رامین رستمی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: در زمان حاضر کاشت گندم در سطح پنج هزار هکتار از مزارع شهرستان در حال اجراست که در مقایسه با سال گذشته هزار هکتار کاهش داشته است.
وی اضافه کرد: سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کاشت گندم آبی و 2 هزار هکتار به کاشت گندم دیم اختصاص خواهد یافت.
وی پیش بینی کرد در صورت مساعد بودن شرایط جوی، امسال بیش از 10 هزار تن محصول گندم از مزارع این شهرستان برداشت شود.
به گفته وی ارقام کشت شده گندم آبی شامل الوند ،پیشگام، میهن، اوروم و حیدری و ارقام گندم دیم کشت شده شامل سرداری،تکاب و هما است.
رئیس جهاد کشاورزی فریدن از فعالیت 2 مرکز بوجاری و ضد عفونی بذور خود مصرفی کشاورزان در فریدن خبر داد و افزود: در این مراکز گندم کشاورزان بوجاری، ضدعفونی و کیسه گیری می شود.
در هنگام بوجاری، انواع آفت کشها و سموم محافظتی به بذرها اضافه می شود. اساس کار دستگاه بوجاری، بر دو قسمت پراکنده سازی با فن باد بر اساس وزن دانه و سرند(الک) نمودن بر اساس ابعاد دانه است.
رئیس جهاد کشاورزی فریدن اضافه کرد : در صورتی که بذور به نحو صحیح ضد عفونی نشوند آلودگی توسط عوامل بیماری در زمان سبز شدن بذر روی می دهد و در بهار همزمان با رشد بوته بیماری بطور منظم گسترش یافته و علایم آن در زمان سبز شدن سنبله ظاهر می شود.
به گفته وی بیماری به کاهش قابل توجه محصول و پایین آمدن کیفیت آن منجر می شود و در زمان برداشت سیلوها و کارخانجات آرد از خرید آن خودداری می کنند.
رستمی با بیان اینکه گندم زیرکشت رفته پاییز، تیر سال آینده برداشت می شود، یادآور شد: سال گذشته با به زیر کشت رفتن 6 هزار هکتار از مزارع این شهرستان ، بیش از 15 هزار تن گندم پاییزه برداشت شد.
گندم به عنوان یکی از اصلی ترین مواد غذایی و مهمترین محصول زراعی، از جایگاه ویژه‌ ای در کشور برخوردار است.
کارشناسان کشاورزی، گندم را به دو دسته کلی گندم بهاره و گندم پاییزه تقسیم بندی می کنند
به گفته مسئولان جهاد کشاورزی کشور، طبق برآوردهای انجام شده تولید 14 میلیون و 800 هزار تنی گندم در سال 1404 پیش بینی شده است.
بر این اساس، متوسط خرید گندم از کشاورزان در سال های 90 تا 92 به 4 میلیون و 800 هزار تن بود در حالی که متوسط خرید گندم در چهار سال گذشته به هشت میلیون و 800 هزار تن رسیده است.
طبق آمارها، در ٤٠ سال گذشته برای تولید محصولات کشاورزی اقدامات خوبی در تولید بذر اصلاح شده انجام شده و اکنون رشد ٢٠ برابری را نشان می دهد.
به گفته مسئولان استانی امسال بیش از 43 هکتار از مزارع استان اصفهان زیر کشت گندم پاییزه رفته که حدود 22 هزار هکتار از کل مزارع استان به کشت گندم آبی و 21 هزار و 250هکتار به کشت گندم دیم اختصاص یافته است.
مزارع زیر کشت گندم پاییزه استان در شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و سمیرم است.
کل اراضی شهرستان فریدن حدود 30 هزار هکتار است که امسال به دلیل خشکسالی و افت شدید نزولات جوی، تنها نیمی از این مزارع به زیر کشت رفته است.
فریدن، قطب کشاورزی استان اصفهان با جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
9861/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.