به گزارش ایرنا، در این آیین حجت الاسلام محمد علی فرشاد یزدی استاد درس خارج فقه حوزه در سخنانی، آشنا کردن جامعه با سیره و روش امامان معصوم (ع) را از وظایف طلبه ها و همه حوزویان دانست.
وی ششمین پیشوای شیعیان جهان را شخصیتی که دوست و دشمن، مخالف و موافق در مقابل ابعاد زندگی اش بویژه بعد علمی و فرهنگی خضوع و خشوع و کرنش کردند، توصیف کرد و افزود: شاید شخصیتی مانند آن امام همام پیدا نشود که در همه ابعاد علمی، اخلاقی و فرهنگی بی نظیر و بی همتا باشد و البته این به این معنا نیست که سایر امامان معصوم فاقد این مزایا و فضایل هستند.
استاد حوزه علمیه قم، همه اهل بیت(ع) را نور واحد و برخورار از مقام علمی، اخلاقی و تقوایی برشمرد و افزود: وقتی زندگی امام صادق(ع) را نگاه می کنیم به تعبیر خود آن حضرت گاهی یک موقعیت های استثنایی و طلایی برای انسان پیش می آید و این موقعیت برای امام صادق(ع) و مقداری از آن نیز برای پدر بزرگوارش امام محمد باقر(ع) پیش آمده بود، به نحوی که توانست به خاطر آن موقعیت مقام والای علمی و فرهنگی را بروز و ظهور و تجلی دهد و شخصیت علمی او جهان گیر و فراگیر شود.
فرشاد یزدی با بیان این که جهان اسلام هر چه دارند و نوشتند به برکت وجود مقدس امام صادق(ع) و بیانات و فرصت پیش آمده برای این امام معصوم است، گفت: اعتراف و اذعان مخالفان به جایگاه والای علمی امام صادق(ع) حقانیت مکتب تشیع را بیش از پیش آشکار می کند.
شهر مقدس قم طی دیشب و امروز به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) غرق در عزا و ماتم است و آیین های مختلف عزاداری با حضور شیعیان داخلی و خارجی مقیم این شهر در مساجد، حسینیه ها، حرم حضرت معصومه (س) و بیوت علما و مراجع برپا شد.
امام جعفر صادق(ع) در هفدهم ربیع الاول سال 83 هجری قمری در مدینه و در خانه امام محمد باقر(ع) پیشوای پنجم شیعیان دیده به جهان گشود. کنیه آن حضرت «ابو عبدالله» و لقبش «صادق» است.
حضرت صادق در دوران عمر شریف خویش از مکتب نورانی و آسمانی جدش امام سجاد(ع) پیشوای چهارم شیعیان و پدرش امام محمدباقر(ع) کسب فیض کرد، ایشان پس از شهادت پدر بزرگوارش در سن 31 سالگی به امامت رسید و با پایه ریزی مکتب جعفری موجب بازسازی و زنده نگه داشتن شریعت محمدی(ص) شد.
همه جریان ها و حرکت های علمی مسلمانان در دوره امامت امام صادق(ع) رونق گرفت و مجالس درس و مناظره های علمی دایر و از رونق خاصی برخوردار شد، در همین راستا امام شاگردان بسیاری را برای عرضه افکار خالص اسلام و طرد اندیشه های باطل و منحرف تربیت کرد.
دوران امامت 34 ساله ایشان مصادف با اواخر حکومت امویان و اوایل حکومت عباسیان بود که سرانجام این امام بزرگوار در 65 سالگی بر اثر توطئه های منصور عباسی در سال 148 هجری به شهادت رسید.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.