به گزارش ایرنا، مدیرشهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی قم در این جلسه که شامگاه شنبه در استانداری قم برگزار شد اظهار داشت: این تعداد طرح درکارگروه امور زیربنایی و شهرسازی مورد بررسی و برای تصویب در دستور کار قرار گرفت.
حسین صالحی افزود:احداث مجتمع گردشگری به مساحت یک هکتار دربخش کهک، احداث مجتمع تفریحی توریستی در اراضی جمکران، احداث مجتمع خدماتی و رفاهی در محور قم- جعفریه، طرح گردشگری سوغات و صنایع قم در اتوبان قم- تهران، انتخاب مسیر کمربندی و آزاد راه قم- راهجرد، احداث پست در بلوار پیامبر اعظم و احداث 2 واحد بسته بندی میوه های خشک در جنت آباد از بخش مرکزی و روستای صرم از بخش کهک از جمله این طرح هاست.
وی ادامه داد: همچنین احداث نیروگاه خورشیدی 30 مگاواتی در محور پردیسان – کهک، احداث 2 نیروگاه خورشیدی در کهک، یک احداث نیروگاه خورشیدی در قنوات، کاربری فضای سبز در بلوار آیت الله بروجردی، اعمال محدوده ضریب صفر مالیاتی، احداث انبار نهاده های دامی در قمرود و احداث واحد بسته بندی پسته از دیگر این طرح هاست.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
کهک از بخش های پنجگانه استان قم می باشد که در فاصله حدود 35 کیلومتری از شهر قم قرار دارد.

**احمد حاجی حسینی مسگر مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قم نیز دراین جلسه با اشاره به کاهش مصرف آب در فضای سبز شهری گفت: طبق مصوبه کشوری در خصوص سازگاری با کم آبی 30 درصد مصارف آب در فضای سبز در همه استان ها باید کاهش پیدا کند.
وی گفت: مخالف فضای سبز در قم نیستیم اما معتقدیم باید از پساب فاضلاب قم در تامین آبیاری فضاهای سبز قم استفاده شود.
وی با بیان این که کاشت چمن در قم ممنوع است گفت: با توجه به ضرورت کم آبی دراین استان نه تنها کاشت چمن نباید ادامه پیدا کند بلکه باید در مکان هایی که چمن وجود دارد تغییر گونه گیاهی صورت گیرد و از گیاهانی که نیاز آبی کمی دارند استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: در رودخانه قمرود قم چمن کاری بسیاری صورت گرفته است که تنها زیبایی بصری دارد و مغایر با مباحث کم آبی در استان قم است.
وی با بیان این که باید گیاهانی مناسب با اقلیم گرم و خشک قم کاشته شود گفت: باید کار مطالعه ای از سوی شهرداری قم صورت گیرد تا بتوانیم کاهش مصرف آب و استفاده از پساب فاضلاب را داشته باشیم.
وی تاکید کرد: درحال حاضر آب قم از خارج این استان تامین می شود که اگر مدیریت نشود با مشکل روبرو خواهیم شد.

** محسن رنجبر معاون برنامه‌ریزی و سرمایه ‌انسانی شهرداری قم نیز دراین جلسه با اشاره به این که با استاندارد های زیست محیطی درقم فاصله داریم گفت: حداقل زیست پذیری شهری برای هر تن حداقل 15 متر مربع است این در حالی است که در استان قم برای هر تن حدود هفت مترمربع می باشد.
وی گفت: برای آبیاری فضای سبز قم هم اینک در حال سرمایه گذاری ایجاد تصفیه خانه فاضلاب پساب هستیم ضمن این که مطالعه گونه های گیاهی متناسب با شرایط اقلیمی قم نیز صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: اگر در برخی از محدوده های شهری قم محور و کمربند سبز ایجاد نشود با مشکل زیست محیطی و گرد و غبار مواجه خواهیم شد.
8138/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.