به گزارش ایرنا، در این آیین که حضرات آیات مکارم شیرازی از مراجع تقلید و سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، زائران و قشرهای مختلف مردم حضور داشتند، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد حضرت معصومه(س) در مقایسه با سایر امامزادگان اظهار داشت: به برکت وجود کریمه اهل بیت؛ کرامات، آثار و هدایت های فراوانی ساطع شده و به منصه ظهور رسیده است.
حجت الاسلام ناصر رفیعی با تاکید بر این که مردم و ساکنان شهر مقدس قم باید شکرگزار این نعمت بزرگ باشند، افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب امامزادگان نقاط مهم فرهنگی کشور محسوب می شوند و باید این مراکز به قطب های فرهنگی تبدیل شوند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به وجود حدود 10 هزار امامزاده در کشور و همچنین 400 امامزاده در قم اضافه کرد: این امامزادگان از نظر مقام و جایگاه با یکدیگر تفاوت هایی دارند، کما این که برخی مانند حضرت معصومه(س) بلافصل هستند و برخی دیگر مانند حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) فاصله بیشتری با امام دارند.
رفیعی با تبیین شاخص هایی که حضرت معصومه را از سایر امامزادگان متمایز می کند، عالم بودن، مدح و ستایش شدن از سوی امامان و ولایت پذیری را از جمله آن ذکر کرد و افزود: حضرت معصومه فقط یک امامزاده نبوده بلکه از نظر علمی نیز در مرتبه بالایی قرار داشته داشته است.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی همچنین قم را فریاد انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: مبارزه با رژیم طاغوت از این شهر شکل گرفت و شخصیت های برجسته ای همچون آیت الله بروجردی و حضرت امام (ره) به این درجات رسیدند.
وی افزود: قم همواره کانون توجه امامان معصوم و پیشوایان دینی بوده و یکی از دلایل آن نیز حضور حضرت معصومه (س) است.
قم طی دیشب و امروز در سالروز وفات دختر هفتمین پیشوای شیعیان جهان غرق در سوگ بوده و زائران و ارادتمندان بانوی آب و آیینه با برپایی مجالس مختلف عزاداری در غم این مصیبت بزرگ اشک ماتم ریختند.
حضرت فاطمه معصومه (س) در روز اول ذیقعده سال 173 هجری قمری در خانه امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر(ع) و بانو حضرت نجمه خاتون‌(س) در شهر مدینه منوره متولد شد.
این بانو از دریای دانش بی کران پدر بزرگوار و بردارش پیشوای هشتم شیعیان امام رضا(ع) بهره برد و به فضایل اخلاقی از جمله طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء العالمین (سرور زنان عالم)، محدثّه و عابده لقب گرفت.
در سال 201 هجری قمری حضرت معصومه(س) با همراهی بستگانش بر اساس ماموریت دیدن برادرش، امام رضا(ع) راهی خراسان شد که در نزدیکی ساوه به علت اتفاق هایی که افتاده بود از ادامه مسیر بازماند و از اطرافیان خواست تا او را به شهر قم برسانند.
ایشان روز ٢٣ ربیع الاول سال ٢٠١ هجری قمری وارد شهر مقدس قم شد، «موسی بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعری» درکنار سایر بزرگان شهر قم به استقبال این بانو رفتند، آن بزرگوار به مدت ١٧ روز در این شهر زندگی کرد و محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام «بیت النور» که هم اکنون محل زیارت ارادتمندان آن حضرت است، واقع بود.
حضرت معصومه (س) سرانجام در روز دهم ربیع الثانی سال ٢٠١ هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت و امروز مرقد مطهرش پناهگاه عاشقان و دلسوختگان مکتب اهل بیت(ع) است که از اقصی نقاط جهان اسلام برای زیارت مرقد این بانو رهسپار شهر قم می شوند.
7403 / 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.