به گزارش ایرنا، هر ساله با نزدیک شدن به هفدهم مرداد ماه، فرصت مناسبی برای تجلیل از زحمات و تلاش های خبرنگاران به وجود می آید و اقشار مختلف اجتماع از مسئولان ارشد تا مردم با گرامیداشت این روز به بیان دیدگاه های خود در خصوص ارزش کار خبر می پردازند.
در همین رابطه شماری از مسئولان قم در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا، به بیان دیدگاه های خود در مورد نقش و جایگاه خبرنگاران در شرایط جدید پیش روی کشور و جهان پرداختند؛ استاندار قم در این خصوص با بیان اینکه نابسامانی های اقتصادی امروز بیش از اینکه ناشی از تحریم ها باشد ناشی از جنگ رسانه ای دشمن است به ایرنا گفت: رسالت امروز خبرنگاران و رسانه های کشور، علاوه بر مطالبه گری مشکل های مردم از مسئولان، خنثی کردن و مقابله با جنگ رسانه ای دشمن است.
سید مهدی صادقی با تبریک 17 مرداد روز خبرنگار، بر اهمیت نقش رسانه ها درارتقای آگاهی مردم تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه امروز رسانه یکی از مهمترین ابزار دشمن برای هجمه به افکار عمومی، ثبات اقتصادی و ارزش های اخلاقی در جامعه ماست، در شرایط کنونی نقش رسانه ها بسیار سنگین تر از گذشته است.
وی با تاکید بر استفاده دشمن در به کارگیری از تمام ظرفیت های رسانه ای وفضای مجازی برای ضربه به کشور ادامه داد: دشمن با بهره گیری کامل از فضای مجازی و استفاده از رسانه های مجازی و گفتاری، متاسفانه در برخی موارد توفیقاتی در تهییج و تشویش افکار عمومی از طریق استفاده از ابزار قدرتمند رسانه کسب کرده است.
صادقی با اعلام حمایت از رسانه های استان برای مطالبه گری مشکل های مردم از مسئولان تاکید کرد: بارها گفته ام باید همواره مطالبه گری خبرنگاران از مسئولان با جدیت وجود داشته باشد چرا که مسئولان باید در برابر اقدام های خود به مردم پاسخگو باشند و رسانه می تواند این رسالت را به خوبی انجام دهد.
وی با بیان اینکه بین نقد منصفانه و تخریب تفاوت بسیار قائل است افزود: با توجه به شرایط حساس امروز باید از هر اقدامی که بهانه ای به دست دشمن می دهد و مصالح عمومی را به خطر می اندازد به شدت اجتناب کرد.
استاندار قم ادامه داد: بسیاری از مطالبه های اقتصادی مردم به حق است و وظیفه مسئولان پاسخگویی به این مطالبه ها و تلاش در جهت رفع این مشکل هاست ولی باید مطالبه این مشکل ها توسط رسانه ها به گونه ای نباشد که موجب تهییج افکار عمومی و افزایش مشکل ها شود.
صادقی با اشاره به رفتار ریاکارانه و دوگانه دشمنان ایران اسلامی گفت: دشمن استقلال و آزادی ملت ایران، با ظاهر دوستانه و با استفاده از برخی عوامل داخلی خود به دنبال ایجاد اختلاف در کشور و رسیدن به اهداف شوم خود هستند که رسانه ها باید نسبت به نقشه پیچیده دشمن هوشیار بوده و افکار عمومی را نسبت به این توطئه ها آگاه کنند.
وی بیان داشت: در حالی شاهد نوسان ها و نابسامانی های اقتصادی در کشور در هفته های اخیر هستیم که هنوز هیچ تحریم جدیدی اعمال نشده است که این موضوع نشان می دهد آمریکا بیش از جنگ اقتصادی بر جنگ رسانه ای برای اثرگذاری بر اقتصاد کشور حساب کشیده است.

** خبرنگاران سربازان خط مقدم مقابله با جنگ رسانه ای دشمن هستند
همچنین فرماندار قم، خبرنگاران را سربازان خط مقدم مقابله با جنگ رسانه ای دشمن دانست و به ایرنا گفت: امروز قلم خبرنگاران از گلوله سربازان با نفوذتر و اثرگذارتر است و نقش آفرینی اصحاب رسانه در دفاع از نظام اسلامی و ارزش های انقلاب بیش از همیشه است.
رضا سیار، روز خبرنگار را فرصتی برای بازخوانی رسالت ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به اصحاب رسانه دانست و افزود: انتشار اختلاف بین مسئولان و شخصیت های مختلف کشوری و جناحی به صلاح کشور نیست و رسانه ها از انتشار هر خبری که بوی اختلاف می دهد و اختلاف ها را در کشور تشدید می کند باید اجتناب کنند.
وی با اشاره به شرایط حساس کنونی گفت: درجنگ رسانه ای که امروز دشمنان ایران اسلامی علیه ما به راه انداخته است، وظیفه و رسالت قانونی دقت بیشتر درتحقیق پیرامون صحت اخبار و شایعه ها درفضای مجازی و خبری است.
سیار بابیان اینکه رسانه ها باید از بازنشر و انتشار هرگونه خبری که شائبه ناامیدی، تفرقه و برهم زدن اتحاد درجامعه را داشته، اجتناب کنند، بیان داشت: امروز دشمنان اسلام و ایران تمام قد، هوشمندانه و با برنامه برای ضربه به ما جلوی آمده است و درچنین شرایطی از انتشار هرگونه مطلبی که موجب اختلاف و تضعیف کشور شود باید اجتناب شود.
فرماندار قم با تاکید بر اینکه باید در شرایط کنونی از هرگونه اختلافی که بهانه به دست دشمنان می دهد اجتناب کرد، گفت: خبرنگاران و اصحاب رسانه در جنگ روانی و رسانه ای امروز وظیفه سنگینی به عهده دارند که در این راستا دمیدن روح امید و نشاط در جامعه و آگاه کردن مردم نسبت به توطئه دشمنان از جمله این وظایف است.
وی مطالبه گری خبرنگاران از مسئولان برای حل مشکل های اقتصادی را ضروری دانست و ادامه داد: خبرنگاران در جنگ رسانه ای و روانی دشمن، وظایف پاسداری از آرمان های شهدا را به عهده دارند که باید تمام آنها با درک نقش خود در مقابله با این تهاجم همه جانبه رسانه ای به وظیفه و رسالت خود عمل کنند.
سیار با بیان اینکه هدف استکبار زمین گیر کردن اقتصاد کشور است گفت: با اصلاح اشتباه ها، کنار گذاشتن اختلاف ها، پیروی از رهبر معظم انقلاب و حمایت از دولت به طور قطع می توان توطئه دشمنان را ناکام کرد.

** ایرنا آسیب پذیری مردم از جنگ رسانه ای دشمن را کاهش می دهد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم نیز به ایرنا گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی با استفاده از بدنه کارشناسی و سابقه طولانی خود، اخبار مورد نیاز مردم را با رعایت شعار سرعت، صحت و دقت، منتشر می کند و باعث کاهش یافتن سطح آسیب پذیری مردم از جنگ رسانه ای دشمن می شود.
مهرداد غضنفری بیان کرد: خبرنگاران فعال در خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، به وظیفه حرفه ای خود برای انعکاس درست اخبار و رویدادهای ایران و جهان، عمل می کنند و با آگاهی بخشی به مردم اجازه نمی دهند رسانه های معاند هر مطلبی را به دروغ در جامعه نشر دهند.
وی بیان کرد: خبرنگاران از جمله نخبگان جامعه هستند که با اطلاع رسانی صحیح و دقیق رویدادهای خبری، زمینه توسعه هرچه بیشتر کشور در بخش های مختلف را فراهم می آورند و در همین رابطه ایرنا، پل ارتباطی خوبی را میان مردم و مجموعه مسئولان نظام ایجاد کرده است تا خواسته های مردم در کوتاه ترین زمان به گوش متولیان کشور رسیده و اقدام های لازم برای رفع آن انجام شود.
وی ادامه داد: خبرگزاری جمهوری اسلامی هم در سطح استانی و هم ملی از تمام ظرفیت خود برای تقویت اعتماد مردم به نظام استفاده می کند و با تلاش های فراوان خود ذهن مردم را در برابر دروغ پراکنی های رسانه های مستکبران عالم، واکسینه کرده است.
غضنفری گفت: تاریخ انقلاب اسلامی نشان می دهد، دشمنی مستکبران عالم با نظام اسلامی تمامی ندارد و آنان از هر راهی برای ضربه زدن به ملت ایران استفاده می کنند، اما در این مدت خبرگزاری جمهوری اسلامی با جایگاهی که در میان مردم دارد توانسته است در جبهه رسانه ای به خوبی در مقابل دشمنان ایستادگی کند.
وی افزود: خبرنگاران چشم بینا و گوش شنوا جامعه هستند و با استفاده از قدرت تحلیل و قلم خود می توانند با ارائه نقد منصفانه از وضعیت کشور، مسئولان را در مسیر حل مشکل های مردم یاری دهند.
وی با اشاره به این که لازم است مسئولان برای موفقیت در مدیریت مطلوب مجموعه های زیرنظر خود، از نظر و زاویه نگاه خبرنگاران استفاده کنند، بیان کرد: خبرنگاران با توجه به تسلطی که نسبت به مسائل استان و سطح کشور دارند می توانند نقش مهمی در تصمیم گیری های راهبری و کلان مسئولان، ایفا کنند که باید از این ظرفیت به بهترین شیوه استفاده شود.
** خبرنگاران وظیفه سنگینی دردفاع از آرمان های انقلاب دارند
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قم با تجلیل از شهدای عرصه رسانه گفت: وظیفه خبرنگاران در جمهوری اسلامی پاسداری از خون شهدا و آرمان های انقلاب اسلامی است، شهدا در اوج غربت و گمنامی، با برافراشتن پرچم اسلام در ایران، قرن ها مظلومیت شیعه را برطرف کردند.
حجت الاسلام والمسلمین عباس اسکندری افزود: خبرنگار علاوه بر اینکه می تواند رقم زننده اتفاقات خوب در جامعه بشری باشد، می تواند کارکرد مخرب داشته و به جنگ و تبعیض و ناعدالتی در جهان دامن زند.
وی با بیان اینکه رسانه ابزار قدرتمند برای تبلیغ و معرفی حقانیت اسلام است گفت: متاسفانه در این سال ها نسبت به ظرفیت های رسانه برای ترویج و تبلیغ مبانی دینی کم توجهی شده است.
وی با اشاره به جنگ تمام عیار رسانه ای و اقتصادی علیه کشورمان تاکید کرد: امروز خبرنگاران، سربازان خط مقدم دفاع از ارزش های اسلام و انقلاب هستند.
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قم، جنگ روانی و رسانه ای را خطرناکترین، پیچیده ترین و اثرگذارترین جنگ دانست و گفت: شاهد هستیم که آمریکا پیش از اینکه جنگ اقتصادی خود علیه ملت ایران را آغاز کند، سرمایه گذاری زیادی بر جنگ رسانه ای کرده است که این موضوع رسالت خبرنگاران را بیش از گذشته سنگین کرده است.

**خبرنگاران پرونده های به سرانجام رسیده مفاسد را منعکس کنند
کارشناس اقتصاد مقاومتی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز به ایرنا، گفت: پرونده بسیاری از فساد های اقتصادی مطرح در جامعه به سرانجام رسیده است و خبرنگاران با انعکاس جدیت نظام در برابر مفسدان می توانند شفافیت و امید را در جامعه تقویت کنند.
اکبر ابدالی ، بیان کرد: بخش زیادی از پرونده های مبارزه با فساد در دستگاه قضایی به سرانجام می رسد اما مردم از سرنوشت آن خبر ندارند، درحالی که در زمان انتشار این فسادها در جامعه، ذهن اقشار مختلف به آن معطوف شده است.
وی بیان کرد: همان طور که در زمان رسانه ای شدن یک فساد، رسانه ها و خبرنگاران نسبت به آن حساسیت زیادی نشان می دهند، باید این روند درهنگام محاکمه مفسدان در دستگاه قضایی و اعلام رای دادگاه نیز دنبال شود و همه بدانند برخورد نظام با هرفسادی به خصوص در بخش اقتصادی بسیار سخت گیرانه است و در برخی موارد علاوه بر لزوم بازگرداندن بیت المال، حکم اعدام نیز برای فرد گناهکار صادر می شود.
وی ادامه داد: خبرنگاران با پررنگ ساختن قسمت پایانی پرونده های مفاسد به ویژه دربخش های اقتصادی، می توانند به مردم نشان دهند که آینده سیاهی در انتظار مفسدان است و این گونه نیست که آن ها به آسانی بتوانند با مال مردم زندگی کنند.
ابدالی گفت: روند برخورد با مفسدان باید بر اساس اولویت بندی های کشور به صورت قاطع و سریع صورت گیرد و خبرنگاران با پیگیری های مستمر خود نشان دهند نظام با هیچ کس تعارف ندارد و حتی برای مسئولانی که در زمینه فساد دست داشتند، مجازات بسیار سنگین تری را در نظر می گیرد.
وی افزود: خبرنگاران باید دائم وضعیت رسیدگی به پرونده های مفاسد راازمسئولان نظام و دستگاه قضایی جویا شوند تا هرگونه مشکلی که در این زمینه وجود دارد در اسرع وقت برطرف و روند رسیدگی به پرونده مفسدان در مدت کوتاهی تعیین تکلیف شود.
وی ادامه داد: در شرایط جنگ اقتصادی امروز هرگونه مبارزه با فساد باید در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام و نتیجه آن به سرعت توسط خبرنگاران رسانه ای شود تا دشمنان از این طریق نتوانند، به نظام فشار بیاورند.
3 درصد رسانه های دارای مجوز کشور متعلق به استان قم است، به گونه ای که از هشت هزار و 629 مجوز صادر شده ، 260 مجوز مربوط به قم است. از 42 خبرگزاری کشور، بیش از 15 خبرگزاری در قم دارای نمایندگی است، ضمن این که از 172 روزنامه دارای مجوز برای توزیع سراسری، حدود 10 روزنامه سراسری در قم دارای دفتر نمایندگی می باشد.
هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، به همراه هشت تن از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.