علی اکبر حق ویسی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: به علت افزایش میزان متابولیسم پایه در این بیماران علاوه بر دریافت منابع غذایی ویتامین های گروه «ب» شامل نان های سبوس دار، غلات، شیر و لبنیات، مصرف مکمل های ویتامینی آن ها، به خصوص ویتامین «ب1» و نیاسین«ب3» نیز توصیه می شود.
وی اضافه کرد: در طول این بیماری به علت مشکلات ایجاد شده در جذب مواد مغذی و همچنین افزایش دفع برخی املاح و ویتامین ها به علت اسهال و تب نیاز به برخی مواد مغذی از جمله پتاسیم، روی، منیزیم، سدیم، ویتامین های گروه «ب» و ویتامین «ث» افزایش می یابد، به همین علت افزایش مصرف آبمیوه، میوه ها و سبزی های تازه، سوپ های نمکی حاوی سبزی ها و همچنین مصرف شیر توصیه می شود.
وی خاطرنشان کرد: به علت وجود بی اشتهایی در این بیماران، مصرف مواد غذایی در پنج تا 6 وعده و در حجم کم توصیه می شود.
حق ویسی با بیان این که مصرف مایعات در این بیماری به علت وجود تب و اسهال، از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: معمولا مایعات خیلی شیرین خوب تحمل نشده و منجر به اختلالات گوارشی و نفخ معده می شود، به همین دلیل مصرف مایعات به میزان کافی حدود سه تا چهار لیتر در روز به ویژه مایعات گرم به صورت انواع سوپ و آش، شیرگرم و چای کم رنگ بسیار مفید می باشد.
وی افزود: همچنین اضافه کردن کره و روغن های مایع گیاهی از جمله روغن زیتون ، کلزا ، ذرت و سویا به غذای بیمار باعث افزایش انرژی دریافتی بیمار می شود، ولی غذاهای سرخ شده در روغن و انواع شیرینی های خامه ای که بسیار دیر هضم می باشد، برای این بیماران توصیه نشده و باید محدود گردد.
وی گفت: غذاهای دریایی مانند انواع ماهی و میگو، گوشت قرمز ، نان های سبوس دار مثل نان سنگک، انواع مغزها از جمله گردو، فندق، بادام و پسته و انواع دانه ها مانند دانه آفتابگردان و کنجد منابع خوب روی است که مصرف آن ها برای فعالیت طبیعی و صحیح سیستم دفاعی بدن ضروری می باشد.
به گفته وی، توت فرنگی، توت سیاه، مرکبات از جمله پرتقال و لیموشیرین، کیوی، انبه، آناناس، گوجه فرنگی، نخود فرنگی، فلفل دلمه ای، سیب زمینی، جعفری، شوید و انواع کلم، منابع خوب ویتامین «ث» می باشد.
وی افزود: ویتامین «ث» به سلول های سیستم دفاعی بدن برای بلوغ کمک کرده و فعالیت آنتی بادی ها را بهبود می بخشد؛ همچنین در تحقیقات ثابت شده این ویتامین دارای خواص ضد ویروسی و آنتی باکتریایی نیز بوده و به رفع التهاب و تحریک سیستم دفاعی کمک می کند.
وی گفت: هویج، گوجه فرنگی، انبه، خرمالو، کدو حلوایی، فلفل قرمز دلمه ای، انواع کلم مثل کلم بروکلی و سایر منابع گیاهی به ویژه انواع گیاهان رنگ سبز و زرد، دارای بتا کاروتن هستند که پیش ساز ویتامین « آ » در بدن می باشد.
وی اضافه کرد: ویتامین «آ» طبیعی در لبنیات به ویژه انواع پرچرب، جگر، زرده تخم مرغ، کره و برخی ماهی های چرب مثل ماهی قباد یافت می شود که مصرف آن ها تاثیر خوبی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن داشته و در پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی موثر است.
به گفته وی، منابع غذایی آهن شامل جگر، گوشت قرمز، مرغ و ماهی، غلات، حبوبات، سبزی ها، مغزها و انواع خشکبار از جمله برگه هلو، زردآلو، انجیر، کشمش و خرما با تقویت سیستم ایمنی باعث پیشگیری از ابتلا به انواع عفونت ها می گردد.

* توصیه هایی به مبتلایان به بیماری آنفلوانزا
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: آنفلوانزا بیماری تنفسی ناشی از آلودگی با ویروس آنفلوانزا است که به سرعت می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.
محمد نیک پور با بیان این که تب 38.5 درجه سانتیگراد و سرفه، درد عضلانی، اسهال، استفراغ و گلودرد از علایم آن است، اضافه کرد: تفاوت سرماخوردگی با آنفلوانزا این است که سرماخوردگی با احساس بی حالی و خواب آلودگی شروع می شود و معمولا آبریزش دارد، ولی آنفلوانزا ناگهانی و معمولا همراه با بدن درد و دردعضلانی شروع می شود.
وی گفت: مبتلایان به آنفلوانزا باید دهان و بینی خود را هنگام عطسه و سرفه به طور کامل با دستمال بپوشانند و تزریق واکسن به ویژه برای کودکان زیر پنج سال، افراد بالای 65 سال، زنان باردار و بیماران مزمن مانند افراد مبتلا به دیابت، آسم و مشکلات قلبی توصیه می شود.
وی خاطرنشان کرد: واکسن آنفلوانزا نیز فقط حاوی چند نوع سوش خطرناک ویروس است و فرد را در مقابل سرماخوردگی و سایر انواع آنفلوانزا مصون نمی کند.
نیک پور با تاکید بر نگهداری واکسن در یخچال، اضافه کرد: بهتر است بلافاصله بعد از خرید واکسن و بدون نگهداری در منزل تزریق شود و درصورت ضرورت، در یخچال به طوری که نه یخ بزند و نه از سرمای آن کاسته شود نگهداری گردد؛ هنگام خرید، یک کیسه یخ برای انتقال واکسن همراه باشد.
وی به مبتلایان به آنفلوانزا توصیه کرد: در زمان سلامت، سیستم ایمنی را با خواب و استراحت کافی، ورزش مناسب و سبک، مصرف مواد غذایی متنوع مانند میوه، مغزهایی مثل پسته و بادام و‌انواع گوشت ها تقویت نمایند.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.