به گزارش ایرنا، حضرت زینب کبری(س) خواهر حضرت امام حسین(ع) دومین امام شیعیان جهان و سرور جوانان اهل بهشت و شهید دشت کربلاست، خواهری که بعد از قرن ها امروز نیز در بین دوستداران و محبان مکتب اهل بیت عصمت وطهارت(ع) به الگوی صبر، استقامت، ایثار، آزادگی و پایداری مشهور است.
این بانوی بزرگ اسلام عمه سادات بویژه حضرت امام سجاد(ع) چهارمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت است که در هنگام اسارت نقش مهمی در حفاظت از جان ایشان و سایر اسرای کربلا را بر دوش داشته است، بر همین اساس روز میلاد ایشان را روز پرستار نیز نام نهادند.
حضرت زینب کبری در پنجمین روز سال پنجم هجرت، مطابق با 627 میلادی یا در سال ششم هجرت در مدینه به دنیا آمد. ایشان پس از صلح حدیبیه و 2 سال بعد از تولد حسین بن علی(ع) متولد شد، ایشان با عبدالله جعفر ابوطالب ازدواج کرد که نتیجه این ازدواج، چهار پسر به نام‌های علی، عون، عباس، محمد و یک دختر به نام ام کلثوم بود. براساس روایات، عون و محمد در واقعه کربلا به شهادت رسیدند.

** قهرمان کربلا
حضرت زینب کبری قهرمان حادثه کربلاست، حادثه کربلا یا قیام عاشورا در روز دهم محرم سال 61 هجری قمری در سرزمین کربلا به وقوع پیوست و در آن حادثه حضرت امام حسین(ع) و 72 از یاران باوفایش به شهادت رسیدند و اهل بیت پیامبر اسلام(ص) نیز به اسارت درآمدند، حضرت زینب در این قیام حضور داشت و در زمره اسرای کربلا نقش بسیار مهمی در تبیین قیام عاشورا و افشای چهره ظلم و جنایات حاکمان جور و یزدیان ایفا کرد.

** توصیف حضرت زینب در کتاب معالی السبطین
در وصف حضرت زینب در قیام عاشورا در کتاب معالی السبطین، ج 2، ص 55 آمده است: بعد از شهادت امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) خم شد و بدن پاره پاره برادر را در آغوش گرفت و دهانش را روی حلقوم بریده برادر نهاد و می بوسید و می گفت: «اخی! لو خیرت بین الرحیل و المقام عندک لاخترت المقام عندک و لو ان السباع تأکل من لحمی»؛ ای برادرم، اگر مرا بین سکونت در کنار تو (در کربلا) و بین رفتن به سوی مدینه، مخیر می نمودند، سکونت همراه تو را بر می گزیدم، گرچه درندگان بیابان گوشت بدنم را بخورند، سپس گفت: «یابن امی لقد کللت عن المدافعة لهؤلاء و الاطفال و هذا متنی قد اسود من الضرب»؛ ای پسر مادرم، از نگهداری این کودکان و بانوان، در برابر دشمن، کوفته و درمانده شده ام و این کمر (یا چهره) من است که بر اثر ضربه دشمن، سیاه شده است.

** خطبه آتشین در مجلس یزید
خطبه آتشین حضرت زینب کبری در مجلس یزد نیز این بانوی بزرگ اسلام را در شجاعت، بصیرت و جسارت به مادرش حضرت فاطمه(س) تشبیه کردند، حضرت پس از حادثه کربلا، وقتی که به همراه سرهای شهدای کربلا به اسارت در مجلس یزید برده شد در حضور یزید سخنرانی مشهور و آتشینی کردند که یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین خطبه‌ها در دفاع از حقانیت امام حسین(ع) می باشد.
ایشان در مجلس یزید برخاست و گفت: «... ای یزید آیا گمان می‌بری این که اطراف زمین و آفاق آسمان را بر ما تنگ گرفتی و راه چاره را بر ما بستی که ما را به مانند کنیزان به اسیری برند، ما نزد خدا خوار و تو سربلند گشته و دارای مقام و منزلت شده‌ای؟... زود باشد که به اجداد خود ملحق شوی و آرزو کنی کاش شل و گنگ بودی و نمی‌گفتی آنچه را که گفتی و نمی‌کردی آنچه را کردی... به خدا سوگند نشکافتی مگر پوست خود را و نبریدی مگر گوشت خود را ... ای یزید! هر کید و مکر که داری بکن، هر کوشش که خواهی بنمای، هر جهد که داری به کار گیر، به خدا سوگند هرگز نتوانی نام و یاد ما را محو کنی ... هرگز ننگ این ستم را از خود نتوانی زدود... روزهای قدرت تو اندک و جمعیت تو رو به پراکندگی است، در روزی که منادی حق ندا کند که لعنت خدا بر ستمکاران باد.

** القاب و کینه های حضرت
حضرت زینب کبری به کینه هایی مانند ام المصائب، ام الرَّزایا و ام النوائب و القاب عقیله بنی هاشم، صدّیقة الصغری، عالمه غیر معلّمه، سر ابیها، معصومه، ام کلثوم، عصمة الصغری، ولیة الله العظمی، ناموس الکبری، عارفه، کامله، عامله، مخبره، محدثه، محبوب مصطفی، شریکة الحسین، باکیه، البلیغه و فاضله نیز شهرت دارد.

** گفت وگو با اساتید حوزه علمیه قم
حجت الاسلام والمسلمین احمد عظیمی زاده استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به جانفشانی ها و ایثارگری های حضرت زینب کبری گفت: حضرت زینب کبری(س) شخصیتی بی نظیر در تاریح اسلام است و مانند ستاره ای در آسمان ایمان، شجاعت، اخلاص، صبر و پایداری و سایر جنبه های مختلف شخصیتی، می درخشد.
وی ادامه داد: حضرت زینب کبری(س) از پدر خود شجاعت و خطبه خوانی و از مادرشان نیز دفاع از ولایت را به ارث برده بود.
عظیمی زاده بیان داشت: حضرت یک ویژگی بارز منحصر به فردی در بین بانوان دارد و آن ای نکه نائب خاص حضرت امام سجاد(ع) بوده و کاروان کربلا را نیز به خوبی مدیریت و رهبری کرد.
وی حماسه آفرینی زینب کبری در حادثه کربلا را نیز مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: اسلام به وسیله پیامبر گرامی اسلام(ص) ایجاد شد و با خون امام حسین(ع) بقا پیدا کرد و این بقا و استمرار در گروه ماموریت حضرت زینب کبری(س) بود و ایشان به بهترین حالت ممکن ماموریت خود را به انجام رساند.
وی با اشاره به نوع مدیریت حضرت زینب کبری(س) خاطرنشان کرد: ما شاید بحرانی شدیدتر از حادثه کربلا نداشته باشیم و حضرت زینب بحران کربلا را از غروب کربلا تا پایان به بهترین شکل ممکن مدیریت کرد تا جایی که یزید ابراز ندامت و پشیمانی کرده بود، حضرت با بصیرت و بینش علوی خویش، نتیجه حادثه کربلا را به پیروزی برای اهل بیت(ع) تبدیل کرد.
عظیمی زاده ادامه داد: دشمنان در چند مقطع دنبال به شهادت رساندن اسرای کربلا بودند، ولی مدیریت حضرت زینب(س) و نوع اداره کردن صحنه، وضعیت را به گونه ای دیگر رقم زد.
وی گفت: عشق و دلدادگی زینب کبری(س) نسبت به حضرت امام حسین(ع) در کنار عشق برادر و خواهری، یک عشق امام و معموم و مراد و مریدی بود و لحظه لحظه های زندگی حضرت زینب کبری برای همه جامعه بشریت بویژه زنان و مردان ما باید الگو باشد.

** آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز گفت: حضرت زینب کبری(س) فراتر از تاریخ نقش خود را در حادثه کربلا و عاشورا ایفا کرد و در حقیقت تربیت شده واقعی دستگاه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) وپیامبر عظیم الشان اسلام(ص) بودد.
وی ادامه داد: وجود شخصیت هایی مانند حضرت زینب(س) در مکتب اسلام که از شاگردان حضرت صدیقه طاهره(س) بود خود بیانگر نقش و جایگاه زن در مکتب الهام بخش اسلام است و دین اسلام می تواند چنین شخصیت ها و زنانی را تربیت کند.
ممدوحی بیان داشت: کسانی که به دنبال دفاع از حقوق زنان هستند باید از حضرت زینب کبری الگو بگیرند، ایشان همه کمالات یک زن بزرگ را در خود جمع کرده بود.
وی گفت: حضرت زینب کبری(س) آنچنان بود که در کربلا پا به پای امام معصوم(ص) حرکت می کرد، از کربلا تا شام، پناه زنان، کودکان و اسرای دشت کربلا بود، وقتی تمام گرفتاری ها بر اسرا غالب می شد، آنها به حضرت زینب کبری(س) پناه می آوردند و حضرت نیز به همه استحکام می بخشید.
ممدوحی بیان داشت: نقش حضرت زینب کبری در بقای اسلام و امتداد قیام عاشورا بسیار پررنگ و قوی است و هیچ الگویی مانند حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت زینب کبری و حضرت معصومه(س) برای زنان ما نیست.

*حجت الاسلام والمسلمین محمود صلواتی از مدرسان حوزه علمیه قم نیز در این زمینه گفت: حضرت زینب کبری(س) علاوه بر این که بانوی قهرمان کربلا و پیام رسان حادثه عاشورا بود، بعد از حادثه کربلا نیز فداکارهای زیادی برای زنده نگه داشتن این قیام انجام داد.
وی ادامه داد: سخنرانی معروف ایشان در کوفه، مردم را به یاد خطبه های حضرت علی(ع) می انداخت، ایشان در زمان اسارت، پشت پناه کودکان و خانواده بویژه فرزندان حضرت امام حسین(ع) بود.
صلواتی خاطرنشان کرد: در زمان ورود در شام، متاسفانه مردمی که تحت تاثیر تبلیغات مسموم حکومت بنی امیه قرار گرفته بودند، برای استقبال از اسرای کربلا تحت عنوان این که آنها خارجی هستند و اسیر شدند، جمع شده بودند، ولی حضرت زینب با نطق خود، نقشه های یزید و بنی امیه را خنثی کرد.
وی گفت: بعد از حادثه کربلا، حضرت زینب(س) در مجالس مختلف بویژه در بین بانوان حاضر می شد و به عنوان شاهدعینی واقعیت های حادثه عاشورا و کربلا را به گوش مردم می رساند.
وی ادامه داد: یکی از دلایل سفر حضرت زینب(س) از مدینه به شام بعد از حادثه عاشورا، روشنگری بیشتر در مورد قیام عاشورا بود، زیرا در مدینه مردم نسبت به عمق ماجرا آگاه شدند بودند ولی مردم شام نیاز به روشنگری داشتند، به همین دلیل حضرت به شام سفر کرد.
صلواتی خاطرنشان کرد: حضرت زینب الگوی بزرگی برای همه بشریت و مردم ایران است، ما نباید نسبت به حوادث و مسائل اطراف خود بی توجه باشیم، امروز رسالت پیام رسانی برعهده ماست و باید مبلغ حقیقی برای اسلام باشیم.
وی ادامه داد: حضرت زینب کبری برای رساندن پیام عاشورا به گوش مردم، سختی های زیادی را تحمل کرد و امروز ما چنین وظیفه ای داریم.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: متاسفانه در جوامع اسلامی کمتر به نقش بانوان توجه می شود و فکر می کنند بانوان تنها باید در خانه کار کنند، در حالی که حضرت زینب(س)، با شرکت در مسائل اجتماعی به هدایت مردم و تبلیغ دین مبین اسلام می پرداخت.
7401 / 1175 گزارش: بهمن اطمینان ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.