در این مطلب می خوانیم:
از سیاست و برنامه های غلط وزارت آموزش وپرورش در سالیان گذشته در نظام آموزش و پرورش کشور تشکیل وراه اندازی مدارسی بنام خاص (تیز هوشان و نمونه دولتی وماندگار) در نظام آموزشی بود.
هرساله برای ورود به این مدارس آزمون هایی بنام سمپاد در سراسر کشور واز ششم ابتدایی وپیش از نظام جدید آموزشی از پایه پنجم برای ورود به دوره راهنمایی ویا دوره اول دبیرستان و از پایه نهم برای ورود به دوره دبیرستان و یا دوره دوم دبیرستان انجام شده واز بین دانش آموزان با معدل های بالای تحصیلی تعدادی انتخاب ودر این مدارس مشغول به تحصیل می شدند.
در هر ناحیه آموزش وپرورش قم یک یا دو مدرسه به محل تشکیل کلاس های این مدارس اختصاص یافت ودر سراسر کشور نیز این رویه ادامه یافت. بهترین معلمان و دبیران در دو مقطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان در هر ناحیه جهت تدریس در این مدارس انتخاب شده وامکانات قابل توجه آموزشی و پزوهشی و فوق برنامه و توجه مخصوص نیز به این مدارس اختصاص یافت.
در کنار موارد فوق میدان و فضا برای کاسبان آموزشی از سالها مانده به برگزاری آزمون های سمپاد در همه شهر های کشور وبه خصوص قم در جهت گرفتن هزینه های هنگفت به بهانه برگزاری کلاس های تقویتی وبنیه علمی مدارس خاص ومعرفی کتاب های کمک آموزشی آغاز شد و هزاران دانش آموز وخانواده ها درگیر این معضل بزرگ آموزشی شدند.
برگزاری آزمون های سمپاد وفعالیت مدارس خاص نوعی رقابت غیر منطقی وغیر علمی از دوران کودکی واز سالهای اول مقطع ابتدایی در بین دانش آموزان وخانواده های آنها اغاز شد و به نوعی ثروت و سرمایه مادی و استفاده رانتی جایگزین خلاقیت ونوآوری وبروز وشناسایی استعدادهای واقعی آینده سازان این مرز و بوم شد و هر کس پول بیشتری خرج کرد و کلاس های تقویتی بیشتری گرفت و از معلمان مخصوص که دستی در طرح سوالات داشتند استفاده کرد بهره لازم را برد و فرزندان متوسط خویش را روانه تحصیل در مدارس خاص نمودند و بسیاری از خانواده های محروم علیرغم داشتن فرزندان مستعد وبه لحاظ عدم برخورداری از شرایط یکسان در این رقابت و مسابقه مهم اموزشی امکانی برای تحصیل فرزندانشان در این مدارس پیدا نکردند.
از نکات وموارد مهم ومنفی برگزاری اینگونه آزمون ها و تشکیل مدارس خاص و تفکیک آنها از مدارس دولتی نوعی سرخوردگی و یاس در بین دانش آموزان نونهال ونوجوان که در این آزمون ها قبول نشدند ایجاد شده است که آثار زیانبار آموزشی و تربیتی به همراه داشته و خواهد داشت.
همزمان با برگزاری آزمون های سمپاد و تشکیل این مدارس موج گسترده ای از مخالفت در بین اکثریت معلمان و دلسوزان نظام اموزشی ایجاد شد اما هیچ توجهی به آن نشد تا اینکه روزهای گذشته از سوی معاونت ابتدایی وزارت آموزش وپرورش مهر باطل برمدارس خاص در دوره اول دبیرستان و برگزاری آزمون سمپاد از مقطع ابتدایی به دوره اول دبیرستان (مقطع راهنمایی سابق) زده شد و به دنبال اعلام این خبر مهم آموزشی، موجی از موافقت و مخالفت در بین فرهنگیان کشور، اولیای دانش آموزان و بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان بوجود آمد. در این زمینه تعدادی از دبیران و صاحب نظران آموزش و پرورش قم واولیای دانش آموزان و برخی دانش آموزان به اظهار نظر پرداخته وبه سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران پیام قم پاسخ دادند.
حمید رضا الیاسی از مدیران باسابقه در آموزش و پرورش قم عدم اجرای عدالت آموزشی وبرخوردار نبودن همه دانش آموزان از امکانات آموزشی و تربیتی ومعلمان برجسته و کار آزموده را از نکات منفی وجود مدارس خاص در هر ناحیه وشهر واستان ذکر کرد وگفت: متاسفانه این یک سیاست وبرنامه آموزشی غلط بود که سالیان سال گریبانگیر نظام آموزشی وخانواده ها ودانش آموزان بوده است ونتایج تربیتی و آموزشی خوبی هم برای همگان به همراه نداشته است ومیبایست خیلی زود تر این جلوی آن گرفته می شد.
وی افزود: با راه اندازی وتوسعه مدارس تیز هوشان ونمونه دولتی بسیاری از معلمان ودبیران برجسته وممتاز خواسته و ناخواسته جذب اینگونه مدارس شدند و مدارس دولتی و بسیاری از دانش آموزان راه نیافته به این مدارس از وجود معلمان خوب محروم شدند که این موضوع در تضاد با عدالت آموزشی و وجود شرایط یکسان برای تحصیل به ویژه برای خانواده های محروم وطبقات پایین دست در جامعه است.
ولی گروهی از معلمان ناحیه دو آموزش وپرورش قم نیز ضمن ابراز خرسندی از حذف برگزاری آزمون های سمپاد و برچیده شده مدارس خاص در مقطع دور اول دبیرستان به خبرنگار ما گفت: با تشکیل این مدارس نوعی تبعیض در بین دانش آموزان و یک رقابت غیر منطقی بین اولیای دانش آموزان و ایجاد فضای کاسبی از سوی برخی دلالان در مدارس و بهنگام برگزاری کلاس های تقویتی بنام تیزهوشان و نمونه دولتی در سطح شهر ایجاد شد و دانش آموزان بیشتر توجه شان به این کلاس ها شد تا حضور موفق در کلاس های درس و استفاده از محتوای اصلی کتب درسی و همچنین کتاب های کمک آموزشی وموارد دیگر.
وی افزود: اصلا صحیح نیست که دانش آموز نونهال را در سال های ابتدایی تحصیل وارد مقوله هایی همانند امتحانات تستی و شبیه به کنکور نمود و وی را از بهترین ساعات و دوران تفریح وتربیت و آموزش سالم و بدور از هیجان دور کرد.
به گفته گروسی تعداد زیادی از دانش آموزان نونهال که به عللی موفق به حضور در مدارس خاص نشدند با افسردگی ویاس مواجه شده وحتی از تحصیل عادی نیز باز ماندند واثرات تربیتی خوبی نیز در پی نداشته است.
مژگان فهیمیان مدیریت آموزشگاه فاطمیه نیز به خبرنگار ما گفت: متاسفانه فضای کاسب کارانه و دلالی آموزشی قبل از برگزاری آزمون های سمپاد در بسیاری از نقاط شهر مشاهده می شد و با ترویج غلط آموزشی، خانواده ها را به این باور می رساندند که اگر فرزندان آنها در کلاس های آموزشی و تقویتی قبل از برگزار آزمون شرکت نکنند، هیچ توفیقی در قبولی نخواهند داشت.
این مدیر با سابقه اظهار داشت: کتاب و جزوات کمک آموزشی از راه کار های مختلف به مدارس راه یافته و به نوعی بر نحوه یادگیری دانش آموزان و تدریس و آموزش از سوی معلمان موثر بوده است.
وی گفت: می بایست با توسعه کمی و کیفی فضاهای آموزشی در سطح استان و توجه بیشتر به مدارس دولتی، مانع ایجاد فضای دلالی در امر آموزش شد.
محمد الیاسی مدیریت هنرستان خوارزمی از زاویه ای دیگر به این موضوع نگاه کرده و می گوید: مدارس خاص از نقاط قوت و ضعف برخوردار می باشد اما باید به این نکته مهم توجه شود که با حذف مدارس خاص، میدان برای تاخت و تاز مدارس غیردولتی فراهم شده و نوع دیگری از دلالی آموزشی با شدت بیشتری در سطح استان و دیگر شهرهای کشور بوجود می آید.
وی گفت: در صورت برگزاری منطقی و درست آزمون های سمپاد و جذب دانش آموزان کمتر در مدارس خاص، قطعا دانش آموزان مستعد و تیزهوش به آن چیزی که مستحق آن هستند می رسند.
/8138/ 6133/ تنظیم کننده: فرزانه پیری **انتشار-مسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.