این مکان مقدس امروزه نقش و کارکرد بی بدیلی در انسجام بخشی به منتظران ظهور ایفا می کند و به یک نماد اصیل دینی در حفظ باورهای مردم به مهدویت، تبدیل شده است. و با توجه به جایگاه بین المللی آن درمیان منجی باوران ،تعیین سیاست های راهبردی برای عمق بخشیدن به برنامه های فرهنگی ،از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
سیاستهای راهبردی مسجد جمکران می تواند درزمینه های مختلف از جمله راهنمایی وآموزش زائران درمساله مهدویت و ایجاد همبستگی میان منتظران تدوین شود.
تبدیل شدن این مکان به جایگاه امید مهدوی باوران، این امکان را به وجود آورده است که از آن به عنوان مکان تجمع معتقدان ظهور امام زمان (عج) یاد کرد؛ بنابراین مسجد از ظرفیتی بی نظیری برای انسجام بخشی به فرهنگ مهدویت و نشر ارزش های آن در جامعه برخوردار است.
تاکید بر نشر ارزش های مهدوی دراین مکان به این دلیل از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که مسجد جمکران در میان مردم مورد پذیرش قرار گرفته است و انتقال مفاهیم دینی از طریق آن با تاثیر گذاری بیشتری همراه خواهد شد.
قرار گرفتن مسجد جمکران در شهر مقدس قم و در جوار حرم حضرت معصومه (س) ویژگی دیگری است که موجب شده، در ترویج ارزش های مهدویت از جایگاه خاصی برخوردار و بازنمایی رسانه ای آن با تاثیرگذاری بیشتری همراه باشد.
این مکان در حقیقت مرکز فرماندهی اندیشه مهدویت است که با استفاده از عنصر معنوی مسجد، می تواند ذهن زائران را در زمینه ظهور و ایجاد شرایط لازم برای آن آماده کند.
در یک نگاه راهبردی حضور زائران در مسجد جمکران سرمایه ای بی بدیل است که اگر از آن برای عمق بخشیدن به معارف مهدوی در سطح جامعه استفاده نشود، موقعیتی فوق العاده از دست رفته است؛ زائران و منتظران ظهور به مسجد جمکران چشم امید دارند، بنابراین لازم است در این مکان به نیازهای معنوی آنان پاسخ مناسب داده شود و ارتباطی دوسویه میان زائران و متولیان مسجد شکل گیرد.
این مسجد مقدس روز هفدهم رمضان 373 هجری به فرمان حضرت بقیة‏الله، ارواحنا فداه، در کنار روستای جمکران تاسیس شد.
بیش از یکهزار سال پیش مسجد به فرمان حضرت بقیة الله، ارواحنا فداه، در بیداری و نه در خواب - ایجاد گردید تا همواره پناهگاه شیعیان و پایگاه منتظران باشد.
*خبرنگار ایرنا مرکز قم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.