
6026/ /7134/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.