حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: امروز دین در تمام دنیا به یک مساله اساسی و تاثیرگذار در تحولات سیاسی و اجتماعی تبدیل شده و به همین علت، دین پژوهی یکی از شاخه های مهم علوم در قرن حاضر است.
وی بیان کرد: در زمان کنونی، یکی از مهمترین حوزه های فعالیت دانشگاه ها و مراکز معتبر علمی جهان، مساله دین و ابعاد متنوع آن است که در همین راستا، به طور میانگین روزانه بیش از یک هزار جلد کتاب معتبر علمی در این رابطه منتشر می شود.
وی ادامه داد: مساله دین در قرن بیست و یکم از جمله مهمترین مولفه های تصمیم گیری جوامع مختلف به شمار می آید و حتی نهادهای دینی که می خواهند از این مساله به دور باشند نیز، خود در کانون موضع گیری ها قرار می گیرند.
نواب گفت: امروز حتی رفت و آمد رهبران دینی به نقاط مختلف جهان، نقش بسزایی در معادلات سیاسی و اجتماعی نظام بین الملل ایفا می کند و به طور دقیق مورد توجه کارشناسان و صاحب نظران این حوزه قرار می گیرد.
وی بیان کرد: اندیشمندان بسیاری جایگاه کنونی دین در تحولات سیاسی جهان معاصر را ناشی از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران با استفاده از آموزه های دینی می دانند و به تحلیل رابطه مستقیم دین و سیاست از این منظر می پردازند.
وی ادامه داد: شناخت دقیق و علمی ادیان ومذاهب موضوعی است که لازم بود در نظام دانشگاهی کشور مورد توجه قرار گیرد و در همین راستا دانشگاه ادیان و مذاهب در شهر قم ایجاد شد تا علاوه بر پژوهش های عمیق فردی که توسط صاحب نظران حوزه و دانشگاه پیرامون شناخت ادیان صورت گرفته بود، نهادی علمی به صورت منسجم عهده دار فعالیت های دانش محور در این بخش شود.
دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت‌‌و‌گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت‌ همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه‌ی اسلام بر اساس آموزه‌های اهل‌بیت علیهم‌السّلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می‌نماید.
این دانشگاه دارای سه هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی، 60 عضو هیات علمی و 200 استاد همکار در هفت دانشکده ادیان، مذاهب، شیعه شناسی، فلسفه، فرهنگ و زبان ملل، عرفان و مطالعات زنان است.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.