به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در «اولین اجلاسیه منشور روحانیت» در مدرسه عالی دارالشفاء قم با اشاره به ویژگی های حوزه علمیه مطلوب و تراز انقلاب که در منشور روحانیت به قلم امام راحل به نگارش درآمده ، اظهار داشت: از منظر بنیانگذار جمهوری اسلامی ، مقدس نمایی، تحجر و خشک مقدسی ، دوری کردن از سیاست و غفلت از زمینه هایی که راه را برای نفوذ بیگانگان باز می کند، از جمله آسیب های حوزه و روحانیت است که باید با آن مقابله کرد.
وی گفت: امام راحل حوزه را درتراز انقلاب می دانستند که سیاسی، مجاهد و آماده تحمل رنج های زمان باشد و تسلیم تهدید و تطمیع نشود، چرا که بر پایه مرجعیت و ولایت استوار است.
وی گفت: نگاه امام راحل به حوزه علمیه ، نگاه جامع و به تمام بخش های زندگی بشر می باشد که به دنبال ایجاد تمدن اسلامی است.
اعرافی افزود: حوزه علمیه الهام بخش تئوری جدید در موضوع حکومت داری در قالب انقلاب اسلامی بود و محوریت این تفکر را مرجعیت و امام راحل برعهده داشتند.
وی گفت: امام راحل به مساله حوزه و روحانیت از زوایای مختلف پرداختند، اما آخرین بیانات ایشان در سال 67در نامه منشور روحانیت، تبیین منظومه فکری بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، به صورت منسجم است.
وی افزود: در این منشور به صورت شفاف و با صراحت در رابطه با حوزه علمیه و مسائل مرتبط با آن سخن به میان می آید.
اعرافی ادامه داد: امام راحل بر مبانی عقلی و معرفتی حوزه های علمیه تاکید داشتند، در نگاه ایشان اجتهاد و فقاهت به عنوان یک روش پویا برای استخراج احکام برای پاسخگویی به سئوالات بشر است، امام بر حفظ فقه اسلامی موجود تاکید و بیان نمودند باید به قلمروهای نوین نیز ورود پیدا کرد.
امام جمعه موقت قم گفت: امام خمینی (ره) فقه را اجتماعی و سیاسی می دانستند که می توان بر پایه احکام آن حکومت اسلامی را برقرار ساخت و بر اساس شرایط زمان و مکان به نیازهای مردم پاسخ گفت.
وی افزود: نگاه امام راحل این است که مجتهد امروز چیزهایی فراتر از شرایط موجود را باید مورد توجه قرار دهد.
همزمان با سالروز صدور پیام منشور روحانیت امام خمینی(ره)، از مجموعه 15 جلدی حوزه و روحانیت از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین اجلاس منشور روحانیت با حضور آیت الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رونمایی شد.
پیام امام خمینی (ره) در سال 67 به روحانیان، مراجع عظام تقلید ، مدرسین حوزه و امامان جمعه و جماعت پیرامون استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران و رسالت حوزه های علمیه، به عنوان منشور روحانیت شناخته می شود.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.