به گزارش ایرنا، مشکلات مالی یکی از مهمترین معضلاتی است که امروزه گریبانگیر ورزش استان قم شده است و در سال های اخیر شاهد سقوط 2 تیم خوب فوتبال و فوتسال قم بوده ایم.
در این سال ها تیم فوتبال صبای قم که یکی از تیم های خوب فوتبال کشور به شمار می آمد و سابقه بازی در رقابت های آسیایی نیز داشت به لیگ دسته اول فوتبال سقوط کرد و احتمال سقوط این تیم از لیگ دسته یک به لیگ دسته 2 نیز بسیار زیاد است.
تیم فوتسال هیات فوتبال قم نیز که در گذشته با عناوین مختلفی همچون ارم کیش قم در مسابقات لیگ برتر فوتسال باشگاه های کشور شرکت می کرد و از تیم های بسیار خوب فوتسال کشور محسوب می شد به لیگ دسته یک سقوط کرد.
با توجه به مشکلاتی که امروز ورزش قم با آنها دست و پنجه نرم می کند، ضمن مدیریت منسجم و آسیب شناسی نقاط ضعف و قوت، باید سرمایه گذاری در رشته های مختلف، توسعه زیرساخت ها و ورزش همگانی و قهرمانی در دستور کار مدیران ورزشی قم قرار بگیرد تا شاهد پیشرفت این استان در رشته های ورزشی در سطح ملی و بین المللی باشیم.
** یک پیشکسوت رشته پرورش اندام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروز به شدت نیازمند حاکمیت شایسته سالاری درهمه ابعاد ورزش قم هستیم، پیشکسوتان نباید به دلیل انتقاد از ورزش و هیات ها از ورزش دور شوند، بلکه ضروری است تا دست در دست هم، ورزش استان را سامان دهیم.
محسن آفرین خاطرنشان کرد: باید چتر حمایتی مدیران ورزش قم بر روی همه رشته ها و هیات های ورزشی گسترانده شود تا ورزشکاران به حاشیه رانده نشوند، امروز در برخی رشته ها مانند پرورش اندام از نظر استقبال جوانان نسبت به گذشته عقب تر هستیم و راهکار اصلی نیز پرداخت یارانه به ورزشکاران مستحق است.
وی اظهار داشت: باشگاه ها برای تمرین ورزشکاران و اجاره سالن باید هزینه پرداخت کنند که این امر نگاه حمایتی مسئولان را می طلبد، روند فوق با توجه به وضعیت اقتصادی، بسیاری از مردم را از ورزش دور می کند.
آفرین که حدود20 سال در رشته پرورش اندام قم فعالیت دارد، گفت: یکی از علت های ناهنجاری ورزشی قم، حمایت نکردن مسئولان از برنامه های جذب جوانان است، درحالی که اگر ما در ورزش هزینه کنیم بسیاری از هزینه های درمان ومعضلات دیگر مانند اعتیاد، کاهش پیدا می کند.
نائب رئیس سابق هیات پرورش اندام استان قم گفت: یکی از دلایلی که برخی جوانان ما به سمت قهوه خانه های سنتی کشیده می شوند، نبود فضای مناسب ورزشی است و اگر ما برای این افراد برنامه داشته باشیم به صورت قطعی به سمت ورزش خواهند آمد.
آفرین اظهار داشت: اگر بخواهیم یک مسابقه قهرمانی استانی برگزار کنیم باید از ورزشکاران هزینه دریافت شود که این خود یک مشکل و چالش بزرگ برای جذب جوانان به سمت ورزش است و انگیزه آنان را از حضور در مسابقات از بین می برد.
وی یکی دیگر از چالش های ورزش قم را آغاز بنگاه داری توسط نهادها دانست و گفت: برخی ارگان ها و نهادها با دایر کردن باشگاه و سالن ورزشی، از دیگران هزینه دریافت می کنند و در نتیجه هیات های ورزشی به حاشیه رانده می شوند.

** کارشناس و پیشکسوت فوتبال قم نیز با اشاره به مشکلات پیش روی ورزش این استان گفت: امروز نه تنها درفوتبال و فوتسال بلکه در سایر رشته های ورزشی شاهد نابسامانی هایی هستیم که تشکیل یک اتاق فکر قوی با حضور پیشکسوتان استان برای تدوین سیاست گذاری های کلان ضروری است.
ناصر بختیاری زاده افزود: اگر ما در ورزش استان برنامه ها و سیاست گذاری های کلان و متداول نداشته باشیم به سرنوشت تیم های فوتبال و فوتسال قم که با مشکلاتی جدی روبرو شده اند مبتلا خواهیم شد، بنابراین باید در آینده یک اتاق فکری از پیشکسوتان و صاحب نظران ورزش تشکیل و برای بهبود ورزش قم چاره اندیشی شود.
وی یکی از چالش های کنونی ورزش قم را ضعف مدیریت دانست و گفت: سیاست گذاری و مدیریت کلان رشته های مختلف ورزشی باید از سطح کلان تا خرد، به صورت منظم انجام شود و مانند حلقه ای مکمل هم باشند و این مهم در برخی رشته ها اعمال نشده است.
بختیاری زاده اظهار داشت: در فوتبال و فوتسال اتفاق های تلخی رخ داده است که بخشی از آن به خاطر کمبود منابع مالی است ولی در این مقوله سهم مدیریت را نمی توان نادیده گرفت، فوتبال و فوتسال قم با سقوط به لیگ های پایین تر، حداقل 20 سال به عقب بازگشته و باید دلیل این مساله به صورت دقیق توسط کارشناس ورزشی بررسی شود.
وی به عنوان نمونه گفت: در فوتبال، تیم صبا که یک فرصت بسیار عالی برای ورزش قم بود متاسفانه بر اثر نبود مدیریت صحیح، به این وضعیت افتاده و جای تاسف دارد که این تیم امروز در آستانه سقوط به لیگ دسته دوم قرار دارد، تیم امید صبا نیز 2 هفته مانده به پایان مسابقات، از لیگ برتر به لیگ دسته یک سقوط کرد و تیم نوجوانان صبا نیز در لیگ برتر حال و روز خوبی ندارد.
بختیاری زاده اظهار داشت: در فوتسال نیز تیمی که یک دهه سرآمد فوتسال ایران بود و مهره های تاثیرگذاری مانند علی اصغر حسن زاده از این تیم برخاسته و سایر تیم های کشور آرزو داشتند یکی از مهره های فوتسال قم را در اختیار داشته باشند، به سادگی به لیگ دسته یک سقوط کرد.
وی بدعهدی حامیان مالی را ضربه ای مهلک به تیم صبا دانست و گفت: 2 هفته مانده به ابتدای فصل، بنده سرمربی تیم صبای قم بودم و تیم بومی را تشکیل و سازماندهی کردیم، متاسفانه بدون کارشناسی، تیم به فردی که پولی نداشت واگذار شد، در نتیجه تمام زحمات یک دهه مربیان، پیشکسوتان و بازیکنان استان قم به هدر رفت.
وی اظهار داشت: بنده به دلیل مسئولیتی که در قبال این تیم داشتم و آن را مربوط به استان قم می دانستم، دلسوزانه به دوستان پیشنهاد کردم که حاضر هستم بدون دریافت حقوق و یا دستمزدی، با تیم کار کنم که در آینده شرمنده نباشم ولی قبول نکردند.
بختیاری زاده اظهار داشت: انتظار مردم این بود که تیم فوتبال صبای قم با آن سابقه درخشان، امروز در اختیار یک مربی باتجربه قمی باشد و اگر ما چنین سیاستی را اتخاذ می کردیم تیم صبا امسال در لیگ یک، ماندگار می شد.
وی ادامه داد: چالش دیگر ورزش قم این است که افراد جدیدی که وارد عرصه ورزش می شوند متاسفانه در برخی رشته ها، دلسوزی لازم را ندارند و نمی دانند برای این رشته و یا تیم، درگذشته چه اندازه هزینه شده و یا زحمت کشیده شده است، به همین دلیل بدون مشورت پیشکسوتان و افراد باتجربه دست به اقدام هایی می زنند که نتیجه آن مثبت نیست.
وی بیان داشت: همه ما دلسوز ورزش قم هستیم و برای پیشرفت آن دغدغه داریم ولی شرط موفقیت، مشورت و تدبیر صحیح برای موفقیت است.

** کاپیتان تیم فوتبال منتخب قم در دهه 60 و از مربیان با سابقه استان با اشاره به وضعیت فعلی فوتبال قم گفت: امروز نماد فوتبال قم صبا است که متاسفانه به دلیل ضعف مدیریت، استبداد رای و مشورت نگرفتن از افراد باتجربه و پیشکسوتان، اکنون فاقد یک راهبردی مدون و برنامه منظم در لیگ است و تنها راه نجات آن، تغییر رویکردها و نوع نگاه های مسئولان به این تیم است.
سید علی میرمهدی خاطرنشان کرد: متولیان فوتبال قم بویژه تیم صبا مشاوران خوبی ندارند و این مساله باعث مشارکت نکردن بخش خصوصی و فرار حامیان مالی از این رشته ورزشی شده است.
وی اظهار داشت: وقتی کارشناس ورزشی نسبت به برنامه های فنی صبای قم نقد دارد باید از آن استقبال شود و متناسب با این نقدها، ایراد کار را برطرف کنند.
وی گفت: اصل ورود تیم صبا به قم، مفید و هدیه ای برای جوانان این استان بود ولی به دلیل نبود مدیریت خوب، شاهد برنامه ریزی بلندمدت برای این تیم نبودیم و مشاهده می کنیم به این حال و روز گرفتار شده است.
وی اظهارداشت: با توجه به این که برنامه بلندمدتی برای صبا تعریف شده نبود افول تیم از همان ابتدای لیگ برتر دور از انتظار نبود، هر تیم و باشگاهی برای ماندگاری باید برنامه مدون و منظم بلندمدت داشته باشد که صبا فاقد این اصول بود.
میرمهدی گفت: تنها راه ماندن صبا در قم، خانه تکانی جدی در این تیم و تغییر نگرش نسبت به فوتبال استان است، افراد فنی باید برای این تیم تصمیم گیری کنند و با برنامه جلو برود.
وی خاطرنشان کرد: اگر جایی موفقیت باشد به صورت طبیعی، حامی مالی جلب می شود و زمانی که توفیقی در کار نیست، حامی مالی نیز راضی به سرمایه گذاری نیست.
وی با اشاره به تغییرات مکرر سرمربیان تیم صبای قم به دلیل ضعف مدیریت گفت: اگر از افراد باتجربه و خیرخواه استفاده می شد، صبا به چنین روزی نمی افتاد، قم از نظر فوتبال سرشار از استعداد است ولی از نظر مدیریت فوتبال و نحوه اداره تیم داری ضعف های بسیار عمده ای دارد.
میرمهدی خاطرنشان کرد: فوتبال علم است واین علم همراه با تخصص و تجربه می تواند نتیجه بخش باشد، مدیران صبا نیز باید از میان افراد متخصص انتخاب شوند.
وی ادامه داد: بخش خصوصی از حضور در فوتبال و فوتسال استقبال نکرده و اکنون هر کسی می تواند هزینه های این تیم را پرداخت کند آماده واگذاری آن می باشیم، چه اشکال دارد که مسئولان وام های کم بهره ای را در اختیار ورزشکاران قرار دهند تا بتوانند تجهیزات ورزشی مورد نیاز خود را تامین کنند، ما شاید چند رشته محدود در کشور داریم که درآمد بازیکنان در آن خوب باشد، ولی سایر رشته ها وضعیت مالی بسیار ضعیفی دارند.

** رئیس هیات تکواندوی استان قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ضرورت اجرایی شدن بخش خصوصی و اصل 44 قانون اساسی در ورزش گفت: امروز یکی از مهمترین راه های مهم برای برون رفت ورزش قم از وضعیت کنونی، اجرایی شدن کامل اصل 44 قانون اساسی و سپردن همه امور ورزشی به بخش خصوصی است.
محمد جمشیدی خاطرنشان کرد: دیگر زمان آن گذشته است که ورزشکار، تیم ها و یا هیات های ورزشی، چشم به راه حمایت و یا بودجه های دولتی باشند، بلکه باید همه آنها با به کاربردن تکنیک های مختلف، دنبال درآمد زایی و خودکفایی مالی باشند و راه پیشرفت ورزش نیز در اجرای این سیاست است.
وی ادامه داد: اگر هیات ها بتوانند با استفاده از خصوصی سازی روی پای خود بایستند و وابسته به دولت و نهادهای دولتی نباشند حامیان مالی نیز استقبال خواهند کرد و ما شاهد سقوط تیم های خود نخواهیم بود.
جمشیدی اظهار داشت: البته شرط موفقیت بخش خصوصی، معافیت های مالیاتی و تجیهز امکانات توسط نهادهای متولی است، متاسفانه در استان قم در برخی زمینه ها با کمبود امکانات مواجه هستیم و در بخش مالیات نیز معافیت ها اعمال نمی شود.
وی ادامه داد: بازیکن دو و میدانی ما جای مناسبی برای ورزش ندارد، باشگاه های ما گاهی نه تنها حمایت نمی شوند بلکه از طرف برخی نهادها تحت فشار قرار می گیرند.
وی با اشاره به تاثیر مدیریت در بالندگی ورزش نیز گفت: مدیریت مانند مغز، فرمانده تمام فعالیت ها می باشد و باید مدیریت ورزش از راس اداره کل تا هیات ها و حتی مسئولان استان در مساله ورزش دیدگاه مثبت و مناسب داشته باشند و با تهیه برنامه های کلان و تلاش برای رفع کاستی ها، به شکوفایی ورزش استان قم کمک کنند.
جمشیدی بیان داشت: بسیاری از قهرمانان ورزشی قم مانند مهدی عموزاده و علی اصغر حسن زاده از باشگاه های خصوصی رشد کرده به این مراحل بالا رسیدند، بنابراین نباید همیشه چشم به راه کمک های دولتی بود ولی سیاست گذاری های کلان بر عهده مدیریت ورزش است.
وی خاطرنشان کرد: اداره کل ورزش و جوانان باید امکانات ورزشی خود مانند سالن ها را در حد امکان در اختیار هیات ها و تیم های ورزشی قرار دهد و با فراهم کردن زیرساخت های لازم، آنها را به سمت خودکفا شدن در این امکانات، سوق دهد.
وی بیان داشت: راهکار برون رفت ورزش قم از این وضعیت رفتن به سمت اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی، حمایت از هیات ها و تیم های کم برخوردار برای خودکفا شدن در امکانات ورزشی و مدیریت صحیح برای رفع کاستی های هیات های ورزشی است.

** پرافتخارترین بانوی ورزشکار قم در مسابقات پرتاب نیزه بیماران خاص و پیوند اعضا نیز گفت: متاسفانه به دلیل کمبود امکانات و نداشتن متولی خاص برای پیگیری برنامه های قهرمانان ورزشی، همه کارها اعم از پیگیری اداری، مشخص کردن زمین تمرین، ایاب و ذهاب و سایر امور جزیی را باید خود ورزشکار انجام دهد و این زیبنده قم نیست.
ثریا پارس‌لاری خاطرنشان کرد: اردیبهشت ماه سال آینده مسابقات انتخابی تیم ملی برای حضور در رقابت های 2019 انگلستان است ولی هیچ کس در قم از بنده سراغی نگرفته که آیا هستم یا نیستم، برنامه ای برای حضور در این مسابقات دارم یا ندارم، و به نظر می رسد هیچ کجا با قهرمانان و مدال آوران خود اینگونه برخورد نمی شود.
وی اظهار داشت: تابستان امسال از حضور در مسابقات جهانی مالاگا به دلیل صادر نشدن ویزا محروم شدم، در حالی که برای این مسابقه از حدود 2 سال به صورت فشرده و سخت تمرین کرده بودم ولی به دلایلی بازماندم.
پارس لاری بیان داشت: از آن زمان تاکنون سراغی از بنده گرفته نشد، خیلی ناراحت هستم و از این وضعیت گلایه دارم، در حالی که اگر مسئولان مدال جهانی و یا ورزشکار ملی می خواهند باید سراغ ورزشکاران بیایند.

** فرشته پورصادق از ورزشکاران و اعضای هیات دوچرخه سواری استان قم نیر به برخی مشکلات و چالش های فراروی ورزش بانوان پرداخت و اظهار داشت: کمبود بودجه و اعتبار لازم برای ورزش های قهرمانی و همگانی بانوان، ممنوعیت برخی رشته های ورزشی در حالی که در بسیاری از استان ها برگزار می شود، نبود امکانات مناسب برای پیاده روی، دویدن و عدم وجود شرایط فرهنگی لازم در این زمینه از مشکلات پیش روی ورزش بانوان قم می باشد.
وی ادامه داد: اهمیت و نقش ورزش بر سلامت روح و جسم و روان بر کسی پوشیده نیست ولی همچنان کوتاهی هایی در این موضوع به خصوص در مورد زنان و خانواده مشاهده می شود.
پورصادق تصریح کرد: کمبود سرانه ورزشی بانوان در رشته های سالنی (مثل رزمی؛ توپ و تور و غیره) و رشته های میدانی نیازمند فضای باز ( مثل اسکیت و دوچرخه سواری و دوومیدانی و فوتبال بانوان و غیره)، کمبود مکان های تفریحی مختص بانوان، کمبود پارک ها و بوستان های بانوان، عدم حمایت قانونی و رسمی از ورزش بانوان و کمبود بودجه و اعتبار لازم برای ورزش های قهرمانی و همگانی بانوان، از چالش های فراروی ورزش بانوان در قم می باشد.
وی بیان داشت: وجود فضای مناسب برای ورزش بانوان در استان قم و همچنین شرایط لازم برای ورزشکاران خانم بیش از پیش احساس می شود، چراکه زندگی شهری باعث افزایش اضافه وزن خانم های قمی شده و وجود نداشتن شرایط محیطی مناسب ورزش همگانی این مساله را چند برابر می کند.
پورصادق با اشاره به برخی مضرات ورزش نکردن و نبود امکانات ورزشی گفت: جوانان هر روز در معرض آسیب های اجتماعی هستند و آمارها نشان می دهد ورزشکاران کمتر از سایر قشرها دچار این تنش ها می شوند، پس بهتر که بیشترین سرمایه گذاری ها در این عرصه برای تعالی جسم و روح یک جوان صورت گیرد، اگر شرایط ورزش دختران فراهم شود به طور حتم آنها با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه زندگی می کنند.

** معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل ورزش و جوانان قم گفت: امروز هیچ کدام از هیات های ورزشی استان در زمینه سالن مشکلی ندارند و هزینه تمرین و فعالیت آنها در این زمینه توسط اداره کل پرداخت خواهد شد.
حسین رضایی افزود: از مجموع 66 سالن ورزشی در استان قم بیش از 20 مورد در اختیار هیات های ورزشی و 60درصد دیگر در اختیار بخش خصوصی است که از درآمد این سالن ها، هزینه هیات های ورزشی، تامین می شود.
وی با اشاره به چرایی واگذاری سالن ها به بخش خصوصی گفت: در راتباط با اجاره اماکن ورزشی به بخش خصوصی، قانون ما را مکلف کرده است و موظف شدیم طبق ماده 88 ، مکان ها را به بخش خصوصی اجاره دهیم و از محل اجاره این اماکن ورزشی، هزینه هیات ها را تامین کنیم.
رضایی خاطرنشان کرد: زمانی که سالن های ورزشی را به بخش خصوصی واگذار می کنیم برنامه تمرین و فعالیت هیات ها نیز در قرارداد قید خواهد شد و گاهی ما هزینه ها را در اختیار هیات قرار می دهیم تا تمرینات خود را در این مکان های ورزشی انجام دهند.
وی ادامه داد: هیات های ما به جای این که خود را درگیر سالن داری و تیم داری کنند باید دنبال تامین منابع مالی از طریق جذب حامی مالی و فعالیت های آموزشی و برگزاری مسابقات باشند و ما نیز مشکل سالن آنها را برطرف می کنیم.
رضایی در پاسخ به درخواست برخی هیات های ورزشی در زمینه معافیت ورزش از مالیات گفت: طبق قانون همه باید مالیات بپردازند ولی حامیان مالی که سرمایه های خود را در ورزش هزینه می کنند مشمول معافیت هستند و این مصوبه در ورزش قم نیز اجرایی می شود.
وی فرهنگ سازی را از نیازهای ورزش قم دانست و گفت: باید خیرین و حامیان مالی ورود بیشتری به ورزش قم داشته باشند و هیات ها نیز تنها دنبال تامین هزینه های خود از سوی دولت نباشند، بلکه درآمد زایی و جذب حمایت های بخش خصوصی را سرلوحه کار خود قرار دهند.
رضایی گفت: اداره کل ورزش و جوانان استان قم در حد توان به هیات ها و ورزش استان کمک می کند ولی همه چیز باید طبق برنامه ریزی پیش برود، هیات های ورزشی باید برنامه های خود را ارائه و ما نیز در راستای آن اعتباراتی را تصویب می کنیم و به آنها اختصاص می دهیم.

** کریم بهرامی رئیس هیات فوتبال استان قم نیز با اشاره به سقوط تیم فوتسال هیات فوتبال قم و وضعیت نه چندان مناسب تیم فوتبال صبا در لیگ دسته یک گفت: متاسفانه حامیان مالی و بخش خصوصی از این تیم ها استقبال نکرده و تیم ها به خاطر مشکلات مالی به این روز افتادند.
وی ادامه داد: کسانی که از وضعیت این تیم ها انتقاد دارند و مدعی هستند که هیات فوتبال قم نباید تیم داری کند، به آنها می گوییم، این 2 تیم روی زمین مانده بود و ما آن را بلند کردیم که حداقل توان حضور در مسابقات را داشته باشند وهر کدام از منتقدین که می توانید این تیم ها را حمایت کنید ما استقبال می کنیم.
وی گفت: هیات فوتبال استان قم کارهای اجرایی تیم ها را انجام می دهد و مسئولیت فنی و مالی در قبال آنها ندارد.
بهرامی بیان داشت: از 2 سال گذشته تیم صبا با مشکلات مالی زیادی مواجه بوده است، مسئولان اگر قصد تیم داری در قم را ندارند یا باشگاه را منحل و یا واگذار کنند.
7401 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.