به گزارش ایرنا، حمید ظهرابی روز دوشنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست قم در سالن اجتماعات اداره کل امور اقتصادی و دارایی این استان اظهار داشت: استفاده از ظرفیت های طبیعی در دوره ریاست عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به صورت جدی در قالب طرح های طبیعت گردی پیگیری می شود.
وی افزود: با رشد و توسعه طرح طبیعت گردی در مناطق محیط زیستی شاهد تغییر رویکرد جوامع بومی و صیانت از محیط زیست خواهیم بود.
معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این طرح با نگاه فنی و کارشناسی شده به استان ها ابلاغ شده است تا شاهد جلب مشارکت های مردمی در حفظ و صیانت از محیط زیست باشیم.
وی با بیان این که موضوع صدور پروانه شکار حاشیه های زیادی به دنبال داشت گفت: نباید به خاطر برخی اظهار نظرهای غیرکارشناسی هیاهوی رسانه ای ایجاد کرد بلکه با احترام با سایر نظرات، مسائل زیست محیطی باید به صورت فنی مورد بررسی قرار گیرد.
ظهرابی گفت: شیوه صدور پروانه شکار به نفع جوامع بومی با همکاری صندوق ملی محیط زیست در حال انجام است تا در زمان غیر جفت گیری گونه های زیست محیطی این امر اتفاق بیافتد و منافع حاصل از آن برای روستاییان مناطق مربوطه و تجهیزات حفاظت محیط زیست صرف شود.
وی با تاکید بر این که موضوع توسعه پایدار به صورت جدی در حال پیگیری است گفت: بحث محیط زیست و توسعه پایدار از یکدیگر جداشدنی نیست از این رو سیاست گذاری های جدیدی با تغییر رویکرد و جلب مشارکت های مردمی در نظر گرفته شده است.
وی در بخش دیگر از سخنان بر کنترل منشاهای آلودگی در قم تاکید کرد و گفت: باید کانون های گرد و غبار در این استان مهار شود و حداقل های حق آبه زیست محیطی به قم تخصیص پیدا کند.
معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بخش آلاینده های صنعتی و در حوزه پسماند مشکلاتی هم وجود دارد که باید به آن پرداخته شود.
وی با بیان این که سه درصد قم مناطق حفاظت شده است گفت: بخش عمده تالاب های استان خشک شده و پدیده گرد و غبار به عنوان یک معضل در استان قم مطرح است.
تالاب های قم با وسعت حدود 100 هزار هکتار، حدود 10 درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس، قم یکی از تالابی ترین استان های کشور و دارای ظرفیت های عظیم زیست محیطی است.
تالاب مره، از تالاب های بسیار ارزشمند کویر مرکزی کشور و در حاشیه کوه مره است که بیش از 10 هزار هکتار وسعت داشته و در کیلومتر 50 جاده قم ـ گرمسار، در دو ضلع شرقی و غربی این جاده پرتردد قرار گرفته است و در هنگام پرآبی درخشش فوق العاده ای در دل کویر دارد.
تالاب حوض سلطان پهنه ای سفید رنگ به وسعت 37 هزار هکتار در شمال شهر قم است که در ضلع شرقی و در کیلومتر 35 اتوبان قم ـ تهران قرار گرفته و از نظر ساختار زمین شناختی، شکل گیری و اکوسیستم از تالاب های کم نظیر در سطح کشور است.
تالاب بهشت معصومه که تنها تالاب دائمی استان قم بشمار می رود، در فاصله سه کیلومتری در شمال شهر قم قرار گرفته است و بیش از پنج هکتار وسعت دارد.
تالاب غدیر که در جنوب شرقی استان قم و در فاصله اندک از دریاچه نمک و دشت مسیله و در مجاورت منطقه نفتی سراجه قرار گرفته و بیش از 2 هزار هکتار وسعت دارد.
تالاب گنبد نمکی، تالابی نیمه دائمی و فراشوری است که با وسعت حدود دو هکتار در کیلومتر 15 جاده قم ـ گازران و در ارتفاع کوه نمک یا همان گنبد نمکی ایجاد شده است.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
وی گفت: یکی از خصوصیات گرد و غبار جذب آلاینده ها با قدرت بیشتر است که باید وضعیت مسائل زیست محیطی قم با جدیت بیشتر پیگیری شود.
به گزارش ایرنا، در این مراسم حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از خدمات تورج همتی قم تقدیر و سید رضا موسوی را به عنوان مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان قم معرفی کرد.
8138/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.