حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب روز یکشنبه درگفت و گو با ایرنا، بیان کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب با شناخت مطلوبی که از گرایش های دینی و اجتماعی کشورهای مختلف جهان دارد، می تواند برای گسترش سطح ارتباطات و گفت و گوهای سیاسی میان ایران با سایر جوامع به نظام اسلامی کمک کند.
وی بیان کرد: برای کاهش تندروی های برخی از ادیان در سطح جهان، بهترین راه گفت و گو و متقاعد کردن آنهاست و از این الگو می توان برای از بین بردن اختلاف های میان مذاهب اسلامی نیز به خوبی بهره برد.
وی با اشاره به این که برای ایجاد تعامل بیشتر با رهبران ادیان و مذاهب مختلف جهان باید از ظرفیت کنفرانس ها و نشست های تخصصی بهره برد، ادامه داد: نشست های علمی با رهبران، صاحب نظران و کارشناسان حوزه ادیان این نکته را به اثبات می رساند که راهی برای حل مسائل میان ادیان جهان مانند گفت و گو کم هزینه و اثربخش نیست.
نواب گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب یکی از بهترین مراکز علمی کشور برای برقراری تعامل با رهبران دینی جهان است و این دانشگاه در طول سال پذیرای هیات های خارجی بسیاری می باشد که برای شناخت دین اسلام و مذهب تشیع به ایران می آیند.
وی افزود: به غیر از شخصیت های علمی، مقامات سیاسی کشورهای مختلف نیز به صورت مستمر برای بازدید از دانشگاه ادیان و مذاهب به شهر مقدس قم می آیند و به همین علت این دانشگاه از ظرفیت بسیار مطلوبی برای گسترش سطح تعاملات میان ایران با جهان اسلام و سایر کشورهای جهان برخوردار است.
وی ادامه داد: می توانیم با گسترش سطح تعاملات علمی، راه را برای گفت و گوهای مشترک با ادیان و مذاهب مختلف جهان باز کنیم و در همین رابطه دانشگاه ادیان و مذاهب در حال حاضر با بیش از 70 دانشگاه معتبر جهان، همکاری دارد و موقعیت مناسبی را برای کاهش تنش های مذهبی از طریق ارتباط و مذاکره به وجود آورده است.
این دانشگاه نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت‌‌و‌گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت‌ همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه‌ اسلام بر اساس آموزه‌های اهل‌بیت علیهم‌السّلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می‌نماید.
دانشگاه ادیان و مذاهب دارای سه هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی، 60 عضو هیات علمی و 200 استاد همکار در هفت دانشکده ادیان، مذاهب، شیعه شناسی، فلسفه، فرهنگ و زبان ملل، عرفان و مطالعات زنان است.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.