سجاد چهره قانی روز یکشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا،افزود: قانون، 48 وظیفه مهم را برای دهیاران درابعاد مختلف اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و خدماتی تعیین کرده است که آنان برای تسلط و موفقیت درمدیریت دهیاری ها نیازمند آموزش هستند.
وی با اشاره به مراحل نهایی تدوین شیوه نامه «کمیته فنی جذب دهیار و اعضای دهیاری» گفت: به منظور تعیین توانایی مدیریتی دهیاران کمیته ای با عنوان «کمیته فنی جذب دهیار و اعضای دهیاری» در اکثر استان های کشور شکل گرفته که وظایف این کمیته در انتخاب دهیاران توانمند برای روستاها اثرگذار است.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم ادامه داد: پس از انتخاب دهیار توسط شورای روستا و تایید صلاحیت توسط بخشداری و فرمانداری، برای دهیاران حکم سرپرستی صادر و باید آموزش ها و مهارت های فنی و مدیریتی لازم را کسب و توسط این کمیته تایید شود و در صورتی که دهیاران نتوانند موفق از این آموزش ها خارج شوند، حکم سرپرستی آنها لغو خواهد شد.
وی تخصص و دانش مدیریتی را لازمه دهیاران دانست و افزود: انتظار نداریم که افرادی که برای دهیاری انتخاب می شوند آموزش و مهارت لازم را داشته باشند ولی انتظار داریم که آنان اهتمام و تلاش لازم برای کسب این مهارت ها را داشته باشند.
چهره قانی گفت: قانون به صراحت تاکید کرده است که دهیاران باید قبل از پذیرش مسئولیت آموزش و مهارت لازم را کسب کنند ولی متاسفانه تاکنون این موضوع عملی نشده که با نهایی شدن کمیته فنی این خلا باید برطرف شود.
وی با بیان اینکه پیش بینی می کنیم که تدوین شیوه نامه «کمیته فنی جذب دهیار و اعضای دهیاری» تا آخر تیرماه نهایی گردد، اظهار داشت: با نهایی شدن شیوه نامه و تایید آن توسط معاون عمرانی استانداری و همچنین استاندار بلافاصله در دهیاری های قم اجرایی شده و آنان ملزم به شرکت در آموزش های تعیین شده در این کمیته هستند.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم با تاکید بر اینکه کمیته فنی نه تنها صلاحیت دهیاران بلکه صلاحیت کارکنان دهیاری را نیز مورد ارزیابی قرار می دهد تاکید کرد:با توجه به اهمیت عملکرد و نحوه گزینش کارکنان دهیاری، در شیوه نامه کمیته فنی نسبت به آموزش و معیارهای جذب اعضای دهیاری ها نیز توجه ویژه شده است.
وی با بیان اینکه با کسب پنج مجوز جدید تاسیس دهیاری، تعداد دهیاری های قم به 107 مورد افزایش یافت ادامه داد: در هفته های گذشته مجوز تاسیس دهیاری چهارروستای عباس آباد، قشلاق البرز، کاج و کرگله در بخش مرکزی و روستای قاضی بالا در بخش سلفچگان صادر شده است.
چهره قانی شرط ایجاد دهیاری در روستاها را داشتن حداقل 30 خانوار ساکن در روستا دانست و افزود: روستاهایی که بر اساس نظرسنجی نفوس و مسکن سال 1395 تعداد خانوارهای ساکن آنها بالای 30 خانوار باشد، امکان پیگیری برای اعطای مجوز دهیاری را دارند.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم ادامه داد: اگر شوراهای روستا، دهیار قوی انتخاب و خود نیز به عنوان پشتوانه آنان ، قوی حضور پیدا کند چنین دهیاری می تواند موجب تحول در روستا شود چرا که این افراد اختیاراتی بیش از بخشداران نیز به عهده دارند.
وی افزود: دولت به دنبال واگذاری وظایف دستگاه های مختلف به دهیاران است و در این زمینه در حال امکان سنجی توان آنها و همچنین بررسی وظایف دستگاه های دولتی به منظور تفییض این اختیارات به دهیاران هستیم.
چهره قانی مهمترین منبع درآمدی دهیاری ها را سهم مالیات بر ارزش افزوده دانست و گفت: سال گذشته بیش از 400 میلیارد ریال از محل مالیات بر ارزش افزوده به روستاهای قم اختصاص یافت که این مالیات بر اساس جمعیت آبادی ها به طور عادلانه و به صورت مستقیم به حساب دهیاری ها واریز می شود.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم با با تاکید بر نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به روستاها ادامه داد: از سال 1383 که بودجه توسط دولت به روستاها اختصاص داده شده است بیشترین بودجه تخصصی به روستا در زمان دولت تدبیر و امید بوده است به گونه ای که 75 درصد کل بودجه تخصصی از ابتدای تاسیس دهیاری ها تا کنون، در دولت یازدهم و دوازهم تخصیص یافته که این رقم بالغ بر 150 هزار میلیارد ریال است.
7404/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.