به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، آیت الله محسن اراکی روز جمعه در آیین اختتامیه چهاردهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در قم افزود: از مهمترین معارف مهدوی، مساله امت همراه امام زمان(عج) است؛ یعنی امام با چه امتی قرار است جامعه جهانی را دگرگون سازد.
وی ادامه داد: از سنن قرآنی، آن است که خداوند برای رسیدن جامعه بشر به غایت مطلوب، رهبرانی بر می گزیند و سپس امتی را نیز بر می گزیند.
وی بیان کرد: قانون استبدال بر امت های برگزیده حاکم شده است؛ درکنار اصل وجود یک حجت در جهان هستی که مورد اجماع شیعه و سنی است سنن دیگری نیز وجوددارد؛ علاوه بر وجود امام، باید امت همراه نیز وجود داشته باشد.
اراکی بیان کرد: اگر این امت همراه به 2 شرط و پیمان الهی یعنی پیمان اطاعت و پیمان نصرت عمل کند در مسیر حق پایدار خواهد بود؛ در قرآن کریم، اشاره شده است که امت بنی اسراییل پیمان شکنی کردند و به همین خاطر قانون استبدال برآنها جاری شد و از دایره امت های الهی و یاور حق خارج شدند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اظهار کرد: بنی اسراییل در ابتدا برای چنین کاری برگزیده شده ولی در نتیجه پیمان شکنی که هم پیمان اطاعت و هم پیمان نصرت را شکستند این قوم مشمول مشمول قانون استبدال شد و قوم اسماعیل جایگزین آنها گردید؛ این قوم همان قوم امیین یعنی قوم عرب بود.
وی گفت: از آیات کریمه قرآن استفاده می شود که قومی دیگر جایگزین قوم عرب خواهد شد که این مساله در قران و روایات مسلم بیان شده است؛ در صحیح مسلم در تفسیر آیه «و آخرون منهم» آمده است که در این خصوص از پیامبر سوال و پیامبر خدا فرمودند که این قوم، قوم سلمان فارسی است که اگر علم و دین در ثریا باشد این قوم به آن می رسد؛ پنج آیه در قرآن کریم است که بنابر تفاسیر مخصوص ایرانیان است؛ یعنی ایرانیان قوم دیگری هستند که به یاری امام زمان(عج) می پیوندند و این گروه به این قانون متمسک می شوند و امام زمان(عج) نیز با یاری آنها حکومت خود را برقرار خواهد کرد.
اراکی عنوان کرد: در سوره توبه و در آیه «قوما غیرکم..» نیز آمده است که قومی که جایگزین خواهد شد قوم فرس یا فارس خواهند بود؛ در سوره محمد(ع) نیز همین نکته اشاره شده است.
وی اضافه کرد: این که برای بازگشت اسلام به هدف غایی که هدف اصلی نهضت رسول الله(ص) بر آن قرار گرفت قوم فارس در جایگاه اول است یک مساله قطعی است و حتی در روایت بیان شده است که روزی شما برای مسلمان کردن آنها جنگیدید و روی نیز این قضیه برعکس خواهد شد.
وی بیان کرد: یکی از سنت های تغییر ناپذیر سنت ایجاد جامعه پایانی و جامعه عدل است؛ سنت تحقق پذیری آن این چنین است که رهبران الهی مردم را برای اقامه عدل در جامعه بشر فرامی خوانند و جامعه ای که پاسخ مثبت به انبیای الهی می دهد و به میثاق اطاعت و نصرت پایبند می مانند قوم الهی هستند، زیرا افراد و امت های بسیاری بر این میثاق نایستادند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اظهارکرد: حکومتی که می تواند جامعه عدل را ایجاد کنند باید بر پیمان اطاعت و نصرت پابند باشند و باید جامعه ای باشند که هجمه و انبوهی و عده و توطئه ها و فشار دشمن آنها را از پایداری بر این پیمان خسته نکند.
وی گفت: قوم همراه و پایدار باید قومی باشند که از جنگ رسانه ای نهراسند یعنی این جنگ رسانه ای نباید آنها را از گرداگرد رهبر خارج کند؛ امیدواریم حرکتی که آن را به جنبش مقاومت اسلامی تعبیر می کنند و از ایران شروع شد با گسترش خود جامعه اسلامی را به خود وادارد و در این پیمان همراه باشند.
اراکی افزود: امروز دوران بازگشت به پیمان رسول خدا است؛ مسلمانان باید به این پیمان برگردند و خط مقاومت یک مسیر در این زمینه است؛ خداوند امت اسلامی را آزمایش می کند؛ صهیونیست ها اشدالناس علی المسلمین هستند و امروز نیز سرزمین ما را اشغال کرده و صغیر و کبیر مسلمانان را می کشند؛ در اینجا فرمان رسول چه خواهد بود؟ آیا در این منازعه باید با صهیونیست ها جهاد کرد و یا با آنها کنار آمد؟
وی گفت: امروز که حجت ها تمام شده باید به این اصل ایمان داشته باشیم که ماندن در خط مقاومت در حقیقت ماندن در خط اطاعت و نصرت الهی است و باید صهیونیست ها را از این سرزمین دور کرده تا به سمت دیگر یعنی اروپا و غرب بروند.
چهاردهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، روز گذشته با حضور علما، فضلا، طلاب، اساتید و مهمانان خارجی از کشورهای جهان در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم آغاز به کار کرد.
به گفته حجت الاسلام والمسلمین سید مسعود پورسیدآقایی، دبیر همایش دکترین مهدویت، 120مقاله داخلی، 140 مقاله از مراکز علمی و 78 مقاله خارجی به دبیرخانه این همایش رسیده است.
1175 /
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.