به گزارش ایرنا، آیت الله محسن اراکی روز جمعه در آیین پایانی جشنواره سرود رضوی در تالار مرکزی قم ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این مراسم آن را موثرترین حرکت در راستای تبیین فرهنگی رضوی دانست و اظهار داشت: این برنامه ها باید در آینده با جشنواره های سرود محمدی، فاطمی و حسینی تداوم داشته باشد‌.
وی با اذعان به اینکه ما نتوانستیم حضرت فاطمه زهرا(س) را به جهان اسلام معرفی کنیم، افزود: در میان اهل بیت و خاندان عصمت و طهارت فاطمه زهرا مظلوم ترین شخصیت محسوب می شود، از این رو ما نیاز داریم که جهان را این بانوی گرامی آشنا نماییم.
عضو مجلس خبرگان رهبری ،حضور جدی فعالان حوزه ادبیات و فرهنگ و هنر در عرصه شعر حسینی را نیز حائز اهمیت ذکر کرد وگفت: چرا در زمینه شعر حسینی عقب گرد کردیم؟، مجالس عزاداری و مداحی حسینی خیلی مقدس، خوب و تحول آفرین است، اما شعر سرودن برای امام حسین(ع) کار هر کسی نیست.
اراکی با یادآوری اینکه در خصوص سید الشهدا(ع) از زبان شاعرانی مانند محتشم کاشانی و صائب تبریزی شعرهای خوبی بیان شده است، گفت: سابقه شعر ماتمی و آیینی از زمان های قدیم است، و از هنگامی که شعر فارسی پا در عالم وجود گذاشته همزمان با آن شاعران در رسای امام حسین (ع) نیز شعر سرودند‌.
دبیرکل تقریب مذاهب اسلامی ابا بیان اینکه در میان شاعران قدیم یک شیوه ای برای شعر گفتن وجود داشته که برای شاعران جدید نیز قابل اقتباس است، افزود:
شاعران قدیم بر وزن یک شاعر برجسته قبل از خود شعر می گفتند، و با این کار ارزشمند از معانی اشعار سرود شده توسط آن شاعر استفاده می کردند، از این رو شعرای فعلی نیز می توانند از این روش برای بالا رفتن کیفیت اشعار خود استفاده کنند.
وی همچنین شعر را موثرترین عنصر در تحولات اجتماعی توصیف کرد و گفت: اگر شعر هدفمند باشد می تواند بر روی فطرت پاک و درونی انسان ها تاثیر گذاشته و به سمت هدف های بزرگ هدایت کند.
وی با اشاره به اینکه کلام آهنگین و موسیقایی در متحول شدن افراد نقش مهمی دارد، افزود: این موضوع در قرآن مجید و ادعیه های گفته شده توسط امامان نیز وجود دارد، و هر یک از سوره ها و آیه های قرآن آهنگ خاص خود را دارد.
اراکی گفت: طبق روایت ها هر سوره از قرآن را باید با آهنگ و لحن مخصوص آن قرائت شود، چون بسیاری از افرادی که به اسلام و مذهب تشیع گرایش پیدا کردند، تنها علت این کار خود را شنیدن قرآن و دعاهای اهل بیت عنوان نمودند.
جشنواره سرود رضوی از برنامه های جشنواره بین امام رضا(ع) است که در آن 130گروه سرود کشور اثری را تولید و اجرا کردند، که از این میان20گروه برای مراسم پایانی به قم دعوت شدند، که پس از داوری نهایی سه گروه سرود به عنوان برترین های این جشنواره مورد تجلیل قرار گرفتند.
جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به صورت سالانه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل و خارج از کشور به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا و کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) و بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ(ع) در دهه کرامت (یکم تا یازدهم ذی القعده) هر سال برگزار می شود.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.