محمود سیجانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تاکید کرد: در برخی از عناصر معدنی همچون منگنز قم دارای بزرگترین معادن کشور است که بر اساس برنامه ای راهبردی تلاش می شود از فروش خام این مواد جلوگیری و با فرآوری آن، ارزش افزوده بالاتری وارد چرخه اقتصاد استان شود.
وی بیان کرد: دریاچه نمک دارای ظرفیت های معدنی بسیاری است و حتی برخی از عناصر معدنی راهبردی همچون لیتیوم در آن کشف شده است، بنابراین اکتفا کردن به برداشت نمک طعام از این نعمت الهی صحیح نمی باشد و باید در چارچوب رعایت اصول زیست محیطی، مواد معدنی کشف شده از این دریاچه استخراج شود.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
وی ادامه داد: در زمینه استخراج طلا و سایر عناصر راهبردی از معادن قم مطالعاتی صورت گرفته است که با تکمیل این مطالعات توسط سازمان زمین شناسی، کار استخراج آن آغاز خواهد شد.
سیجانی گفت: همچنین بازسازی و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در بخش معدن برای کاهش هزینه های استخراج مواد معدنی در اولویت برنامه های سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.
وی با اشاره به این که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم سهم عمده ای در اقتصاد استان دارد، افزود: نزدیک بودن به پایتخت و قرار گرفتن در مرکز ایران موقعیت ویژه ای را برای توسعه صنایع در قم به وجود آورده است.
وی ادامه داد: صنعت برای استمرار به افراد متخصص نیاز دارد، به همین دلیل حوزه جذابی برای به کار گیری فارغ التحصیلان دانشگاهی است و با توسعه آن می توان علاوه بر افزایش تولید داخلی، فرصت های شغلی پایدار را ایجاد کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: حفظ واحدهای تولیدی موجود و ایجاد واحدهای صنعتی جدید با فرصت های شغلی پایدار از جمله راهبردهای این سازمان است که از طریق پرداخت تسهیلات رونق تولید دنبال می شود.

** برنامه های قم در بخش معدن
سیجانی گفت: هم اکنون 162 معدن شناخته شده دارای پروانه بهره برداری و 30 مجوز استخراج شن و ماسه در استان قم وجود دارد که 1.8 درصد از کل معادن کشور را تشکیل می دهد.
وی بیان کرد: از نظر مالکیت معادن استان قم 122 معدن به صورت خصوصی و 39 معدن به صورت تعاونی و تنها یک معدن تحت اختیار دولت فعالیت می کند.
وی ادامه داد: مهمترین ذخایر شناخته شده استان شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز) معادن غیر فلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ های لاشه، سنگ آهک و سنگ گچ) است.
وی افزود: میزان سرمایه گذاری انجام شده در صنایع معدنی استان سه هزار و 145 میلیارد ریال است که در صورت تامین 2 هزار و 861 میلیارد ریال سرمایه در گردش مورد نیاز بخش معادن، ظرفیت بهره برداری از آن تقویت شده و فرصت اشتغال برای سه هزار و 200 تن فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: معادن استان برای فعالیت با مشکل هایی مانند رکود بازار فروش، فرسودگی ماشین آلات بهره برداری، نداشتن سرمایه در گردش مورد نیاز و قیمت تمام شده بالای مواد استخراج شده، مواجه هستند که با رفع این مسائل می توان سهم استخراج مواد معدنی در استان قم را از سه و نیم میلیون تن در سال به میزان قابل توجهی افزایش داد.
سیجانی در خصوص آخرین وضعیت فعالیت معدن منگنز ونارچ نیز گفت: این معدن با بیش از هشت و نیم میلیون تن ذخیره، بزرگترین معدن منگنز ایران است که بالاترین حجم ذخیره این ماده معدنی را در کل منطقه غرب آسیا و خاورمیانه دارد.
وی بیان کرد: هم اکنون از این معدن در هر سال به طور متوسط 70 هزار تن ماده معدنی استخراج می شود و 260 تن به طور مستقیم در آن مشغول به کار هستند.
معدن منگنز ونارچ در جنوب غربی شهر قم و در محدوده بخش کهک واقع شده که فاصله آن تا مرکز قم حدود 30 کیلومتر است.
سیجانی همچنین به برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی معدن و صنایع معدنی استان قم در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه ظرفیت های بسیار قابل توجه قم در بخش معدن در مقابل دید سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار گرفت و امیدواریم این حرکت موجب پویایی بیشتر و رونق اقتصادی روز افزون معادن قم شود.
این نمایشگاه از دوم تا چهارم اسفندماه جاری در محل نمایشگاه های دایمی استان دایر بود و مورد توجه مردم، مسئولان اقتصادی استان و فعالان بخش خصوصی قرار گرفت.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.