به گزارش ایرنا، حسین رضایی نسب روز شنبه درگفت و گو با خبرنگاران افزود: رویکرد اصلی برای توسعه کهک استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است.با انجام جلسه های هم اندیشی و اتاق فکر و استفاده از نظر کارشناسان سندی برای مباحث توریستی، گردشگری و زیر ساخت های دیگر این شهر طراحی شده است.
وی با بیان اینکه همه امور شهرداری کهک و تدوین بودجه سال جاری آن بر مبنای این سند راهبردی برنامه ریزی شده است، گفت: ایجاد فضای مناسب جهت اسکان موقت گردشگران یکی از نیازهای مهم کهک محسوب می شود.
این شهر در بخش کهک یکی از بخشهای قم واقع است که در جنوب این استان قرار دارد و فاصله مرکز کهک تا قم 30 کیلومتر است،این بخش دارای دو دهستان کهک و فردو و 18 روستا است.
از جمله روستاهای بخش کهک سیرو، قبادبزن، دستگرد، میم، وشنوه، خاوه، فردو، کرمجگان، بیدهند نام دارد.
جمعیت ثابت شهر کهک پنج هزار تن و جمعیت موقت آن تا 12 هزار تن می رسد.
رضایی نسب با بیان اینکه بر همین اساس سعی شده بوستان های بزرگ شهری ایجاد شود‌، افزود: در این راستا بوستان بزرگ جنگلی کاج به مساحت 3 هکتار با استراحتگاه و امکانات لازم به بوستان شهری تبدیل شده است.
شهردار کهک با اشاره به احداث بلوار شهید آقا عبدالهی به طول یک کیلومتر در2 لاین رفت و برگشت برای دسترسی به بوستان یاد شده، گفت: فاز نخست آن تا ابتدای تابستان سال جاری تکمیل، و در اختیار گردشگران قرار خواهد گرفت.
رضایی نسب همچنین تعداد بافت های تاریخی و فرسوده کهک را 21 هکتار ذکر کرد، و افزود: برای بهسازی، مرمت و تبدیل این بافت به بافت مدرن شهری در حال مذاکره با مالکان جهت تملک املاک هستیم، و بعد از بازگشایی مسیر نیز معبرهای ترافیکی را به مسیرهای اصلی شهر هدایت می کنیم.
وی گفت: با توجه به ازدحام خودروها در مسیرهای بالادستی کهک بویژه در روزهای تعطیل، ایجاد یک کمربندی جدید از سوی اداره کل راه و شهرسازی ضروری است.
وی همچنین با اشاره به تغییر و تحول های ایجاد شده در حوزه خدمات شهری شهرداری کهک، افزود: بروز رسانی ناوگان موتوری و تبدیل موتورهای فرسوده به احسن از جمله کارهایی است که در خرداد ماه امسال انجام می گیرد.
رضایی نسب برون سپاری فعالیت ها به بخش خصوصی برای کاهش هزینه ها را از دیگر کارهای حوزه خدمات شهری کهک دانست و گفت: برای ارایه خدمات عمومی بهتر به شهروندان تصدی گری فضای سبز این شهر به صورت 100 درصد به بخش خصوصی واگذار می شود.
وی سرانه فضای سبز شهری کهک را 17 متر مربع عنوان کرد، و گفت: باید برای استقبال بیش از پیش ساکنان قم برای سفر موقت به این بخش فضای سبز آن را تا 20 متر مربع توسعه و تجهیز کنیم.
وی ادامه داد: برهمین اساس اصلاح راه های دسترسی و مسیرهای عبوری داخل بوستان ها، نمازخانه، سرویس بهداشتی و آلاچیق در دستور کار است‌.
رضایی نسب ، بهبود سیما و منظر شهری را از اولویت های شهرداری کهک درحوزه زیبا سازی برشمرد، و گفت: ساخت المان هایی نیز در حال انجام است که با توجه به منتسب بودن کهک به نام ملاصد را المان این شخصیت بزرگ علمی در میدان اصلی شهر نصب خواهد شد‌.
ملاصدرای شیرازی فیلسوف و حکیم اسلامی قرن 11 است که مدتی در شهر کهک زندگی می کرد. خانه تاریخی این فیلسوف در شهر کهک به دوره صفویه می رسد که به ثبت میراث ملی رسیده است.
وی افزود: به منظور زیبا سازی شهر کهک در اسفند سال گذشته درختان مناسب آب وهوای این شهر تهیه و فاز یک شوارع اصلی کهک غرس شد.
رضایی نسب با بیان اینکه در حال تغییر سیستم آبیاری فضای سبز شهر از تحت فشار به قطره ای هستیم، افزود: در این رابطه حدود 90 درصد آب شهری از آب خام جدا شده است و در سال 97 این کار را به صورت کامل انجام خواهیم داد، تا با کمترین میزان مصرف بهترین بهره وری را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه بحث بوم گردی را در کهک پیگیری می کنیم، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را اولویت اول مدیریت شهری کهک خواند و گفت: در همین راستا در اواخر سال گذشته دو مجموعه گردشگری احداث شد و دو مجتمع تجاری نیز در ورودی و داخل شهر کهک در حال ساخت است‌.
وی با اشاره به احداث یک سایت و دهکده گردشگری به مساحت 13 هکتار در این شهر افزود: در حال حاضر این طرح فرایند اداری خود را برای گرفتن موافقت نامه اصولی طی می کند، و در صورت موافقت نکردن با آن، 2 یا 3 مجموعه خصوصی برای ایجاد یک مجموعه گردشکری در این شهر اعلام آمادگی کردند.

** رئیس شورای اسلامی کهک نیز در این نشست خبری با اذعان به اینکه خدمات مورد نیاز این شهر به آن ارایه نمی شود، افزود: اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زمینی را به صورت رایگان از اداره کل منابع طبیعی تحویل گرفته و تعدادی از آن واگذار شده اما وقتی مابقی آن به مزایده گذاشته می شود در شهر هزینه نمی شود.
محمد رسولی با تاکید بر اینکه منابعی که در شهر است باید در کهک هزینه شود، گفت: تنها بخشی از امور شهری مربوط به شهرداری است، و بقیه در حوزه اختیارات شورا و شهرداری نیست.
وی با اشاره به برخی از مشکلات شهر کهک افزود: انتهای این شهر نیازمند احداث یک میدان است ولی چون از طرف اداره کل راه و شهرسازی با گارد ریل مسدود شده امکان این امر وجود ندارد.
رسولی همچنین فاقد سند بودن زمین های کهک را از دیگر مشکلات آن عنوان کرد، و افزود: چون همه املاک کهک به صورت قول نامه ای خرید و فروش شده طبق دستورالعمل سازمان بازرسی کشور ، شهرداری اجازه صدور پروانه ساخت را ندارد از این رو شهرداری کهک از این منبع درآمدی که یکی از منابع رایج تامین هزینه های شهرداری ها است، محروم است و به همین علت نباید بدون فراهم کردن شرایط از شهرداری توقع ارایه خدمات مختلف را داشته باشیم.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.