در این مطلب می خوانیم:
ماه ها انتظار و دوندگی های بسیار برای دریافت یک نوبت انجام سونوگرافی توسط پزشک زن در قم مشکلی است که این روزها بسیاری از متقاضیان زن سونوگرافی در قم با آن مواجه هستند.
اعتقادات مذهبی و شرایط خاص استان قم سبب شده است که زنان به سختی بتوانند برای انجام سونوگرافی به رادیولوژیست های مرد مراجعه کرده وترجیح می دهند مدت ها انتظار و دوندگی های بسیار برای انجام سونوگرافی را بپذیرند.
این متقاضیان مانده در صف های طولانی معتقدند که کمبود پزشک رادیولوژیست زن عامل این اتفاق است، زهرا قاسمی یکی از همین مراجعه کنندگان است که می گوید توانسته است بعد از دوماه برای انجام سونوگرافی خود دریکی از مراکز درمانی خصوصی نوبت دریافت کند.
مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اما معتقدند که مشکل سونوگرافی در قم کمبود رادیولوژیست زن نیست و بیشتر از آن درخواست های غیر ضروری و اقبال بی اندازه مردم به انجام خدمات پاراکلینیکی از جمله سونوگرافی است.
ابوالفضل ایرانی خواه اعتقاد دارد این باور غلط در بین مردم نهادینه شده است و برای کوچک ترین و ساده ترین بیماری ها درخواست انجام سونوگرافی دارند و که این باور نادرست و اغراق آمیزی در مورد سونوگرافی است و متاسفانه در بسیاری از موارد نیز پزشکان تاب نمی آورند و زیر بار این فشار می روند.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم مساله کمبود سونوگرافیست زن پیش از این نیز توسط نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود و درخواست کرده بودند که با رایزنی با وزارت بهداشت تا چند سال دانشجو در رشته رادیولوژی تنها از بین زنان جذب شود.
وی اما اعتقاد دارد برای اینکه امور بانوان در سونوگرافی دراستان قم انجام شود نیازی نیست تعداد سونوگرافیست های خانم را زیاد کنیم بلکه چاره راه تربیت تکنسین های بیشتر در این حوزه است.
به گفته ایرانی خواه در کشورهای دیگر هم این رویکرد در حال حاضر حاکم است و انجام این امور توسط تکنسین ها صورت می گیرد چرا که تربیت کارشناسان با هزینه های بسیار کمتر و دوره های کوتاه تر انجام می شود.
آن طور که رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفته است در این روش دستور متخصص توسط تکنسین انجام می شود و حتی ممکن است پزشک متخصص در مرکز حضور نداشته باشد و در یک مرکز فرماندهی با دریافت نتایج آزمایشات گزارش نهایی را صادر کند.
به گفته وی این بازنگری در سیستم انجام سونوگرافی نیز در حال انجام است همانطور که درحال حاضر ام ار ای و سی تی اسکن نیز به همین روش انجام می شود اما برای بهبود وضعیت موجود در ابتدا لازم است نیازهای مطرح شده اصلاح شود.
به اعتقاد ایرانی خواه اینکه یک فرد برای انجام سونوگرافی باید دوماه در نوبت باقی بماند نشان می دهد که مردم در قم بسیار بیش از نیاز خود به سونوگرافی اقبال و توجه نشان می دهند درحالی که در سطح استان کمبود حاد و ویژه ای در زمینه سونوگرافی خانم نداریم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم هم صحبت های ایرانی خواه را تایید کرده و معتقد است که وضعیت حضور زنان در این رشته در استان قم جایگاه خوبی دارد و امسال از سه نفر سهمیه رادیولوژی در قم همه خانم بوده اند اما به دلیل شرایط خاص بانوان ممکن است در طول سال به دلیل شرایط بارداری بخشی از نیروهای فعال بخشی از سال را حضور نداشته باشند.
به گفته محمود پرهام اخذ مجوز به متخصصان زنان و زایمان برای انجام سونوگرافی پیشنهادی بود که مطرح شد اما در قم اجرایی نشده است در صورتی که با انجام اینکار ممی توان بخشی از بار مراجعه به متخصصان رادیولوژی خانم را کمتر کرد.
آن طور که وی گفته است انجام سونوگرافی تنها در صورت عدم اخذ وجه می توان برای مراجعه کنندگان مطب ها زنان و زایمان و درموارد بارداری صورت بگیرد که خود این مساله هم می تواند برای پزشکان مسئولیتی به همراه داشته باشد و تشخیص اشتباه به معنای خطای پزشکی است.
پرهام نیز معتقد است که راه کوتاه مدت حل این مشکل تربیت تکنسین سونوگرافی است چراکه می توان ظرف یک سال کارشناسانی را که آشنا به تمامی مراحل سونوگرافی هستند تربیت کرد که کارهای عملی سونوگرافی را انجام داده و از سوی دیگر پزشک متخصص با حضور پشت مانیتور نتیجه سونوگرافی را گزارش کند.
منبع: روزنامه 19 دی قم
8138/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.