به گزارش ایرنا، بخش بن رود و جلگه ورزنه، هرند، کوهپایه، تودشک، جرقویه علیا، جرقویه سفلی، هرند، برآن، زیار، کوهپایه، تودشک و سجزی مناطق شرقی و کویری اصفهان را تشکیل می دهد، مردم این مناطق بیشتر که شغل کشاورزی مشغولند، آیین های خاصی در ایام محرم و به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی دارند.

«زار خاک» تاسوعا در روستای قورتان شهر ورزنه
آئین زار خاک از اصلی ترین این مراسم در خطه شرق اصفهان به شمار می رود که عصر تاسوعا در قلعه تاریخی روستای قورتان برگزار می شود.
به همین دلیل حتی کسانی که سال‌ هاست از روستا مهاجرت کرده و به شهرهای بزرگ‌ تر رفته‌ اند، برای مراسم تاسوعا و عاشورا خود را به قورتان می‌ رسانند.
زار خاک روستای قورتان به شکل معمول از روز اول تا دوازدهم محرم برقرار است، اما روز تاسوعا روز برگزاری مراسم اصلی است و در این روز جمعیت بسیاری به میدان و خیابان اصلی روستا می‌آیند؛ در این مراسم، پیر و جوان، زن و مرد و همه اهالی روستا حضور دارند.
مردم این روستا در دو دسته سید شال سبز و مردم عادی به راه می افتند و شال های خود را تکان داده و ذکرهایی زمزمه می کنند.
روز تاسوعا مراسم عزاداری یاد شده از صبح تا اذان ظهر ادامه دارد، ابتدا همه کوچه‌ ها و خیابان‌های خاکی با آب شسته و سپس در میانه راه کاه پاشیده می‌ شود تا جایی که کاه تمامی معابر را پر کند.
شروع مراسم با گرداندن شال‌ها آغاز می‌ شود که به آن «شال‌گردانی» می‌ گویند، سپس دسته سادات شروع به حرکت کرده و به دنبال آنها عموم مردم حرکت می ‌کنند و تا کمی پیش از غروب آفتاب همه روستا را می‌ پیمایند، در طول حرکت در روستا هر چند قدم، همه دسته می‌نشیند، مشتی کاه بر سر می‌ریزد و سپس به راه خود ادامه می ‌دهد.
گفته می‌شود این مراسم سابقه ‌ای حدود 120 ساله در این روستا دارد و اهالی روستا به ‌دلیل ارادتی که به امام حسین(ع) داشته و دارند، این مراسم را به این شکل بنا نهاده اند.
یکی از ویژگی‌ های این مراسم آرامش و سکوت حاکم بر دسته در طول مسیر است، هنگام پیمودن این مسیر که بین یک تا دو ساعت طول می ‌کشد، صدایی جز ذکر یا حسین(ع) شنیده نمی ‌شود و همین سکوت، حزن و اندوه فضای مراسم را چند برابر می‌ کند.
از دیگر ویژگی‌های خاص این مراسم توجه به سادات به عنوان صاحب عزای اصلی این روزهاست، زار خاک مراسمی است که یکبار حضور در آن کافی است تا هر سال غروب تاسوعا، اندوه آن روز و آن فضا را بازگرداند.
در مراسمی دیگر و در در 13 ماه محرم تجمع هیئت های مذهبی شهر ورزنه در امام زاده زین العابدین، یاد اسرای کربلا و ستم های وارده بر آنان را زنده می کند.

*** شبیه سازی فرات و صحرای کربلا در شهر هرند
شهر هرند از جمله کانون های اصلی عزاداری شرق اصفهان به شمار می رود که سوگواران زیادی را از دیگر مناطق شرقی به این شهر می کشاند، افزون بر 25 هزار نفر در مراسم مختلف در این منطقه حضور می یابند.
در مراسم شبیه سازی فرات و صحرای کربلا، تمامی صحنه های واقعه کربلا شبیه سازی می شود و به صورت مراسم عزاداری از مکانی موسوم به قدس الحسین این شهر به طرف حسینیه ادامه می یابد.
تمامی ویژگی های صحرای کربلا از جمله کاروان ها، اسرا، رودخانه، شهیدان و سپاه یزید در این شبیه سازی وجود دارد.
تجمع عاشوراییان در عصر عاشورا و تعزیه بزرگ اسرای کربلا از ساعت هشت صبح روز یازدهم محرم در خیابان اصلی هرند از دیگر جلوه های مراسم این شهر کویری در شرق اصفهان است.

*** فانوس گردانی در کوهپایه
فانوس گردانی در شام غریبان اصلی ترین مراسم این خطه است، حرکت بزرگ عاشوراییان محله جبل و حرکت به سوی امام زاده شاه ناصر نیز جلوه خاصی دارد، در کنار آن از اول محرم تا پایان دهه هر روز به نام یکی از شهدای کربلا مراسم تعزیه خوانی سنتی در جوشقان واقع در این منطقه و حسینیه با قدمت 200 سال از نسل به نسل برگزار می شود و از شهرستان های اطراف به این مراسم می آیند.
در شهر تودشک و روز دهم محرم تمامی هیئت های این شهر با تجمع در آستان امام زاده قاسم، نماز ظهر عاشورا را اقامه می کنند.
عصر عاشورا هیئت اباعبدالله حسین به محله صادق آباد و حسینیه صاحب الزمان رفته و تجمعی بزرگ از مریدان سالار شهیدان و یاران آن حضرت را تشکیل می دهند.

*** تعزیه خوانی در جرقویه علیا و سفلی
تعزیه خوانی در روز تاسوعا و عاشورا در دهستان رامشه روستای احمد آباد، همچنین مراسم تعزیه در شهر حسن آباد و روستای خارا در طول دهه اول محرم از برنامه های اصلی این خطه است، تجمع عاشورایی در گلستان شهدای شهر حسن آباد و توزیع نذری نیز حال و هوای خاصی به فضای شهر می بخشد.
در شهر محمد آباد جرقویه سفلی نیز در حسینیه این شهر تجمع می کنند و غذای نذری به رسم هر سال در ستاد پذیرایی سیدالشهدا داده می شود.
شهر زیار و بیش از 18 روستا در طول دهه به برپایی دسته های جوانان و هیئت های محلی می پردازند، حرکت قافله نمادین کربلا و حضور شمر در بین قافله بخش دیگری از شبیه سازی قیام امام سوم شیعیان در این منطقه است.

*** تجمع عزاداران براآن شمالی و جنوبی
سوگواران این منطقه در روز هشتم محرم در روستای حسین آباد، اسپارت و دسجا و روز تاسوعا در روستای جوزدان، دستگرد مار و کندلان تجمع می کنند و روز عاشورا نیز با حضور در روستای تیمیارت، برسیان و منشیان به سینه زنی و زنجیرزنی می پردازند، سپس در روز یازدهم محرم در امام زاده محسن ابن الحسن چهار میان، با بازسازی حادثه کربلا سوگواری خود را به پایان می رسانند.
گ / 6020/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.