به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در یازدهمین همایش پژوهش های قرآنی در قم افزود: حوزه های علمیه معتقد به روش شناسی مجتهدانه، عقلانی و با اصول نسبت به قرآن هستند که این روش باید گسترش پیدا کند.
وی ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی در حوزه قرآن اقدام های خوبی صورت گرفته است که باید محققان آن را برای جهان اسلام تبیین کنند.
وی افزود: حوزه های علمیه قم و بزرگان دین در تفسیر قرآن از قلمروهای جدیدی استفاده کرده اند که باید به این سمت و تحول بشریت حرکت کرد.
وی با بیان این که در مسیر فهم قرآن و پژوهش های آن با چالش هایی مواجه هستیم گفت: برخی ها با افراط و تفریط تفسیرهای باطلی برای قرآن از روش های غیر منطقی انجام داده اند که درست نیست.
اعرافی گفت: قرآن کتاب تمدن ساز و زنده ای است که باید محققان این کتاب را در جهان اسلام جریان سازی کنند.
وی قرآن را وحدت بخش عنوان کرد و گفت: اگر مزدوران وابسته به قدرت نبودند زیر پرچم وحدت بخش قرآن بودیم و شاهد اشغال و استکبار در کشورها نبودیم.
اعرافی ابراز داشت: باید در حفظ، تفسیر، تحلیل و قرائت به حقیقت قرآن به عنوان گفتمان انقلاب اسلامی و وحدت اسلامی پرداخته شود.
وی تاکید کرد: بر اساس آموزه های قرآنی کشورها باید از سلطه ظلم خارج شوند و در همین راستا قدس باید آزاد شود و همه در این عرصه پیشگام حرکت کنند.
امام جمعه موقت قم به ابعاد مختلف قرآن در نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) پیشوای اول شیعیان در این کتاب به زیبایی از قرآن سخن گفته است و تصویرهایی روشن و درستی از این کتاب آسمانی را برای جهانیان به یادگار گذاشته است.
وی خاطرنشان کرد: در خطبه 198 نهج البلاغه، 50 صفت و 20 تشبیه برای قرآن بیان شده که راه نجات بشریت و روشنایی از ظلم را برای جهانیان ترسیم کرده است.
یازدهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی از 28 فروردین ماه سال جاری به مدت سه روز در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد و امروز اختتامیه این همایش با تقدیر از برترین پژوهشگران و رونمایی از پنج عنوان کتاب ترتیب یافت.
گفتمان سازی عمومی مفاهیم قرآنی در سطح جامعه و جهان اسلام، شناسایی نخبگان قرآنی، دشمن ستیزی، ترویج آموزه های اسلام و معارف قرآنی در جهت دهی به فعالیت های بشری، تشویق و ترغیب جامعه جهانی در عرصه تحقیق و تدبر در مسائل مختلف قرآنی و عملیاتی سازی مباحث قرآنی در جامعه و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص تربیت و ترویج فرهنگ قرآنی از جمله اهداف مهم این همایش بود.
8138/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.