به گزارش ایرنا، مرکز 'آپا' (آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه ای) دانشگاه صنعتی اصفهان روز چهارشنبه اعلام کرد: بر اساس بررسی ‌های کارشناسان، بسیاری از برنامه‌های تلفن همراه، اطلاعات کاربران را برای سرور‌های فیسبوک ارسال می کنند.
در این بررسی‌ها مشخص شد 61 درصد از برنامه‌های تلفن همراه، اطلاعات کاربران را، حتی کسانی که عضو فیسبوک نیستند، برای سرور‌های این شرکت ارسال و فیسبوک از این اطلاعات برای اهداف تجاری و تبلیغاتی خود استفاده می کند.
بر اساس این گزارش، کارشناسان موسسه حریم خصوصی بین‌المللی (Privacy International) با بررسی اطلاعات تبادل شده برنامه‌ها متوجه شدند که فیسبوک، افرادی که عضو این شبکه اجتماعی نیستند را رصد می‌کند.
کارشناسان تعداد زیادی از برنامه‌های تلفن همراه را بررسی و تایید کردند که 61 درصد از برنامه‌های بررسی شده بطور متناوب به محضی که کاربر برنامه را باز می‌ کند، اطلاعات کاربر را با فیسبوک به اشتراک می‌گذارند.
بیشتر این برنامه‌ها از ابزار‌های متن بازی همچون ' mitmproxy' استفاده می‌ کنند که ابزاری برای شنود ترافیک ' Https' بمنظور استخراج فعالیت برنامه‌ها است.
توسعه‌دهندگان این برنامه‌ها معمولا از بسته توسعه نرم‌افزار (SDK) فیسبوک برای اشتراک اطلاعات با این شرکت استفاده می کنند.
بررسی کارشناسان نشان داد که گاهی برنامه‌ ها، اطلاعات کاربران را بصورت مکرر برای فیسبوک ارسال می‌ کنند که اطلاعات حساس هم در میان این اطلاعات وجود دارد.
ارسال اطلاعات به فیسبوک برای همه کاربران انجام می‌شود و اطلاعات کاربرانی هم که حساب فیسبوک نداشتند و یا در حساب خود فعالیت ندارند نیز برای آن ارسال می‌شود.
بررسی‌های قبلی نشان داده بود که 42.55 درصد از برنامه‌ های رایگان موجود در 'گوگل ‌پلی' امکان اشتراک اطلاعات خود با فیسبوک را داشتند و این مساله فیسبوک را به دومین رصد کننده افراد پس از گوگل قرار داد.
در این تحقیق جدید مشخص شد که این اشتراک اطلاعات تنها برای کاربران فیسبوک نیست و اطلاعات همه افراد، حتی کسانی که تا کنون از این شبکه اجتماعی استفاده نکرده‌اند در اختیار فیسبوک قرار می ‌گیرد.
بر اساس بررسی‌ های تیم کارشناسان موسسه حریم خصوصی بین‌المللی، 61 درصد از برنامه ‌های بررسی شده، اطلاعات را به فیسبوک ارسال می‌ کنند که این برنامه ‌ها طیف گسترده‌ای دارند و کودکان، زنان و حتی مذاهب و ادیان مختلف را شامل می ‌شوند.
این برنامه ‌ها، فعالیت، علاقه‌ مندی ‌ها، رفتار و برنامه‌ های کاربران را رصد می کنند و حتی اطلاعات شخصی ‌تری همچون دین و مذهب و یا شاخص ‌های سلامتی آنها را در اختیار فیسبوک قرار می ‌دهند.
امروزه از اطلاعات کاربران با اهداف مختلفی استفاده می شود و شرکت ‌های بزرگ در تلاش برای در اختیار گرفتن این اطلاعات و استفاده از آن در راستای اهداف خود هستند.
به کاربران توصیه می ‌شود از برنام ه‌های معتبر تا حد ضرورت استفاده کنند.
فیسبوک در زمان حاضر بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال و حدود 40 میلیارد دلار درآمد است.
مرکز آپا دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یک مرکز امداد امنیت رایانه‌ای، فعالیت خود را در زمینه ارائه سرویس مدیریت حوادث امنیتی و آسیب‌پذیری‌ های شبکه، از سال 1386 در این دانشگاه آغاز کرده است.
/6026/3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.