به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی روز شنبه در «همایش نقش حوزه انقلابی در ماندگاری انقلاب اسلامی» در جامعه مدرسین حوزه علیمه قم، افزود: در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی اقدام هایی انجام شده و در بخش هایی نیز حرکت هایی صورت گرفته است ولی فاصله ما با این قله رفیع زیاد است.
وی با بیان این که گفتمان انقلاب اسلامی در 6 حوزه فکری با هجوم تفکرهای دیگر مواجه شده است گفت: امروز شبکه های مجازی و دستگاه های عظیم فکری در دنیا برای ضربه به گفتمان انقلاب اسلامی متمرکز شده اند.
وی با تاکید بر این که حوزه برای دفاع از گفتمان انقلاب اسلامی باید در این 6 قلمرو حرف برای گفتن داشته باشد، تصریح کرد: پاسخ به شبهه ها به تنهایی کافی نیست بلکه باید بر اساس بنیان عقلی، فلسفی و حکمی عالمانه با این قلمروها و جریان های مختلف برخورد شود.
اعرافی با بیان این که حوزه علمیه زمانی می تواند اثرگذار و تمدن ساز باشد که سبک زندگی عالمانه، حکیمانه، زاهدانه و شجاعانه آن حفظ شود، ادامه داد: حوزه انقلابی در تمام لایه های تمدنی نقش آفرین است که باید در این زمینه با شناخت وظایف خود، نسل جوانی از طلاب تربیت کند که با بصیرت، شجاعت و حکمت این مسیر را طی کنند.
وی با بیان این که منظومه فکری رهبری انقلاب اسلامی برای تشکیل تمدن اسلامی، اندیشه ای بنیادین است، تاکید کرد: حوزه انقلابی، حوزه بین الملل، اثرگذار و دامنه دار در جهان است و امروز به برکت انقلاب اسلامی 50 هزار طلبه از 130 کشور در جامعه المصطفی فارغ التحصیل شدند و 50 هزار طلبه از 130 کشور نیز در حال تحصیل هستند، ضمن اینکه دهها مرکز آموزشی در دنیا تاسیس شده است.
اعرافی، حوزه علمیه را حوزه انقلابی، حوزه در صحنه، مطالبه گر و پاسخگو دانست و اضافه کرد: در تمامی حوزه های علمیه انقلابی ماندن و ایفای نقش انقلابی مورد تاکید قرار دارد که در این مسیر عالی گام هایی برداشته شده است.
امام جمعه موقت قم تاکید کرد: ادعا نداریم که هم اکنون به عنوان یک حوزه انقلابی، پاسخگوی تمام نیازهای جهان هستیم ولی ادعای ما این است که در این مسیر در حال حرکت هستیم.
اعرافی، توجه به مسائل زیرساختی حوزه برای ایجاد حوزه شجاع، انقلابی و با بصیرت را از جمله اولویت های حوزه علمیه دانست و گفت: در تربیت اساتید آگاه و بصیر و نیز در حوزه طلاب در صحنه های انقلابی طرح های گوناگونی طراحی شده است که هدف تمام آنها بصرت افزایی و ارتقای سطح تحلیل در اساتید و طلاب است.
وی دفاع از گفتمان انقلاب اسلامی را از جمله شاخصه های مهم حوزه انقلابی دانست و ادامه داد: کار حوزه انقلابی دفاع از بنیان های علمی، معرفتی و گفتمانی انقلاب اسلامی است.
اعرافی، احیای اندیشه های مادی گرایانه را از جمله اهداف گفتمان سازی جبهه دشمن دانست و افزود: بعد از انقلاب اسلامی، چند دین غیر توحیدی و برخی آیین های بت پرستی در دنیا مورد توجه قرار گرفته و هدف احیای این دین های غیرزنده و به ظاهر دینی، مقابله با اندیشه های اسلام ناب است.
وی ادامه داد: عرفان های دورغین و کاذب، اندیشه های سکولاریسم، جریان های مقابل مکتب اهل بیت(ع) و ظرفیت سازی های صورت گرفته برای ایجاد جریان های تکفیری در تمام مذاهب اسلامی از جمله مقوله هایی است که گفتمان انقلاب اسلامی را مورد هجمه قرار داده اند.
همچنین در این همایش که پنجمین همایش مشترک سراسری مدیران حوزه های علمیه، مسئولان دفتر نمایندگی ولی فقیه، مسئولان بسیج طلاب سپاه های استانی و معاونین امور طلاب و دانش آموختگان بود از مقام شامخ شهید حجت الاسلام والمسلمین شیخ عباس شیرازی به عنوان شهید شاخص سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیان کشور در سال 1397 تجلیل شد.
برگزاری کمیسیون های مختلف و سخنرانی محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از جمله برنامه های عصر امروز این همایش است.
در این همایش از سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیان استان های مازندران، کرمان و سمنان به عنوان سازمان های برتر بسیج طلاب در کشور تقدیر شد.
7404/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.