به گزارش ایرنا، مدیر کل گمرکات استان قم در این جلسه گفت: طی ماه های فروردین و اردیبهشت سال جاری، انواع کالاهای تولید شده در قم به ارزش 34 میلیون دلار به کشورهای هدف، صادر شد که این میزان به نسبت مدت مشابه سال قبل، 29 درصد رشد داشته است.
محمد خلیلی افزود: همچنین در این مدت میزان اظهار نامه های گمرکی استان با ثبت 711 فقره، نسبت به سال قبل، 12 درصد رشد داشته که بیانگر توسعه فعالیت های صادراتی استان است.
وی ادامه داد: همچنین میزان متوسط توقف خودروهای حمل کالا در گمرکات استان به سه و نیم ساعت رسیده است و برای بیش از 70 درصد کالاها، بررسی ها از طریق اظهار نامه متقاضی و بدون مراجعه به گمرکات انجام می گیرد.
وی بیان کرد: از هر 100 خودرو متقاضی انجام فرآیند نقل و انتقال کالا در گمرکات، به طور میانگین تنها 25 خودرو جهت بررسی های قانونی به گمرکات استان وارد می شود و بقیه خودروها به منظور تسریع در فرآیند صادارت کالاهای داخلی به مرزهای خروجی راهنمایی می شود.
خلیلی گفت: برخی از محصولات تولید شده در قم مانند فرش دستباف از طریق گمرکات اصفهان و فرودگاه امام خمینی (ره) از مرزهای کشور خارج می شود که با امکانات درنظر گرفته شده در گمرکات استان می توان این کالاهای را به راحتی از قم صادر کرد.
وی بیان کرد: بسیاری از فرآیندهای گمرکی در سال های اخیر توسط سیستم های الکترونیکی انجام می شود و صادرکنندگان بدون حضور در گمرکات می توانند نسبت به صادرات کالای مورد نظر خود اقدام کنند.

** میزان صادرات استان 20 درصد افزایش می یابد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این جلسه گفت: میزان صادرات دوماهه سال جاری نسبت به سال قبل، هم از نظر حجم و هم از نظر ارزش مالی رشد دارد و بر اساس هدفگذاری های صورت گرفته میزان صادارت استان باید 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته باشد.
محمود سیجانی، افزود: میزان صادرات قم در سال گذشته تنها از طریق گمرکات استان 210 میلیون دلار بوده است که این رقم با احتساب کالاهایی که در قم تولید اما از گمرکات سایر استان های کشور، صادر شدند و یا حجم صادرات آنها در سامانه های گمرکی به ثبت نرسیده است در حدود 400 میلیون دلار برآورد می شود.
وی ادامه داد: 20 درصد صادرات فرش کشور متعلق به قم است که متاسفانه این کالا از طریق گمرکات استان صادر نمی شود و رقم آن در سامانه های گمرکی به ثبت نمی رسد.
سیجانی همچنین با اشاره به کمک های دولت برای ایجاد نمایشگاه های کالای ایرانی در بازار کشورهای هدف صادراتی گفت: برای این منظور در زمینه ساخت نمایشگاه 50 درصد و در زمینه برگزاری نمایشگاه های صادراتی در سایر کشورهای جهان 30 درصد کل هزینه ها توسط حمایت های دولتی تامین می شود.
وی بیان کرد: مشوق های درنظر گرفته شده برای توسعه صادرات کالاهای تولید شده در داخل کشور تنها در این زمینه هزینه خواهد شد و صادرکنندگان می توانند از جوایز و مشوق های صادراتی درنظر گرفته شده استفاده کنند.
وی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای برگزاری نمایشگاه های کالاهای ساخت داخل در قم، ادامه داد: در سال جاری برگزاری 30 نمایشگاه عرضه کالای ایرانی در سطح استان پیش بینی شده است که روند اجرایی آن بر اساس مدت تعیین شده در دست اقدام است و هیات های تجاری خارجی با همکاری وزارت امور خارجه برای بازدید از این نمایشگاه ها وارد قم می شوند.
سیجانی با اشاره به تحقق 13 درصدی برنامه صادارت استان در سال 97 تاکنون، گفت: صادرات قم در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در بخش مواد فلزی، کفش، مواد سوختی، آلمینیوم، مواد شیمیایی و لبنیات افزایش و در بخش های لاستیک و پلاستیک، غلات و چسب کاهش داشته است.
وی بیان کرد:کشورهای عراق،افغانستان، امارات، پاکستان، ترکیه و ازبکستان عمده کشورهای هدف صادراتی کالای های تولید شده در استان قم هستند.
وی با اشاره به مثبت شدن تراز تجاری کشور ادامه داد: در بخش واردات نیز تلاش شده است از حجم کالاهای مصرفی کاسته و بیشتر کالاهای سرمایه ای و راهبردی از کشورهایی همچون ایتالیا، فرانسه، کره و آلمان وارد استان شود.

** صادرات کالاهای ساخته شده در قم به عمان و روسیه
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم در این جلسه گفت: در بازار کشورهای عمان و روسیه حضور پیدا کردیم و در روسیه با کمک اتاق ایران و سازمان توسعه تجارت، غرفه محصولات تولید شده در قم، در سرای تجارت ایرانیان که در شهر آستاراخان روسیه قرار دارد، ایجاد شد.
ابوالفضل خاکی بیان کرد: امکان این رخداد در سایر کشورهای جهان همچون عراق و افغانستان که بیشترین حجم صادرات قم با این کشورها است نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: برای سالجاری، صادرات کالاهای تولید شده در استان به کشورهایی مانند قطر، گرجستان و چین در دستور کار قرار گرفته است و در نظر داریم با ظرفیت های موجود از جمله در بحث فرش دستباف یک غرفه دایمی عرضه کالاهای ایرانی در چین ایجاد کنیم.
وی با اشاره به این که باید از صنعتگران استان حمایت کنیم، گفت: یکی ازصنعتگران به دلایلی می خواهد کارخانه خود را در قم تعطیل و برای ادامه فعالیت به گرجستان برود که باید با امکانات تشویقی مانع این کار شد.
خاکی بیان کرد: قم در زمینه تولید فرش، کفش و مبلمان جایگاه بسیار بالایی دارد که می توان از این ظرفیت برای توسعه صادرات استان و افزایش حجم آن به نحو شایسته ای استفاده کرد.
در این جلسه شماری از صادرکنندگان استان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی به بیان دیدگاه ها و راهکارهای مورد نظر خود برای توسعه صادارت کالاهای تولید شده در قم، پرداختند.
بیش از 200 واحد صنعتی در زمینه تولید کفش و دمپایی در قم فعالیت می کنند، بیش از 80 درصد تولید کفش و دمپایی کشور مربوط به قم است.
این استان دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، شهاب، سلفچگان، محمودآباد، ثامن الائمه(ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.