عیسی رضایی روز جمعه درگفت و گو با ایرنا، افزود: برنامه ریزی برای نامزدی پایتخت فرهنگی جهان اسلام، تجهیز و راه اندازی فرودگاه قم، قطار سریع السیر قم- کربلا، ایجاد ایستگاه های تجاری، خدماتی و گردشگری قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان و در آینده قم- کرمانشاه- عراق و ایجاد راه دسترسی به دریاچه نمک و حوض سلطان از جمله طرح های موثر بر توسعه صنعت گردشگری است.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
سالانه 20 میلیون زائر از سراسر کشور وارد قم می شوند.
وی اضافه کرد: ثبت جهانی دریاچه نمک، سد کبار و کاروانسرای دیر گچین، جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و حمایت از آن، ایجاد مراکز تفریحی و توریستی و سامان دهی مجتمع ها و مراکز خدمات بین راهی، تهیه طرح جامع راهبردی عملیاتی توسعه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان و راه اندازی مناطق نمونه گردشگری که 12 منطقه مصوب داریم، از دیگر طرح های موثر بر توسعه صنعت گردشگری می باشد.
جمکران، خلجستان(نایه)، دیرگچین، دستجرد، طرلاب، کریمه(سایت عوارضی)، دره قاهان، پلنگ دره، روستای کرمجکان، بخش کهک، حوض سلطان و طایقان ازجمله 12 منطقه نمونه گردشگری استان قم می باشد.
وی دربخش دیگری ازسخنان خود گفت: امسال با حمایت بانک های عامل در پرداخت تسهیلات، 2 هزار و 801 تن در بخش های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی این استان شاغل می شوند.
رضایی اضافه کرد:سال گذشته برای یک هزار و 725 تن دربخش های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی شغل ایجاد شد که پیش بینی می شود امسال 35 درصد افزایش یابد.
وی گفت: سال گذشته 33 طرح گردشگری از جمله هتل و مجتمع های تفریحی و توریستی با سرمایه گذاری یک هزار و 470 میلیارد ریال در این استان به بهره برداری رسید و برای 631 تن در این بخش اشتغالزایی صورت گرفت.
به گفته رضایی، برای طرح های گردشگری درحال احداث، سال گذشته 725 شغل و امسال نیز 850 شغل ایجاد خواهد شد.
وی بیان کرد: امسال 2 هزار و 380 میلیارد ریال در بخش گردشگری استان سرمایه گذاری و از این طریق یک هزار تن شاغل می شوند
وی گفت: در بخش صنایع دستی نیز سال گذشته 40 میلیارد ریال سرمایه گذاری با اشتغال 172صورت گرفت و براساس پیش بینی ها، امسال با 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری در این بخش، برای 600 تن اشتغالزایی خواهد شد.
رضایی افزود: صنایع دستی نیازمند تسهیلات ارزان قیمت است تا توسعه یابد و اگر تقویت شود در اشتغالزایی سهم بسزایی دارد.
چهارهزار و 200 هنرمند صنایع دستی قمی، دارای پروانه کار و در رشته های مختلف مشغول فعالیت هستند.
از بین 300 رشته صنایع دستی به ثبت رسیده در سطح کشور، هنرمندان قم در 50 رشته فعال می باشند.
درحال حاضر 2 هزار کارگاه صنایع دستی در رشته های مختلف ازجمله منبت کاری، زیورآلات سنتی، سفال و سرامیک و... دراین استان موجود است.
بیش از یک هزار کارگاه ها مربوط به رشته منبت، حدود 350 کارگاه زیورآلات سنتی، 60 کارگاه کاشی و معرق و سایر کارگاه ها به رشته هایی از جمله چرم، سفال، سرامیک، رودوزی، گره چینی و... مربوط است.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.