به گزارش ایرنا، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در این جلسه گفت: روزانه 70 تن زباله در بخش های پنج گانه استان قم تولید می شود.
سید عبدالله میر ابراهیمی اظهار داشت: این مقدار پسماند اگر توسط بخشداری ها به سایت البرز تحویل داده نشود و مدیریتی بر آنها صورت نگیرد، مشکلات زیست محیطی برای روستاییان ایجاد می کند.
قم با مساحت حدود 11 هزار کیلومتر مربع در حاشیه کویر، در فاصله 140 کیلومتری جنوب شهر تهران قرار دارد؛ این استان دارای پنج بخش مرکزی، کهک، خلجستان، سلفچگان و جعفرآباد و پنج شهر قم، قنوات ، کهک، دستجرد و جعفریه ، 10 دهستان و 363 آبادی است.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی قم بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با تاکید بر این که بی تفاوتی نسبت به پسماندها در روستاها برای مردم مشکلات زیست محیطی و بیماری ایجاد می کند گفت: باید مدیریت هوشمند در بخش های تابع استان قم در جهت تفکیک و جمع آوری زباله صورت گیرد.
میر ابراهیمی ادامه داد: باید متولی مدیریت پسماندها در بخش ها مشخص شود تا با هماهنگی های صورت گرفته شاهد بروز مشکلاتی در این حوزه نباشیم.
وی با بیان این که پسماندهای کشاورزی، دامداری و سموم شیمیایی باید مدیریت شود گفت: دستگاه های متولی به همراه بخشداری ها باید در این حوزه فعال شوند.
وی اضافه کرد: باید نحوه انتقال پسماندهای بخش ها به سایت البرز بررسی و مدیریت شود.
قم دارای یک سایت یا جایگاه دپوی زباله تحت عنوان البرز در کیلومتر 13 جاده کوه سفید است که روزانه حجم عظیمی از زباله در آن جمع آوری و سپس دفن می شود.

** معاون عمرانی فرماندار قم نیز با اشاره به این که زباله ها در بخش ها باید به سایت البرز انتقال یابد گفت: طی مصوبه کارگروه پسماند طی 2 سال گذشته انتقال زباله ها به سایت البرز با اختصاص اعتبار به بخشداری ها ابلاغ شد.
مجید طالبی اضافه کرد: بخشداری ها باید دغدغه مندانه مسائل زیست محیطی، تفکیک زباله ها و انتقال زباله ها به سایت البرز را به جد پیگیری کنند.
وی تاکید کرد: جلسه های کارگروه مدیریت پسماند شهرستان قم باید به صورت منظم و در فاصله زمانی کم برای رسیدگی بیشتر به مشکلات بخش ها و روستاها برگزار شود.

** همچنین معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست قم اظهار داشت: بخشداران باید تخلیه غیرمجاز کودهای مرغی در بخش ها را گزارش و افراد متخلف را معرفی کنند تا طبق قانون با آنها برخورد شود.
اسماعیل احمدزاده افزود: در برخی از محدوده روستا شاهد تخلیه کودها و دلالی در این حوزه هستیم که باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی شده است.
وی خاطرنشان کرد: باید از هرگونه دفن زباله تفکیک نشده در اراضی و محدوده روستاها جلوگیری و وضعیت دفن پسماندهای بخش ها توسط بخشداران بررسی و گزارش آن ارائه شود.

** بخشدار مرکزی قم نیز با اشاره به این که کمبود منابع یکی از دلایل عدم جمع آوری زباله ها و تفکیک آن در روستاهاست گفت: بخشداری ها بودجه ای در این زمینه ندارند و جمع آوری پسماندها هزینه بر است.
سید داود حاجی حسینی گفت: مشکلات و محدودیت های بخش های مختلف باید مورد بررسی قرار گیرد تا شاهد مدیریت پسماندها به صورت صحیح باشیم.
وی همچنین با اشاره به جمع آوری نخاله های ساختمانی در ورودی های قم، افزود: با همکاری شهرداری قم جلسه هایی در این زمینه برگزار شد و بعد از بازدیدهای میدانی، شهرداری اقدام به جمع آوری این پسماندها کرد.
وی بیان داشت: جمع آوری پسماندها نیاز به نظارت دقیق و مدیریت مناسب دارد.
بخش مرکزی یکی از بخش‌های پنجگانه قم است. دو دهستان قمرود و قنوات و 122 روستا در این بخش قرار دارد. بر اساس سرشماری سال 1395، جمعیت بخش مرکزی قم حدود 40 هزار تن می باشد.

** بخشدار سلفچگان نیز در این جلسه ابراز داشت: جمع آوری زباله ها توسط یک شرکت جمع آوری و در حاشیه روستاها دفع می شد که در حال حاضر با امضای قرارداد، تفکیک از مبدا صورت می گیرد و زباله ها هفته ای 2 مرتبه به سایت البرز قم انتقال داده می شود.
ابوالفضل تمیزی افزود: هر دستگاه خودروی حمل زباله هزینه هایی دارد که این هزینه ها برای بخشداری ها و دهیاری ها سنگین است.
سلفچگان از بخش های پنج گانه استان قم می باشد و تا شهر قم 45 کیلومتر فاصله دارد.
وجود منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، دسترسی به آزادراه های تهران - ساوه - اصفهان و تهران - اراک و راه آهن سراسری شمال - جنوب و شرق از مزایای این بخش به شمار می آید.
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، منطقه ای برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی و ایجاد فرصت های شغلی جدید است که در رسیدن به اهداف اقتصادی منطقه ای و رونق و شکوفایی و توسعه بیشتر منطقه و کشور مفید و موثر می باشد.
8138 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.