مرتضی نوریان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال 16 هزار و 993 تن برای اهدای خون به مراکز قم مراجعه کرده اند که از این تعداد 12 هزار و 960 تن موفق به اهدای خون شدند.
وی با بیان این که در مدت زمان مشابه سال گذشته، 13 هزار و 847 واحد خون در قم اهدا شد، گفت: آمار اهدای خون در سال جاری، هفت درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه 850 تن از بانوان موفق به اهدای خون شدند.
به گفته وی، امسال هشت هزار و 63 تن اهدا کننده خون مستمر بودند، همچنین بیشترین خون اهدایی با گروه o مثبت سه هزار و 471 واحد بوده است.
نوریان با بیان این که امسال 16 هزار و 909 واحد خون به مراکز درمانی قم ارسال شده است گفت: با تامین این مقدار خون و فراورده های خونی تمامی نیاز مراکز درمانی استان برطرف شده است.
وی گفت: چهار هزار و 23 واحد خون نیز به شبکه خون رسانی کشور برای تامین نیاز بیماران ارسال شده است.
وی با اشاره به این که امسال 190 تن در طرح سپاس ثبت نام کردند گفت: این روش یکی از درمان های قطعی برای بیماران صعب العلاج است که علاقه مندان می توانند با مراجعه به مراکز اهدای خون قم جهت اهدای سلول های بنیادین خون ساز برای درمان بیماران سرطان خون سراسر کشور ثبت نام کنند.
مدیرکل انتقال خون استان قم افزود: اگر در کشور، بیماری به این سلول ها نیاز داشته باشد با فراخوان اهداکنندگان زمینه این خدمت‌ رسانی فراهم می شود که امیدواریم به سلامتی بیماران کمک شایانی کند.
وی افزود: همچنین طرح پلاکت فرزیس، یکی از روش ‌های اهدای خون است که تنها یک جزء خاص از خون اهداکننده داوطلب(پلاکت‌) جدا و بقیه اجزای خون به اهدا کننده باز گردانده می‌ شود که امسال 71 تن در این طرح شرکت کردند.
نوریان از شهروندان که به صوت مستمر خون اهدا می کنند قدردانی کرد و گفت: به علت وجود 180 بیمار تلاسمی و سایر بیماران نیازمند به خون از جمله هموفیلی، سرطانی، عمل های جراحی و سایر موارد، در همه زمان ها نیاز به خون همیشگی است و مردم به عنوان سرمایه های اصلی در اهدای خون می توانند در نجات جان دیگران گام بردارند.
قم دارای 2 پایگاه انتقال خون می باشد که یکی از آنها درحال عملیات بازسازی و هم اکنون غیرفعال است و دیگری واقع در میدان روح الله است.
امروز تعدادی از جمع خبرنگاران رسانه های قم با حضور در مرکز اهدای خون قم اقدام به اهدای خون خود کردند.
/8138/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.